Thursday, April 30, 2009

Cadangan buka jawatan awam kepada swasta disokong

AYER KEROH 29 April - Cadangan supaya jawatan-jawatan utama sektor awam dibuka kepada bakat dari sektor swasta dan syarikat berkaitan kerajaan (GLC) adalah langkah yang tepat untuk pembaharuan dalam sektor kerajaan.

Ketua Menteri, Datuk Seri Mohd. Ali Rustam berkata, langkah itu mampu memastikan kerajaan tidak lagi mempunyai kakitangan awam yang hanya memanaskan kerusi semata- mata.

Menurut beliau, kerajaan memerlukan kakitangan awam yang mempunyai kreatif, inovasi dan dinamik di samping dapat turun padang untuk mengambil tindakan yang pantas supaya kebajikan orang ramai dapat ditingkatkan.

"Saya sendiri amat prihatin terhadap pegawai perkhidmatan awam yang suka memanaskan kerusi, tidak berdisiplin dan gagal melaksanakan tugas dan mereka ini sama ada akan diberi surat tunjuk sebab atau diberhentikan.

"Sebab itu saya menyokong penuh pembaharuan dalam sektor awam kerana ini dapat membantu kepentingan rakyat dapat diatasi segera," katanya kepada pemberita selepas mempengerusikan mesyuarat Exco di Seri Negeri di sini hari ini.

Beliau mengulas cadangan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak mengenai jawatan-jawatan utama sektor awam dibuka kepada bakat-bakat daripada sektor swasta dan syarikat berkaitan kerajaan (GLC) bagi pembaharuan struktural perkhidmatan awam demi kepentingan rakyat.

Najib berkata, cadangan mengenai kaedah sistem kemasukan pelbagai peringkat dalam perkhidmatan awam itu akan dapat memanfaatkan proses keterampilan bersilang antara bakat- bakat sektor awam dan sektor swasta serta GLC.

Mohd. Ali berkata, beliau juga turut bersetuju agar pelantikan pegawai tadbir dan diplomatik (PTD) diberi peluang kepada pegawai-pegawai lain yang berkebolehan.

Katanya, masih ramai pegawai dari agensi berkanun yang berkebolehan dan dinamik mampu dilantik sebagai kakitangan PTD.

Melalui cara itu kata beliau, pegawai perkhidmatan awam boleh didedahkan kepada keperluan sektor swasta bagi menambah baik sistem perkhidmatan awam dan dapat berkhidmat dengan baik kepada rakyat.

Menyuntik semangat baru dalam sektor awam

PERDANA Menteri semalam mencadangkan modenisasi dan pembaharuan struktural dilakukan dalam perkhidmatan awam dengan mengesyorkan proses saling penyerapan di antara bakat-bakat sektor awam dan swasta.

Beliau mahu perkhidmatan kakitangan awam kepada rakyat adalah yang terbaik.

Sehubungan itu beliau mahu pegawai yang terbaik dalam syarikat berkaitan kerajaan (GLC) atau sektor swasta diambil bekerja untuk kerajaan.

Cadangan Datuk Seri Najib Tun Razak ketika berucap dalam Majlis Amanat Perdana Perkhidmatan Awam Ke-10 (MAPPA X) di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya kelmarin cukup jelas dan patut difahami oleh semua penjawat awam.

Di bawah cadangan itu, sudah tiba masanya jawatan-jawatan utama dan penting dalam sektor awam dibuka kepada bakat-bakat yang ada di sektor swasta dan perkhidmatan lain.

Kita yakin langkah ini dapat memperbaiki dan mempertingkatkan mutu perkhidmatan dan kepimpinan dalam pelbagai sektor perkhidmatan awam yang selama ini diisi sepenuhnya oleh para pegawai Perkhidmatan Tadbir dan Diplomatik (PTD).

Malah dasar pintu terbuka di mana pegawai-pegawai perkhidmatan awam boleh dipinjamkan ke GLC dan pegawai GLC dipinjamkan ke perkhidmatan awam untuk saling menimba pengalaman merupakan pendekatan yang patut disokong.

Modenisasi dan pembaharuan struktural yang diingini oleh Najib ini adalah sesuatu dasar yang terbaik untuk pengurusan tertinggi perkhidmatan awam.

Perubahan ini diharap akan disokong oleh semua peringkat perkhidmatan awam. Dengan itu jawatan-jawatan tertinggi sektor awam misalnya Jawatan Utama Sektor Awam (JUSA) seperti ketua-ketua setiausaha kementerian dan jabatan serta agensi utama diharap akan diisi oleh mereka yang benar-benar layak dan mampu daripada sektor swasta dan GLC. Pembaharuan ini selaras dengan konsep "Rakyat Didahulukan, Prestasi Diutamakan" dan demi kebaikan negara.

Sebenarnya untuk menjadikan perkhidmatan awam negara ini yang terbaik, kita kena mencari pegawai yang terbaik. Jika pegawai terbaik tidak dapat dicari di kalangan orang dalam, maka carilah orang yang di luar. Sudah tentu banyak yang terbaik, berbakat, berdedikasi, ada kredibiliti dan integriti.

Namun persoalan utama yang kena ditanya kepada golongan terbaik itu, sanggupkah mereka bekerja dalam sektor kerajaan? Banyak yang perlu diperhalusi dan diubah sebelum golongan ini hendak diserap dalam kerajaan.

Budaya kerja, birokrasi dan soal gaji perlu dipertimbangkan oleh kerajaan.

Kita percaya perkara-perkara seperti ini perlu mendapat perhatian kerajaan jika mahu merealisasikan harapan Perdana Menteri.

Sektor awam negara ini perlu mendapat suntikan baru daripada luar. Semangat baru ini diharapkan akan menaikkan semangat penjawat awam lain dalam persaingan yang sihat.

Tiada perkara yang patut dicemburui asalkan mereka boleh belajar daripada budaya korporat yang dibawa oleh orang GLC atau sektor swasta.

Sebab itu Perdana Menteri meminta penjawat awam berubah. Berubah dari tahap lama kepada orientasi baru.

Utusan Online

Bekas KSU kementerian disiasat

KUALA LUMPUR 29 April - Seorang bekas Ketua Setiausaha sebuah kementerian kini disiasat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) atas dakwaan menerima sogokan lebih RM50,000 daripada sebuah syarikat baru-baru ini.

Difahamkan ia merupakan sebuah syarikat rasmi yang dilantik kerajaan untuk menguruskan satu projek kementerian berkenaan.

Pegawai kanan itu kini ditukarkan ke sebuah jabatan lain yang dikatakan ekoran siasatan SPRM itu.

Pengarah Siasatan SPRM, Datuk Shukri Abdull ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini bagaimanapun enggan mengulas mengenai siasatan itu.

Difahamkan, kertas siasatan kes itu akan diserahkan kepada Timbalan Pendakwa Raya (DPP) dalam tempoh terdekat untuk membuat keputusan sama ada mendakwa beliau atau sebaliknya.

Dalam pada itu, difahamkan kertas siasatan tersebut kini berada di peringkat akhir dan hanya memerlukan 'sentuhan' akhir untuk penelitian sebelum dihantar kepada DPP.

Pada 21 April lalu, Ketua Setiausaha Negara, Tan Sri Mohd. Sidek Hassan mengumumkan pelantikan dan pertukaran 13 pegawai perkhidmatan awam daripada kalangan Pegawai Tadbir dan Diplomatik (PTD) bagi menjawat jawatan kanan dalam perkhidmatan awam.

Pelantikan dan pertukaran itu, kata Mohd. Sidek, berikutan penstrukturan semula fungsi-fungsi agensi dan bahagian di beberapa kementerian dan susulan kepada susunan baru Kabinet seperti yang diumumkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Abdul Razak pada 9 April lalu.

Utusan Online

Beri peluang veteran naik pangkat

ALAF baru menyaksikan ramai staf veteran seperti saya dan seangkatan berlumba-lumba menyambung pengajian baik di peringkat diploma, sarjana muda, sarjana dan juga PhD. Tetapi dari segi kenaikan pangkat, kami kecundang.

Keputusan temuduga tidak langsung memihak kepada kami tetapi lebih kepada generasi muda yang baru keluar universiti. Usia mereka pula separuh daripada usia kami. Tahun demi tahun usia bagi memohon kenaikan pangkat juga akhirnya sudah tiada lagi, dengan kata lain terlebih umur.

Saya harap pihak berwajib sama ada Jabatan Perkhidmatan Awam Malaysia (JPA) mahupun Suruhanjaya Perkhidmatan Awam Malaysia (SPA) beri perhatian sewajarnya mengenai isu ini.

Misalnya, seorang staf sokongan mempunyai kelayakan dan pengalaman luas dalam bidang pentadbiran boleh terus memohon kenaikan ke N44, bukan setakat N41.

Saya merayu agar pihak berwajib tidak mengabaikan kami. Berilah kami peluang menggunakan segala pengalaman yang ada, ditambah dengan segulung ijazah, untuk terus memberi perkhidmatan cemerlang kepada institusi tercinta khasnya dan negara amnya.

CALON SARJANA TUA
Kuala Lumpur

Utusan Online

CUEPACS sambut baik

KUALA LUMPUR 29 April – Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Di Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS) yang mewakili 1.3 juta kakitangan kerajaan menyambut baik cadangan pembaharuan oleh Datuk Seri Najib Tun Razak dalam sektor itu.

Presidennya, Omar Osman berkata, pembaharuan itu akan memberi cabaran baru kepada kesemua kakitangan awam untuk terus menawarkan perkhidmatan terbaik kepada pelanggan iaitu rakyat.

“Kita terima dengan terbuka segala pembaharuan yang mahu dilaksanakan.

“Pembaharuan yang dicadangkan Perdana Menteri itu memberi motivasi baru kepada kita untuk terus memberi khidmat terbaik,” katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.

Beliau mengulas cadangan Perdana Menteri semalam untuk melaksanakan pembaharuan perkhidmatan sektor itu termasuk membuka jawatan utamanya kepada bakat-bakat dari sektor swasta dan perkhidmatan lain termasuk syarikat milik kerajaan (GLC).

Menurut Najib, cadangan mengenai sistem kemasukan pelbagai peringkat ke dalam perkhidmatan awam itu akan dapat memanfaatkan proses keterampilan bersilang antara bakat-bakat sektor awam dan swasta serta GLC.

Perdana Menteri turut mencadangkan dasar pintu terbuka dengan pegawai-pegawai perkhidmatan awam boleh dipinjamkan ke GLC dan sebaliknya untuk saling menimba ilmu.

Omar berkata, cadangan kemasukan itu amat dialu-alukan bagi membolehkan perkhidmatan awam diperkukuhkan namun berharap sistem tersebut tidak akan menjejaskan peluang kenaikan pangkat kakitangan awam sedia ada.

“Jika kemasukan pegawai daripada GLC umpamanya menyekat peluang kakitangan dalaman untuk naik, maka sesuatu perlu dilakukan.

“Kita juga perlu mengetahui mekanisme bagaimana yang akan dilaksanakan dalam pengambilan pegawai-pegawai luar itu,” katanya.

Utusan Online

Wednesday, April 29, 2009

Civil service to recruit "best brains"

PUTRAJAYA: Conditions for critical positions in the civil service will be revised to attract the best brains, the prime minister said.

Datuk Seri Najib Razak said he was committed to ensuring the civil service was made up of only the best Malaysians.

"I challenge the young generation of today which has been criticising the public sector to be with us to improve the system. Come on and join us for the sake of the nation," he said when addressing about 3,000 civil servants here.

Najib said the government realised it could not compete with the private sector in offering lucrative salaries. "But we offer you job satisfaction in serving the people and the country. We will revise and improve critical service schemes so that your contributions are appreciated."

Najib said understanding and cooperation between policy-makers and civil servants was vital. "Even the best policy cannot be implemented without an efficient mechanism."
He expressed confidence that the management system, based on shared recognition between ministers and government servants, would bring the civil service to a higher level of performance.

"Changes will not take place just like that but only with full commitment and teamwork from all of us.

"History proves you have succeeded in transforming Malaysia from an agricultural to a modern, industrialised nation, and among the 20 largest trading nations in the world," he told the civil servants.

NSTP Online

Effective ePerolehan

The online procurement system has been a boon for businesses dealing with government agencies.

Over 90% of the total 2,487 procurement centres of the Federal Government agencies in the country are now ePerolehan-enabled, transacting fully on the system.

The government’s official electronic procurement system is expected to offer the facility at all procurement centres nationwide over the next few months.

The move gives an enormous business potential to the government agencies with an average procurement budget of RM20bil to RM23bil annually for product and services.

Through the advantages of seamless electronic technology, all ePerolehan-enabled suppliers will inevitably benefit from an instant expansion of their market reach with less time, cost and effort.

The decentralised approach to procurement centres allows them to control their own budgets and be directly responsible in managing their own expenditure which includes finding suppliers, tendering, ensuring compliance with procedures, policies and orders.

Fifteen companies representing suppliers to the government agencies gave a thumbs-up to the service as it has provided ease in conducting business and encouraged business communities and entrepreneurs to participate in government procurements.

In the past, to participate a government procurement supplier had to register with the Ministry of Finance but different procedures and information given by various government agencies made it a more lengthy and tedious process.

This resulted in numerous errors and repeated visits for the suppliers to the Finance Ministry.

The introduction of the online supplier registration system in ePerolehan as a single point of entry dramatically standardised and simplified all the registration procedures.

Suppliers’ productivity levels improved significantly as all applications, renewals, payments and submission of supporting documents are conducted online.

The convenient and user-friendly online facility has influenced a larger pool of business communities to register as ePerolehan-enabled suppliers.

BRIS Manufacturer Sdn Bhd administration officer Hairul Azman said it is now much easier to register as a supplier with the Ministry of Finance through ePerolehan as the online tools and guidelines facilitated the application process.

He said the process is not complicated and takes a maximum of seven days for approval provided that one follows the checklist.

Hairul said ePerolehan ensures that all budget commitment codes have been recorded at the requisition stage.

He said this did away with the need for the invoice to be passed around the authority for approval before being registered.

“Also electronic invoices can be processed and matched automatically, again speeding up the process. All of this should lead to reduced time for payment.”

The majority of the suppliers interviewed have experienced faster payment cycles with ePerolehan. The electronic fund transfer (EFT) features for payment processing are greatly appreciated by the community for accurate and secure transactions.

Armvex Sdn Bhd sales and marketing manager Ariffin Sharif said that previously payment cycles took a few months after product delivery.

“We in fact incurred further cost as visiting the government offices was the norm to get our payment processed,” he said.

“Through ePerolehan, we have now expanded our business through investments in ICT technology.”

Alam Medik Sdn Bhd sales coordinator Hazmira Ishak said ePerolehan made the company become more ICT savvy.

“As it is a third party system, there is less worry for us on incurring cost towards maintenance and system upgrades,” she added.

She said ePerolehan provides an impetus, especially for SMIs, to participate in e-commerce.

Hazmira said through greater participation in ePerolehan, the Government is also catalysing the critical mass of widespread computer adoption that makes further provisions of online government services appealing.

Pharmaserv Alliances Sdn Bhd sales executive Fazly Hisham agrees with this.

“It is obvious that through the virtual market, we are now having better opportunities to exploit wider procurement offices,” said Fazly.

Sasawang Sdn Bhd director Mahmud Tajudin added that ePerolehan enables the company to eliminate high overheads in order to establish permanent resources and manpower in each region in order to tap existing and new markets within government agencies.

Without having their own websites, small enterprises as well as SMIs can experience an enormous scale of market expansion through ePerolehan.

This is sufficient enough for them to be on a level playing field with the rest of the big corporations, with geographical boundaries diminished.

Mahmud said while becoming ePerolehan-enabled does not guarantee business, it nevertheless gives suppliers Internet penetration.

“I am fully confident that the automated and tracking delivery features in ePerolehan have actually improved the accuracy and decision making processes in government agencies,” said Bekalan Jurusains Sdn Bhd administration officer Yap Chwee Min.

She said ePerolehan also paves the way in promoting fair competition among suppliers.

“ePerolehan is perhaps the most direct and effective way for a company to leverage the Internet to reduce costs, improve productivity and boost profits.”

Phamaserv Sdn Bhd says they are now able to plan inventory orders with manufacturers since they can now track their procurement progress through ePerolehan’s action bulletin board.

ePerolehan account manager Suryani Ismail said it has a vital role within this climate of economic uncertainty to intensify effective financial management, transparency and integrity in the public sector – all linked to competitiveness.

Under the fourth strategic thrust of the second budget stimulus package, the Government has made it a priority to expand ePerolehan usage.

Currently, all government agencies have been mandated to procure goods and services solely through ePerolehan.

Through greater participation by businesses in ePerolehan, Malaysians can look forward to a more efficient government, equitable development and greater national productivity.

> For further information, call (03) 7985 7777 / 7888 or e-mail pendaftaran@eperolehan.gov.my.

To learn more about ePerolehan and to register, visit www.eperolehan.gov.my.

Companies are invited to attend the free supplier registration workshop held every Monday, Wednesday and Friday at the ePerolehan Training Centre in Shah Alam, Selangor.

The Star Online

Cuepacs unhappy it was not invited to PM’s event

PETALING JAYA: Cuepacs is disappointed that it was not invited to the Prime Minister’s first address to civil servants yesterday.

Its president Omar Osman said he was surprised to discover that the union had not been informed of the event at the Putrajaya International Convention Centre.

“I got to know of the event when my deputy called me. But none of us had received any invitation from the Public Service Department to attend the event,” he said.

“We are upset because we represent the employees and yet we were not invited. We have already sent a letter voicing our disappointment to the department’s director-general,” Omar said.

He said the union had always been invited previously for meetings and did not see why it should not be present this time around. “How will we get to know the 1Malaysia concept and the paradigm shifts that come with it when we are not even there to hear the Prime Minister’s speech?”

On Najib’s announcement to allow exchanges between officers of government-linked companies (GLCs) and civil servants, Omar said the move would be beneficial but wanted the Government to specify the level of civil servants who would be subject to the transfer.

“It would be a good experience for both GLC officers and government servants to gain more experience so that they may upgrade themselves and move up the management structure. But a mechanism must be in place to determine who is chosen for the exchange,” he said.

The Star Online

Modenisasi sektor awam


Najib Tun Razak bersama timbalannya, Muhyiddin Yassin bersalaman dengan hadirin selepas menyampaikan ucapan pada Majlis Amanat Perdana Perkhidmatan Awam Ke-10 di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya, semalam. – Utusan / Zaki Amiruddin


PUTRAJAYA 28 April – Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini mencadangkan jawatan-jawatan utama sektor awam dibuka kepada bakat-bakat daripada sektor swasta dan syarikat berkaitan kerajaan (GLC) selain perkhidmatan tadbir dan diplomatik.

Perdana Menteri berkata, pembaharuan struktural perkhidmatan awam itu dicadangkan demi kepentingan rakyat.

“Kita tidak boleh lagi terlalu dogmatik, kita perlu mendapatkan bakat yang terpilih, terbaik dan tersaring demi kepentingan rakyat,” katanya pada Majlis Amanat Perdana Perkhidmatan Awam Ke-10 (MAPPA X) di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya di sini.

Beliau berkata, cadangannya mengenai kaedah sistem kemasukan pelbagai peringkat ke dalam perkhidmatan awam itu akan dapat memanfaatkan proses keterampilan bersilang antara bakat-bakat sektor awam dan sektor swasta serta GLC.

Najib juga mencadangkan satu dasar pintu terbuka dengan pegawai-pegawai perkhidmatan awam boleh dipinjamkan ke GLC dan sebaliknya untuk saling menimba ilmu.

Perdana Menteri berkata, dengan cara itu pegawai perkhidmatan awam boleh didedahkan kepada keperluan sektor swasta yang merupakan peneraju utama pertumbuhan negara.

Bagi mendapatkan bakat yang terbaik, katanya, perkhidmatan awam perlu mencontohi pelan pembangunan kerjaya dan pencarian bakat yang diamalkan seperti Petronas, Permodalan Nasional Berhad dan Bank Negara.

“Kita akan menghantar yang terbaik di kalangan penjawat awam untuk menimba ilmu di beberapa institusi tersohor di dunia seperti Kennedy School of Government di Universiti Harvard dan Wharton Business School di Universiti Pennsylvania,” katanya.

Serentak itu, Najib mencabar generasi muda yang hari ini mengkritik sektor awam untuk bersama-sama menambah baik sistem perkhidmatan awam dari dalam.

Kata beliau, meskipun kerajaan sedar buat masa ini sektor itu tidak boleh menandingi kelumayanan yang ditawarkan oleh sektor swasta tetapi apa yang ia boleh tawarkan adalah rasa kepuasan berkhidmat demi rakyat dan negara.

“Dalam menterjemahkan aspirasi ini, saya komited untuk memastikan perkhidmatan awam Malaysia dianggotai anak-anak Malaysia yang terbaik.

“Marilah bersama menyertai sektor awam, mempersembah kudrat dan pemikiran saudara-saudari demi pertiwi. Walau apa pun, kita sedang berusaha untuk menyemak dan menambah baik skim-skim perkhidmatan yang kritikal agar pengorbanan saudara-saudari dihargai,” katanya.

Utusan Online

Modenisasi, struktural sektor awam


NAJIB Tun Razak ketika berucap pada Majlis Amanat Perdana Perkhidmatan Awam Ke-10 di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya, semalam.


TEKS ucapan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak bertemakan “Satu Malaysia: Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan” di Majlis Perdana Perkhidmatan Awam Ke-10 (MAPPA X) di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya, semalam.

Alhamdulillah, saya mengucapkan rasa syukur setinggi-tingginya ke hadrat Allah SWT kerana dengan izin dan kurnia-Nya jua satu proses peralihan kuasa yang tertib, licin dan sempurna telah berlangsung pada 3 April yang lalu.

Terima kasih yang tidak terhingga saya rakamkan kepada Tun Abdullah Ahmad Badawi yang telah memungkinkan peralihan tersebut berjalan dengan begitu baik.

Justeru, saya berasa amat sukacita kerana inilah julung kali saya bertemu dengan tuan-tuan dan puan-puan dalam Majlis Amanat Perdana Perkhidmatan Awam (MAPPA) kali kesepuluh atas kapasiti sebagai Perdana Menteri Malaysia yang baru.

Kehadiran tuan-tuan dan puan-puan dari seluruh pelosok negara menjadi manifestasi komitmen dan iltizam tuan-tuan dan puan- puan kepada perkhidmatan awam yang telah lebih lima dekad menjadi tunjang dan nadi kepada pembangunan negara.

Sungguhpun inilah kali pertama saya bercakap sebagai ketua kerajaan, hakikatnya saya telah lama kenal sebilangan besar tuan-tuan dan puan-puan sepanjang perjalanan kepimpinan dan politik, lebih 33 tahun.

Mengimbau sejarah, kira-kira empat puluh tahun yang lalu, Allahyarham ayahanda saya telah diamanahkan sebagai Pengarah MAGERAN. Pada saat dan ketika itu, perpaduan kaum ibarat retak seribu dan rakyat Malaysia sudah hampir hilang harapan.

Selaku Pengarah MAGERAN, ayahanda saya telah berjaya memulihkan demokrasi serta harapan rakyat Malaysia dengan dibantu oleh anggota perkhidmatan awam yang amat berintegriti, berkebolehan, berwibawa dan berdedikasi.

Pendek kata, ramai daripada pendahulu-pendahulu tuan-tuan dan puan-puan adalah mereka yang berada di barisan hadapan dan sangat instrumental dalam usaha memulihkan negara pasca episod hitam 13 Mei 1969.

Sekali air bah sekali pantai berubah. Salah satu hakikat zaman adalah perubahan. Untuk maju manusia perlu sentiasa berada di hadapan keluk perubahan manakala untuk kekal di hadapan manusia perlu menerajui perubahan, sebaliknya jika hanya bernostalgia dengan sejarah kejayaan lampau tanpa gigih mencari kejayaan-kejayaan baru akan menyebabkan gejala jumud dan beku membudaya.

Oleh itu setiap generasi penjawat awam perlu membuktikan kerelevanan mereka kepada rakyat dengan mencipta semula peranan mereka sesuai dengan masa. Melalui kaedah ini barulah mereka boleh memainkan peranan secara berkesan sebagai pemelihara kepentingan awam.

Satu ketika dahulu penjawat awam Malaysia mempunyai reputasi yang amat cemerlang bukan sahaja di kalangan rakyat tempatan tetapi juga di peringkat rantau dan antarabangsa. Bukan maksud saya untuk mengatakan bahawa perkhidmatan awam Malaysia hari ini tidak secemerlang dahulu kerana telah terbukti bahawa perkhidmatan awam Malaysia telah memainkan peranan yang proaktif dalam proses transformasi negara dari sebuah negara pertanian kepada sebuah negara perindustrian.

Namun kayu ukur dan tanda aras hari ini telah berubah akibat proses globalisasi, ledakan maklumat dan peningkatan taraf sosio ekonomi rakyat. Sesungguhnya penambahbaikan yang ingin saya lakukan adalah satu kesinambungan kepada transformasi berterusan sektor awam yang telah dimulakan sejak lama dahulu.

PENJAWAT AWAM: DALAM KONTEKS MENDEPANI CABARAN EKONOMI

Hakikatnya, hari ini kita berhadapan dengan dua cabaran monumental. Pertamanya cabaran jangka pendek dan keduanya cabaran jangka panjang. Di bawah cabaran jangka pendek ini terdapat tiga cabaran berkaitan. Cabaran jangka pendek pertama ialah untuk memastikan negara akan mengalami impak yang seminimum mungkin kesan kegawatan kewangan dan ekonomi global yang sedang berlaku.

Cabaran jangka pendek kedua ialah untuk keluar daripada kemelut ekonomi dan kewangan yang ada, dengan kadar paling pantas. Cabaran jangka pendek ketiga ialah untuk membantu rakyat Malaysia bagi menangani keperitan hidup yang dialami.

Manakala cabaran jangka panjang pula ialah untuk melakukan pembaharuan dan perubahan struktural kepada ekonomi Malaysia berasaskan kepada satu model yang baru berteraskan kreativiti dan inovasi.

Di bawah model baru ekonomi ini kerajaan akan membangunkan sektor perkhidmatan bagi menjadi peneraju pertumbuhan dan pembentukan kekayaan baru pada masa yang sama menggalakkan sektor pembuatan untuk bergerak ke rantaian nilai yang lebih tinggi.

Langkah-langkah ini diharapkan agar dapat menyelesaikan secara tuntas kemelut yang dialami negara selama ini dari segi ekonomi iaitu of being neither here nor there yakni, sementara kita bukan lagi boleh dianggap sebagai pusat sektor pengeluaran berkos rendah, kita juga belum berupaya melonjakkan negara ke peringkat lebih tinggi dalam rantaian nilai sektor yang sama.

Model baru ekonomi ini juga diharapkan akan menjadi pemangkin kepada Malaysia untuk meningkatkan statusnya dari sebuah negara upper middle income kepada negara high income dan dalam masa terdekat meletakkan kita kembali di landasan yang betul bagi merealisasikan Wawasan 2020 untuk menjadi sebuah negara maju.

Saya yakin dan percaya bahawa sektor perkhidmatan awam akan terus mampu memainkan peranan bagi menangani cabaran-cabaran ini kerana sejarah telah membuktikan bahawa tuan-tuan dan puan-puan telah berjaya membantu dalam proses transformasi Malaysia daripada sebuah negara pertanian berubah menjadi sebuah negara perindustrian moden sehingga Malaysia muncul di kalangan 20 negara perdagangan terbesar di dunia.

SATU MALAYSIA

Apabila saya mengambil alih kepimpinan negara, saya telah mengutarakan konsep “Satu Malaysia, Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan.” Konsep ini bukanlah sesuatu yang baru. Ia sebenarnya adalah kesinambungan kepada apa yang diperjuangkan semenjak Almarhum Tunku Abdul Rahman.

Selama ini pun, Malaysia berjaya kerana kita menjadikan kemajmukan rakyat yang ada sebagai sumber kekuatan walaupun kita telah menyaksikan banyak negara di dunia telah hancur dek faktor kemajmukan. Malah kita juga telah merasai sedikit sebanyak bagaimana kemajmukan yang tidak diurus dengan betul telah hampir meranapkan negara seperti mana yang telah dialami semasa tragedi 13 Mei.

Maka yang demikian, suka atau tidak suka, kita mesti mengakui kemajmukan yang wujud adalah realiti yang harus di terima. Inilah merupakan teras kepada konsep Satu Malaysia, mengakui realiti yang ada dan menjadikannya sebagai platform untuk mencapai kejayaan demi kejayaan.

Konsep ini tidak sekali-kali lari daripada apa yang telah dimaktub dan dimuafakatkan melalui undang-undang tertinggi negara iaitu Perlembagaan Persekutuan dan prinsip-prinsip Rukun Negara.

Di bawah konsep Satu Malaysia ini setiap rakyat Malaysia yang berkelayakan dan memerlukan bantuan serta pertolongan akan kita bantu. Tidak akan ada mana-mana pihak yang akan dicicirkan.

Sesungguhnya lagi janganlah mana-mana pihak menganggap mereka adalah warganegara kelas dua di negara tercinta ini, kerana setiap anak Malaysia adalah potensi modal insan yang penting kepada negara, setiap mereka perlu dimanfaatkan sebaik-baiknya.

Ketahuilah, setiap warganegara mempunyai hak dan tanggungjawab masing-masing seperti mana yang telah digariskan oleh Perlembagaan Persekutuan. Kewarganegaraan bukan sahaja menggariskan hak tetapi juga menuntut tanggungjawab. Janganlah mana-mana pihak terlalu taksub terhadap tuntutan hak dan melupakan tanggungjawab mereka sebagai warganegara.

Di bawah konsep Satu Malaysia kita perlu memastikan tiada rakyat Malaysia yang terpinggir daripada mendapat perhatian kerajaan. Bagi kerajaan, meritokrasi bukan bermakna kesaksamaan yang membuta. Malah kesaksamaan bermaksud meletakkan sesuatu pada tempatnya yang hak.

Dari itu, seorang anak yang datang dari keluarga miskin tidak kira dari bandar atau luar bandar walau dari etnik mana pun, tetapi ternyata mempunyai potensi sememangnya berhak mendapat bantuan kerajaan berbanding anak-anak golongan berada yang sudah tentu mempunyai peluang pendidikan yang terbaik.

Maknanya, kita boleh menawarkan akses pemula dengan menyediakan datar permainan yang adil tetapi kita sebagai kerajaan tidak berkemampuan memastikan outcome yang sama. Dalam kata lain, kerajaan tidak boleh memainkan peranan ibu bapa, keluarga atau masyarakat setempat, kerajaan juga bukanlah galang yang boleh mengganti kehendak, kemahuan, usaha serta iltizam seorang pelajar atau peniaga juga usahawan untuk berjaya.

Apa yang kerajaan boleh buat seperti yang saya katakan tadi, adalah menyediakan garis permulaan yang adil. Pendek kata, antara prinsip-prinsip utama yang mendasari Satu Malaysia adalah kebersamaan (togetherness) dan kekitaan (sense of belonging) dalam satu keluarga besar.

PENJAWAT AWAM: DALAM KONTEKS MENDEPANI CABARAN PENTADBIRAN

Modenisasi Sektor Awam

Bagi menjayakan segala perubahan yang diperlukan negara dalam perjalanan kita untuk memastikan Malaysia terus aman, maju dan makmur pada abad ke-21, kita memerlukan sebuah persekitaran yang kondusif untuk semua rakyat Malaysia mengoptimumkan potensi mereka.

Di sini peranan sebuah perkhidmatan awam yang cekap, berkesan, responsif, luwes dan berani berubah adalah amat mustahak. Saya amat gembira kerana dalam melaksanakan inisiatif modernisasi ini saya telah mendapat sokongan dan kerjasama padu daripada barisan kepimpinan tertinggi perkhidmatan awam, khususnya Ketua Setiausaha Negara, Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam dan Ketua Setiausaha Perbendaharaan.

Sesungguhnya pembaharuan yang akan dilakukan ini bukanlah bersifat top down tetapi sebaliknya melibatkan gabung jalin semua segmen perkhidmatan awam bermula dengan pimpinan atasan.

Usaha ini memerlukan proses modenisasi menyeluruh yang melibatkan bukan sahaja modenisasi paradigma tetapi juga struktural. Kita memerlukan perkhidmatan awam yang sesuai dengan pencapaian kejayaan pada alaf baru ini. Apa yang saya maksudkan dengan anjakan paradigma adalah pertamanya anjakan daripada ketegaran kepada keanjalan.

Anggota perkhidmatan awam seharusnya menyedari bahawa kerajaan tidak mencipta kekayaan. Peranan ini dimainkan oleh sektor swasta yang mencipta kekayaan, dari kekayaan yang dicipta pihak swasta, kerajaan mempunyai saham yang dikutip dalam bentuk cukai korporat. Hasil ini seterusnya digunakan bagi membangunkan negara dan untuk membayar gaji kakitangan awam.

Keanjalan ini penting bagi menghadapi cabaran untuk berjaya dalam ekonomi baru yang ditandai oleh proses globalisasi. Kita harus mengubah kerangka minda, strategi dan kaedah bekerja jika kita ingin memanfaatkan fenomena yang ada. Sesungguhnya extraordinary times requires extraordinary measures.

Sektor awam perlu menjadi pemudah cara kepada penciptaan kekayaan tanpa mengetepikan peranan mereka sebagai pemelihara kepentingan awam. Penjawat awam sekali-kali tidak boleh menjadi penghindar proses penciptaan kekayaan ini kerana jika mereka berbuat demikian, yang akan rugi pada analisis akhirnya adalah rakyat.

Anjakan paradigma kedua ialah beralih daripada budaya output dan perbelanjaan atau kesan nyata semata-mata kepada mementingkan aspek outcome atau dampak keberhasilan secara holistik. Perkhidmatan awam harus menganjak paradigma daripada menilai kejayaan yang berasaskan output kepada kejayaan yang berasaskan outcome.

Misalnya dalam bidang pelajaran, bukan sahaja jumlah sekolah atau makmal yang mencukupi harus diberi penekanan tetapi perhatian yang utama harus diberikan kepada soal kejayaan menyeluruh termasuk kebajikan dan moral pelajar.

Begitu juga dalam hal menangani gejala penagihan najis dadah, perhitungan kita bukan hanya berapa kepada berapa banyak pusat serenti yang mampu dibina, akan tetapi berapa ramai penagih yang berjaya kita pulihkan.

Contoh lain pula ialah penekanan kita bukan pada bilangan mesyuarat yang diadakan atau kekerapan lawatan ke luar negara tetapi kepada apakah hasil yang tercapai daripada mesyuarat dan lawatan yang telah dibuat.

Anjakan paradigma ketiga adalah anjakan daripada birokrasi yang menyukarkan kepada birokrasi yang memudah cara dan menyenangkan rakyat. Kita memperakui sistem birokrasi yang ada di Malaysia telah membawa pembangunan ke seluruh penjuru negara sejak lima puluh tahun yang lalu, namun hari ini terdapat tanggapan bahawa pentadbiran awam berada di belakang keluk perubahan negara mahupun global.

Jika diteliti perbelanjaan emolumen untuk pembiayaan sektor awam ia terus meningkat saban tahun. Hakikatnya kerajaan membelanjakan satu perempat daripada perbelanjaan pengurusan setiap tahun untuk emolumen sektor awam.

Pada tahun 2007 kerajaan telah mengumumkan kenaikan gaji asas kakitangan awam daripada 7.5 peratus sehingga 35 peratus. Daripada segi peruntukan, kerajaan telah pun membelanjakan jumlah yang besar untuk membiayai emolumen sektor awam pada tahun 2006 dengan sejumlah RM28 bilion untuk tujuan ini. Angka ini telah meningkat kepada RM32 bilion pada tahun 2007 dan kepada RM41 bilion pada tahun 2008.

Persoalannya, dibenak rakyat tertanya-tanya, adakah perbelanjaan ini berbaloi. Are the rakyat getting value for their tax dollars?

Lantas, untuk melakukan proses anjakan dan pembaharuan, kita memerlukan sektor awam yang bukan sahaja memahami realiti semasa tetapi mempunyai kemahuan dan berani membuat perubahan. We do not need mere seat warmers, we need actual doers.

Di sudut yang lain pula, kenapa kita harus secara operasionalnya terus-terusan mengamal tatacara kerja yang usang, menyulitkan lagi melambatkan jikalau ia dapat dilaksanakan atau disiapkan dalam masa yang cepat.

Perkara ini boleh dilaksanakan jika ada kemahuan, usaha dan tekad, ia tidak mustahil. Suatu masa dahulu untuk membuat atau memperbaharui pasport antarabangsa baru mengambil jangka masa yang panjang namun kini ia boleh disiapkan dalam masa beberapa jam sahaja.

Dalam konteks ini juga, salah satu perkara yang sentiasa menjadi rungutan orang ramai ialah khidmat kaunter yang lambat. Rakyat mengeluh kerana walaupun jumlah kaunter dilihat begitu banyak namun kebanyakan waktu jumlah kaunter yang dibuka pada waktu puncak tidak pada jumlah yang optimum yang dapat menangani jumlah pelanggan.

Begitu juga jika rakyat menelefon jabatan-jabatan kerajaan, pegawai atau kakitangan tidak menjawab atau jika pun mereka menjawab mereka mengatakan tidak tahu. Walaupun bukan semua yang terbabit akan tetapi hal ini telah menyebabkan tanggapan buruk rakyat terhadap perkhidmatan awam sebagai penyusah bukannya sebagai pemudah cara.

Justeru kenapa masih memegang teguh kepada birokrasi yang menyusahkan, beranjaklah kepada birokrasi yang bersifat memudah cara. Saya lihat, salah satu langkah terbaik ialah Lembaga Hasil Dalam Negeri dengan kaedah e-filingnya yang merupakan pendekatan yang memudahkan penuh kreativiti dan inovasi.

Anjakan paradigma yang keempat pula daripada produktiviti semata-mata kepada gabungan produktiviti, kreativiti dan inovasi. Kalau selama ini kita mengukur pencapaian dari segi produktiviti, hari ini ukuran ini perlu ditambah baik melalui kreativiti dan inovasi.

Ukuran produktiviti secara konvensional hanya memberikan kita penambahbaikan secara bertokok (incremental), manakala jika digabungkan produktiviti dengan kreativiti dan inovasi, ia akan memberikan kita penambahbaikan secara anjakan berganda (quantum leap).

Jelasnya, produktiviti yang digabungkan bersama kreativiti dan inovasi mampu melonjakkan kecekapan dan keberkesanan perkhidmatan awam Malaysia. Tanggapan bahawa setiap masalah boleh diselesaikan dengan menubuhkan jabatan/agensi baru atau menambah kakitangan adalah pandangan yang tidak tepat.

Dengan kemajuan teknologi maklumat produktiviti setiap pegawai dan kakitangan boleh dioptimumkan. Kita perlu mengawal saiz kerajaan kerana kerajaan tidak tahu semuanya atau mempunyai penyelesaian kepada setiap permasalahan. Realitinya, era kerajaan besar dan kerajaan mengetahui segalanya sudah berakhir.

Semua jabatan dan agensi kerajaan harus memaksimumkan aplikasi kreativiti dan inovasi ini. Matlamat utamanya adalah untuk meningkatkan kepuasan hati klien sektor awam yang utama iaitu rakyat.

Idea-idea baru tidak harus dilihat dengan penuh syak wasangka atau dibakulsampahkan hanya semata-mata ia tidak konvensional. Untuk menjadikan perkhidmatan awam Malaysia sebagai tanda aras kecemerlangan peringkat global maka budaya pemikiran di luar kotak kebiasaan perlu menjadi norma harian dan rutin bukannya kepelikan. Barulah nanti wujud persekitaran kerja yang dinamik lagi bertenaga dan berdaya saing.

Dari segi pembaharuan struktural, pertamanya saya ingin mencadangkan kaedah ‘sistem kemasukan pelbagai peringkat’ ke dalam perkhidmatan awam. Di bawah konsep ini kita akan dapat memanfaatkan proses cross fertilization di antara bakat-bakat sektor awam dan sektor swasta.

Sudah tiba masanya kini jawatan-jawatan utama sektor awam dibuka kepada bakat-bakat daripada sektor swasta dan dari perkhidmatan selain perkhidmatan tadbir dan diplomatik. Kita tidak boleh lagi terlalu dogmatik, kita perlu mendapatkan bakat yang terpilih, terbaik dan tersaring demi kepentingan rakyat.

Keduanya, saya juga mencadangkan satu dasar pintu terbuka di mana pegawai-pegawai perkhidmatan awam boleh dipinjamkan ke syarikat berkaitan kerajaan (GLC) dan pegawai GLC dipinjamkan pula ke perkhidmatan awam untuk saling menimba pengalaman.

Dengan cara ini pegawai perkhidmatan awam boleh didedahkan kepada keperluan sektor swasta yang merupakan peneraju utama pertumbuhan negara.

Oleh itu ketiganya bagi mendapatkan bakat yang terbaik, perkhidmatan awam perlu mencontohi pelan pembangunan kerjaya dan pencarian bakat yang diamalkan seperti Petronas, Permodalan Nasional Berhad dan Bank Negara yang mempunyai sistem pengenalpastian bakat yang mantap serta telah menjadikan mereka organisasi yang hebat.

Kita akan menghantar yang terbaik di kalangan penjawat awam untuk menimba ilmu di beberapa institusi tersohor di dunia seperti Kennedy School of Government, di Universiti Harvard, dan Wharton Business School di Universiti Pennsylvania.

PENCAPAIAN DIUTAMAKAN

Dalam menterjemahkan aspirasi ini, saya komited bagi memastikan perkhidmatan awam Malaysia akan dianggotai anak-anak Malaysia yang terbaik. Saya mencabar generasi muda yang hari ini mengkritik sektor awam untuk bersama-sama kita menambah baik sistem dari dalam. Marilah bersama menyertai perkhidmatan awam, mempersembah kudrat dan pemikiran saudara saudari demi pertiwi.

Kita sedar buat masa ini kita tidak boleh menandingi kelumayanan yang ditawarkan oleh sektor swasta kepada saudara saudari tetapi apa yang kita boleh tawarkan adalah rasa kepuasan berkhidmat demi rakyat dan negara.

Walau apa pun, kita sedang berusaha untuk menyemak dan menambah baik skim-skim perkhidmatan yang kritikal agar pengorbanan saudara dan saudari dihargai.

Di atas segalanya, saya amat maklum bahawa mengurus sebuah negara yang kompleks seperti Malaysia memerlukan kerjasama semua pihak. Paling utama harus ada kesefahaman di antara anggota pentadbiran sebagai penggubal dasar dan anggota perkhidmatan awam sebagai jentera pelaksana dasar.

Ini kerana, sebaik manapun dasar yang telah digubal tanpa mekanisma pelaksanaan yang cekap maka matlamat dasar tidak akan mampu direalisasikan.

Lantaran itu, baru-baru ini, semasa mengumumkan anggota Kabinet, saya telah menggariskan jangkaan terhadap pencapaian mereka. Saya telah mengamanahkan mereka untuk bekerja tanpa mengenal penat lelah bagi kepentingan rakyat.

Sehubungan itu saya turut mengumumkan satu sistem Petunjuk Utama Prestasi (KPI) yang akan dirangka bagi mengukur pencapaian mereka.

Namun, semboyan berkhidmat ini tidak terhenti setakat para anggota kabinet, anggota perkhidmatan awam adalah rakan kongsi utama kepada anggota pentadbiran untuk menunaikan komitmen kita kepada rakyat Malaysia dalam memberikan khidmat yang terbaik.

Justeru, saya berdiri di sini pada hari ini, bagi mengulangi seruan kepada tuan-tuan dan puan-puan agar menumpah khidmat kepada rakyat dengan sepenuhnya.

Saya yakin dan percaya dengan pelaksanaan sistem pengurusan yang berteraskan pengiktirafan perkongsian antara anggota pentadbiran dan penjawat awam merupakan satu-satunya jalan untuk kita menempa kejayaan pembaharuan yang besar.

Perubahan tidak datang hanya dengan pengumuman atau berucap mengenainya. Ia terhasil daripada dedikasi dan kerja keras sepasukan manusia yang diikat oleh apa yang disebut dalam istilah bahasa Arab sebagai wa‘ad dan bai‘ah yakni satu tautan persetiaan dan perkongsian komitmen yang padu antara penjawat awam dan pentadbiran.

Kepimpinan tidak akan bermakna jika ia tidak berpaksikan kepada pencapaian. Bila rakyat menilai kepimpinan sektor awam dan politik, apa yang ingin diukur oleh mereka ialah pencapaian. Kepimpinan berteraskan pencapaian adalah kemuncak penilaian kepada kepimpinan.

Sebab itulah saya telah merangka KPI kerana piawai kepada pencapaian itu perlu ada. Ini akan membolehkan perkhidmatan awam dinilai secara holistik merangkumi penilaian kuantitatif dan kualitatif.

KPI ini bukan alat atau kaedah untuk menghukum atau mendera kakitangan awam tetapi sebagai kayu ukur yang objektif terhadap tahap penyampaian. Ingatlah bahawa setiap sen dan ringgit yang kita terima akan dipertanggungjawabkan bukan sahaja di dunia ini tetapi juga di akhirat.

Sesungguhnya, modenisasi sektor awam adalah suatu usaha murni yang besar dan berterusan. Saya tidak mahu mengambil sikap hangat-hangat tahi ayam dalam usaha pembaharuan ini.

Saya mahu mengatakan kepada anggota perkhidmatan awam bahawa apa yang saya katakan hari ini, apa yang saya janjikan hari ini, akan berkesinambungan dengan tindakan susulan. Selepas ini kita tidak mahu sekadar memanterakan slogan yang muluk-muluk tetapi kosong. Apa yang mustahak, kerja mesti dijalankan.

Kepada tuan-tuan dan puan-puan yang berprestasi tinggi, tidak perlu bimbang. Janganlah menganggap diri tuan-tuan dan puan-puan sebagai wira yang tidak didendang. Kepada mereka yang pencapaiannya kurang memuaskan pula, saya menyeru agar bingkas bangun membaiki prestasi diri.

Rakyat berhak mendapat yang terbaik. Oleh yang demikian, di bawah konsep Rakyat Didahulukan, sektor awam perlu melihat rakyat sebagai klien yang terutama.

Penjawat awam perlu dilihat memberikan khidmat yang menyenangkan rakyat. Ini kerana sebab musabab atau raison d‘etre kepada kewujudan perkhidmatan awam itu sendiri adalah untuk mengkhidmati rakyat. Kepuasan hati rakyat adalah tanda aras utama kepada kejayaan sektor awam.

Dalam hal konsep rakyat diutamakan ini, marilah kita merenung sirah Rasulullah SAW sebagai pemimpin yang agung, betapa Baginda dengan prihatinnya meletakkan keutamaan yang tinggi kepada kepentingan dan kebajikan masyarakat sehinggakan di saat-saat akhir riwayat baginda, kalimah yang diucapkan adalah ‘umatku, umatku, umatku’.

Jadinya, saya berasakan bahawa kita perlu mengambil pengajaran daripada kepimpinan Rasulullah yang sangat kasih dan penyayang kepada seluruh umat menelusuri kepimpinannya dalam tamadun Islam yang sungguh menakjubkan itu. Moga, dapatlah kita beriktibar daripadanya dalam mengangkat kepentingan rakyat dalam khidmat masing-masing.

Bertolak dari situ, pada hemat saya jua, jika kita benar-benar ingin berkhidmat untuk rakyat, kita perlu mengetahui rintihan massa. Kita perlu fahami setiap masalah, kekangan dan kesulitan yang dihadapi rakyat, barulah kita mampu untuk mengambil langkah-langkah sewajarnya bagi mengatasi masalah tersebut.

Sebab itulah saya sangat menekankan empati dalam pentadbiran saya agar penyelesaian yang kita capai bagi setiap masalah rakyat adalah bertepatan dengan hasrat mereka yang sebenarnya.

Yang paling mustahak, saya inginkan pentadbiran saya menjadi pentadbiran yang memahami denyut nadi rakyat. Pentadbiran yang berupaya menyelami keluh kesah dan gundah gulana sebenar kehidupan seharian rakyat.

Justeru, sebaik saya memulakan tugas sebagai Perdana Menteri, saya telah mulakan siri walkabout atau tinjauan mesra dan prihatin di kawasan-kawasan tertentu, bukan sahaja bagi membolehkan saya mendekati rakyat, tetapi lebih penting, supaya saya dapat merasai kepekaan secara visual dan merasai sendiri melalui panca deria saya akan segala bau dan hiruk-pikuk serta liku-liku kepayahan yang dilalui oleh orang ramai dalam menjalani kehidupan seharian mereka.

Contohnya juga, bagaimana kita hendak menggubal dasar pengangkutan awam jika kita sendiri tidak turun ke bawah menaiki LRT dan komuter atau bas yang menjadi nadi pengangkutan selama ini.

Di noktah ini, saya sayugia teringat kepada pendekatan Allahyarham ayahanda saya yang turun merapati rakyat ke kampung-kampung, sawah bendang, tanah-tanah rancangan, menaiki basikal dan berperahu.

Memang jelas, pengalaman yang diperolehi itu amat berharga, dan penilaian yang dapat dibuat sangat berbeza berbanding penilaian berasaskan laporan-laporan dibentang dalam keselesaan bilik pejabat berhawa dingin yang terpisah jauh dari realiti kehidupan.

Sebab itulah saya mahukan pegawai-pegawai tinggi kerajaan juga turun padang dari masa ke semasa untuk memahami masalah pelanggan masing-masing. We must understand our stakeholders in order to be able to deliver what they require. Nescaya, insya-Allah, rakyat akan menerima kita sepenuhnya.

Akhir kata demi rakyat, tunjangkan dan tampilkanlah penjawat-penjawat awam yang berintegriti, berkebolehan, setia dan berdedikasi. Satu Malaysia, Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan.

Utusan Online

CUEPACS usah hanya tuntut gaji

Tindakan Datuk M. Saravanan, Timbalan Menteri Wilayah Persekutuan, memaklumkan kes doktor tidak bertanggungjawab yang melengahkan proses rawatan kepada media adalah tepat dan perlu disokong. Kenyataan CUEPACS yang kesal terhadap tindakan Timbalan Menteri itu adalah tidak wajar.

Sebagai rakyat biasa, saya masih tidak tahu apa yang dilakukan oleh CUEPACS untuk membetulkan disiplin dan menangani aduan rakyat tentang kakitangan awam.

Sekiranya kakitangan awam benar-benar bekerja dengan penuh dedikasi maka aduan seperti ini pastinya tidak akan timbul. Kerjaya sebagai doktor adalah dianggap profesional namun mereka turut ‘curi tulang’. Maka tidak hairanlah dan berkemungkinan besar sekiranya mereka yang menjawat jawatan lain seperti kerani, penyambut tetamu, pegawai dan sebagainya akan lebih ‘curi tulang’.

Apa yang diperjuangkan CUEPACS selama ini hanyalah menuntut kenaikan gaji dan pelbagai imbuhan lain. Tetapi rakyat yang membayar ‘gaji’ kakitangan kerajaan melalui cukai dan sebagainya sentiasa dilayan dengan buruk.

CUEPACS perlu sedar bahawa tuntutan tersebut perlu selari dengan kualiti kerja. Dalam hal ini, CUEPACS digesa turun padang, seterusnya menyediakan pasukan khas yang sentiasa memantau dengan kerap prestasi kakitangan kerajaan di bawah naungan mereka. Adakan lawatan mengejut dan ‘berlakon’ sebagai pelanggan supaya mereka tahu permasalahan sebenar yang dihadapi oleh rakyat.

Berdasarkan pengalaman berurusan dengan pihak hospital mahupun jabatan kerajaan, mutu yang diberikan terutamanya dari aspek layanan, kualiti perkhidmatan, budi bahasa dan khidmat pelanggan adalah rendah dan menyakitkan hati.

Mereka beranggapan pelanggan yang datang adalah satu beban dan tambahan kerja bagi mereka. Perlu diingat bahawa permasalahan sikap dan juga mutu kerja perkhidmatan awam sentiasa dipersoalkan oleh masyarakat.

Pengalaman peribadi saya juga menunjukkan bahawa jabatan ataupun agensi kerajaan ini akan lebih takut sekiranya kecuaian ataupun prestasi buruk mereka diketahui umum.

Beberapa bulan yang lalu saya ada menghantar beberapa teguran mengenai agensi kerajaan ke media dan telah disiarkan. Kesannya mereka dengan segera menelefon kembali dan memohon maaf atas segala kesulitan dan berusaha untuk memperbaiki perkhidmatan.

Saya juga ingin mengambil kesempatan ini untuk menyeru agar Menteri, Timbalan Menteri dan semua pemegang jawatan utama awam supaya selalu turun padang dan membuat pemeriksaan mengejut bagi mengetahui permasalahan yang dihadapi oleh pelanggan terhadap agensi atau jabatan yang mereka tadbir.

Dalam hal ini, kerajaan perlu sedar bahawa imej kerajaan adalah terletak di tangan pegawai-pegawai mereka yang berkhidmat di seluruh negara.

Sekiranya rakyat sudah hilang keyakinan, teguran dibiarkan sepi dan mereka sudah bosan dengan kerenah kakitangan kerajaan yang bermasalah ini, maka rakyat pasti akan menterjemahkan protes mereka di peti undi.

Ini amat merugikan kerajaan dan mencemarkan nama baik kakitangan lain yang bekerja dengan penuh tanggungjawab.

AZMI AHMAD
Pontian, Johor

Utusan Online

Gaji, pencen tarikan utama sektor awam

PUTRAJAYA 28 April - Skim gaji dan pencen yang kompetitif dalam sektor awam berjaya menarik lebih ramai rakyat menceburi sektor itu berbanding sektor swasta.

Menteri Sumber Manusia, Datuk Dr. S. Subramaniam berkata, berbanding beberapa tahun lalu ketika sektor swasta menjadi pilihan utama, trend tersebut kini berubah dengan lebih ramai rakyat mahu berkhidmat dengan kerajaan.

"Sektor awam telah mengalami perubahan yang besar dalam tempoh singkat. Gaji dan skim kebajikan untuk pemandu dan kerani di sektor awam umpamanya adalah lebih baik berbanding sektor swasta," katanya.

Beliau ditemui selepas merasmikan Sambutan Hari Sedunia Bagi Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan 2009 di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya (PICC) di sini hari ini.

Subramaniam mengulas cadangan Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Di Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS) supaya kerajaan membenarkan kakitangan sektor awam mengeluarkan lima hingga 10 peratus gratuiti sebelum bersara.

Subramaniam bagaimanapun berkata, cadangan CUEPACS tersebut terletak di bawah tanggungjawab Ketua Setiausaha Negara dan Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA).

Sementara itu, beliau berkata, pihaknya bercadang meneliti semula Akta Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan 1994 bagi memastikan pegawai keselamatan dan kesihatan memainkan peranan yang sewajarnya di mana mereka ditempatkan.

"Mungkin ada beberapa kaedah atau perkara yang perlu diteliti semula, majikan dalam kelas dan industri tertentu telah diwajibkan di bawah akta ini untuk menggaji seorang pegawai keselamatan dan kesihatan," katanya.

Beliau berkata, ramai majikan didapati masih tidak memahami tanggungjawab mereka untuk mewujudkan tempat kerja yang selamat kepada pekerja.

'Pentadbiran fahami denyut nadi rakyat'

PUTRAJAYA 28 April - Datuk Seri Najib Tun Razak mahu kakitangan awam menekankan soal pencapaian secara holistik agar hasrat kerajaan untuk mewujudkan 'pentadbiran yang memahami denyut nadi rakyat' dapat dilaksanakan.

Justeru Perdana Menteri berkata, pelaksanaan kaedah Petunjuk Prestasi Utama (KPI) di bawah kepimpinannya bukan bertujuan untuk dijadikan alat bagi mendera atau menghukum kakitangan awam.

"Tuan-tuan dan puan-puan yang berprestasi tinggi tidak perlu bimbang dan jangan anggap anda sebagai wira yang tidak didendang, kepada yang pencapaiannya kurang memuaskan, saya menyeru agar bingkas bangun membaiki prestasi diri.

"Kita tidak mahu sekadar memanterakan slogan yang muluk-muluk tetapi kosong, apa yang mustahak kerja mesti dijalankan," katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap pada Majlis Amanat Perdana Perkhidmatan Awam Ke-10 (MAPPA X) di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya (PICC) di sini hari ini.

Menurut Perdana Menteri, sistem piawai KPI dirangka bagi dijadikan kayu ukur yang objektif terhadap tahap penyampaian kakitangan bagi sektor berkenaan.

"Ini akan membolehkan perkhidmatan awam dinilai secara holistik merangkumi penilaian kuantitatif dan kualitatif.

"Apabila rakyat menilai kepimpinan sektor awam dan politik, apa yang ingin diukur oleh mereka ialah kepimpinan," katanya

Perdana Menteri berkata, kepuasan hati rakyat adalah tanda aras yang utama kepada kejayaan sektor awam.

"Rakyat berhak mendapat yang terbaik. Di bawah konsep rakyat didahulukan, sektor awam perlu melihat rakyat sebagai klien utama.

"Jika kita benar-benar ingin berkhidmat untuk rakyat, kita perlu mengetahui rintihan massa, kita perlu memahami setiap masalah, kekangan dan kesulitan yang dihadapi rakyat." katanya.

Justeru beliau menegaskan, pihaknya tidak akan mengambil sikap 'hangat-hangat tahi ayam' bagi melaksanakan pembaharuan dalam sektor awam.

"Saya mahu mengatakan kepada anggota perkhidmatan awam bahawa apa yang saya katakan hari ini, apa yang saya janjikan hari ini, akan berkesinambungan dengan tindakan susulan," katanya.

Najib turut mengajak rakyat terutama 1.2 juta kakitangan awam bersama membantu kerajaan mendepani dua cabaran monumental berbentuk jangka pendek dan jangka panjang.

Menurutnya, cabaran jangka pendek pertama ialah untuk memastikan negara mengalami impak seminimum mungkin kesan kegawatan kewangan dan ekonomi global yang sedang berlaku.

Cabaran jangka pendek seterusnya, kata Perdana Menteri, berkisar untuk keluar dari kemelut ekonomi dan kewangan sedia ada dengan kadar paling pantas manakala ketiga, membantu rakyat menangani keperitan hidup yang dialami.

"Cabaran jangka panjang pula ialah untuk melakukan pembaharuan dan perubahan struktural kepada ekonomi Malaysia berasaskan satu model yang baru berteraskan kreativiti dan inovasi.

Utusan Online

Empat anjakan paradigma

PUTRAJAYA 28 April - Datuk Seri Najib Tun Razak menggariskan empat anjakan paradigma modenisasi yang perlu dilaksanakan oleh sektor perkhidmatan awam bagi mencapai kejayaan pada alaf baru.

Dalam amanat sulungnya kepada para pegawai dan kakitangan kerajaan, Perdana Menteri berkata, pembaharuan ke arah anjakan tersebut perlu dilakukan dengan menggabung jalin semua segmen perkhidmatan awam bermula dengan pimpinan atasan.

Anjakan tersebut, kata beliau, ialah perubahan daripada ketegaran kepada keanjalan, antara lainnya menjadi pemudah cara kepada proses penciptaan kekayaan yang banyak dimainkan oleh sektor swasta.

"Dari kekayaan yang dicipta oleh pihak swasta, kerajaan mempunyai saham yang dikutip dalam bentuk cukai korporat.

"Hasil ini seterusnya digunakan bagi membangunkan negara dan membayar gaji kakitangan awam," kata beliau pada Majlis Amanat Perdana Perkhidmatan Awam Ke-10 (MAPPA X) di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya (PICC) di sini hari ini.

Menurut Perdana Menteri, sektor awam juga perlu beralih daripada budaya out put dan perbelanjaan atau kesan nyata semata-mata, kepada mementingkan keberhasilan secara holistik.

"Misalnya dalam bidang pelajaran, bukan sahaja jumlah sekolah atau makmal yang mencukupi harus diberikan penekanan tetapi perhatian yang utama harus diberikan kepada soal kejayaan menyeluruh termasuk kebajikan dan moral pelajar," katanya.

Anjakan paradigma ketiga pula, kata beliau, adalah perubahan daripada birokrasi yang menyukarkan kepada birokrasi yang memudah cara serta menyenangkan rakyat.

Ini kerana, kata Najib, kerajaan telah meningkatkan taraf perkhidmatan awam termasuk menaikkan gaji asas kakitangan awam daripada 7.5 peratus kepada 35 peratus pada 2007 selain membayar emolumen mencecah RM41 bilion pada tahun lalu.

"Persoalannya, di benak rakyat tertanya-tanya, adakah perbelanjaan itu berbaloi. Adakah rakyat menikmati nilainya, hasil daripada cukai yang telah dibayar oleh mereka?," katanya.

Seterusnya Perdana Menteri berkata, bagi anjakan paradigma keempat, sektor awam perlu beralih daripada hanya menekankan soal produktiviti kepada gabungan produktiviti, kreativiti dan inovasi.

Katanya, gabungan tiga unsur berkenaan mampu melonjakkan kecekapan dan keberkesanan sektor awam selain menghasilkan penambahbaikan secara anjakan berganda.

Oleh itu kata beliau, tanggapan bahawa setiap masalah boleh diselesaikan dengan menubuhkan jabatan atau agensi baru serta menambah kakitangan adalah satu pandangan yang sudah ketinggalan zaman.

"Semua jabatan dan agensi kerajaan harus memaksimumkan aplikasi kreativiti dan inovasi.

"Matlamat utamanya adalah untuk meningkatkan kepuasan hati pelanggan sektor awam terutamanya rakyat," katanya.

Utusan Online

Tuesday, April 28, 2009

Pembaharuan dalam perkhidmatan awam

PUTRAJAYA 29 April – Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini mencadangkan pembaharuan struktural dalam perkhidmatan awam dengan mengesyorkan proses saling penyerapan di antara bakat-bakat sektor awam dan swasta.

Di bawah kaedah ini, Perdana Menteri berkata, sudah tiba masanya jawatan-jawatan utama sektor awam dibuka kepada bakat-bakat daripada sektor swasta dan dari perkhidmatan lain selain perkhidmatan tadbir dan diplomatik.

"Kedua, saya juga mencadangkan satu dasar pintu terbuka di mana pegawai-pegawai perkhidmatan awam boleh dipinjamkan ke syarikat berkaitan kerajaan (GLC) dan pegawai GLC dipinjamkan ke perkhidmatan awam untuk saling menimba pengalaman.

"Ketiga, bagi mendapatkan bakat yang terbaik, perkhidmatan awam juga perlu mencontohi pelan pembangunan kerjaya dan pencarian bakat yang diamalkan oleh syarikat-syarikat seperti Petronas termasuk Bank Negara.

"Kita juga akan menghantar pegawai terbaik dalam kalangan penjawat awam untuk menimba ilmu di beberapa institusi tersohor di dunia seperti di Kennedy School of Government di Universiti Harvard dan Wharton Busniness School di Universiti Pennsylvania," katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap merasmikan Majlis Perdana Perkhidmatan Awam ke-10 (MAPPA X) di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya di sini hari ini

Utusan Online

CUEPACS kemuka 10 tuntutan baru

PULAU PINANG 27 April - Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Di Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS) menuntut 10 perkara baru daripada kerajaan dalam usaha menambah baik prestasi dan kebajikan kira-kira 1.3 juta kakitangan sektor awam di seluruh negara.
Presidennya, Omar Osman berkata, buat permulaan, pihak kesatuan mengemukakan lima tuntutan awal yang sudah dihantar kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.
Beliau berkata, lima tuntutan tersebut ialah memohon penambahan cuti bersalin daripada 60 hari kepada 84 hari; Penambahbaikan Penilaian Tahap Kecekapan (PTK); kenaikan kadar imbuhan tetap perumahan daripada RM180 kepada RM230; Elaun Sara Hidup (COLA) diselaraskan sebanyak RM300 di semua kawasan dan kajian semula kadar pencen yang diterima oleh kakitangan kerajaan.
''CUEPACS sudah menghantar surat untuk mengadakan pertemuan itu dengan Perdana Menteri dan sedang menunggu jawapan daripada beliau. Pertemuan dijangka diadakan dalam waktu terdekat ini.
''Pada pertemuan itu nanti, kesatuan akan menjelaskan kepada Perdana Menteri tentang tuntutan tersebut secara lebih lanjut. Walaupun kita memohon tetapi tidak akan melakukan desakan tentang beberapa perkara seperti COLA dan imbuhan tetap perumahan kerana sedar keadaan ekonomi yang tidak elok,'' katanya.
Beliau berkata demikian pada sidang akhbar selepas mengadakan ceramah tentang hala tuju CUEPACS dan isu-isu semasa di Dewan Kuliah A, Universiti Sains Malaysia (USM) di sini hari ini.
Kira-kira 1,000 kakitangan USM hadir mendengar ceramah selama dua jam itu.
Menurut beliau, tuntutan baru itu dikemukakan bagi menjamin kakitangan sektor awam yang bersara mendapat imbuhan terbaik untuk mengelakkan mereka terjerumus dengan perkara tidak elok.
''Kita tidak mahu selepas bersara, mereka terjerumus dalam skim cepat kaya dan perlu bekerja keras sebagai pemandu teksi dan buruh kasar hanya semata-mata perlu mencari pendapatan untuk menampung kos hidup. Biarlah mereka bersara dengan mempunyai pendapatan yang agak lumayan. Inilah yang kita perjuangkan,'' katanya.
Merujuk kepada kakitangan awam kontrak yang diberhentikan, Omar berkata, pihaknya menganggarkan 3,000 kakitangan kontrak di seluruh negara diberhentikan sejak Januari tahun lalu sehingga sekarang berikutan kegawatan ekonomi.
Katanya, setakat ini terdapat kira-kira 50,000 kakitangan kontrak iaitu 20,000 kakitangan di bawah lantikan Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) dan Suruhanjaya Perkhidmatan Awam (SPA). Manakala baki 30,000 orang adalah lantikan kementerian, kerajaan negeri, jabatan dan agensi.
''Kakitangan kontrak lantikan JPA dan SPA tidak ada masalah kerana mereka ini disambung kontrak tetapi yang menjadi masalah ialah mereka yang merupakan lantikan kementerian, kerajaan negeri, jabatan dan agensi,'' katanya.
Menurut Omar, ada di antara ketua jabatan dan agensi memberi alasan penamatan kontrak disebabkan bajet tidak cukup atau bajet tidak ada, prestasi tidak baik dan masalah kesihatan.
''Alasan tidak ada bajet, prestasi tidak baik, masalah kesihatan dan lain-lain lagi, alasan itu tidak boleh diterima. Sedangkan semasa Perdana Menteri membentangkan mini bajet sebelum ini jelas menyatakan bahawa kesemua pekerja kontrak tidak akan diberhentikan.
''Sepatutnya dalam keadaan sekarang, kita bantu mereka dan bukannya memberhentikan kerana kebanyakan mereka bekerja antara 10 tahun hingga 20 tahun, ke mana mereka ingin pergi apabila sudah jadi macam ini,'' katanya.
Tambah Omar, pihaknya juga akan mengemukakan cadangan kepada kerajaan supaya pekerja sektor awam dibenar mengeluarkan 10 peratus daripada pampasan perkhidmatan mereka bagi merancakkan semula aliran tunai dalam keadaan ekonomi semasa.

Utusan Online

Monday, April 27, 2009

Insentif menarik doktor pakar

Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) merujuk kepada saranan CUEPACS dalam akhbar Utusan Malaysia bertarikh 13 April 2009 bertajuk Doktor Pakar Kerajaan Perlu Diberi Keistimewaan.

Kerajaan telah menyediakan pelbagai keistimewaan bagi menarik dan mengekalkan Pegawai Perubatan Pakar dalam sektor awam.

Dari segi saraan, kerajaan telah menaikkan kadar Bayaran Insentif Pakar (BIP) sebanyak 23% - 38% berkuat kuasa mulai 1 Januari 2009 yang membolehkan Pegawai Perubatan Pakar menerima bayaran insentif antara RM1,600 - RM3,100 berdasarkan gred-gred yang ditetapkan.

Pegawai Perubatan Pakar juga layak menikmati Bayaran Insentif Perkhidmatan Kritikal (BIPK) sebanyak RM750 sebulan berkuat kuasa mulai 1 Januari 2009 yang merupakan kadar yang tertinggi berbanding dengan skim-skim perkhidmatan lain yang menerima BIPK pada kadar 5%, 10%, 15% daripada gaji.

Pegawai Perubatan Pakar juga menerima Bayaran Insentif Pembedahan Elektif yang dijalankan pada hari Sabtu dengan kadar RM200 sejam.

Selain penambahbaikan dari segi saraan, JPA juga telah memperbaiki laluan kerjaya pegawai perubatan dengan mewujudkan lebih banyak jawatan-jawatan kenaikan pangkat.

Pada tahun 2008, kerajaan telah meluluskan 533 jawatan tambahan bagi Pegawai Perubatan Pakar meliputi pelbagai gred kenaikan pangkat. Kursus-kursus kepakaran yang diperolehi dinilai taraf sebagai memenuhi syarat Penilaian Tahap Kecekapan (PTK) bagi tujuan kenaikan pangkat ke Gred UD48.

Skim perkhidmatan Pegawai Perubatan pula telah diperbaiki di mana kemasukan secara lateral dibenarkan di gred-gred kenaikan pangkat seperti Gred UD43, UD45 dan UD51 bagi menarik Pegawai Perubatan yang berpengalaman dan berkelayakan untuk berkhidmat dalam sektor awam.

Usaha meningkatkan bilangan Pegawai Perubatan Pakar dilaksanakan melalui penambahan bilangan biasiswa bagi mengikuti bidang-bidang kepakaran.

Pada 2008, sebanyak 600 biasiswa telah ditawarkan bagi mengikuti pelbagai bidang kepakaran.

Mengenai cadangan pihak CUEPACS supaya perbincangan diadakan dengan pegawai perubatan terlibat, perkara tersebut telah pun dilaksanakan melalui rundingan berterusan antara JPA dan Kementerian Kesihatan dan melalui forum MBK bagi pegawai-pegawai Kumpulan Pengurusan dan Profesional (P&P).

UNIT KOMUNIKASI KORPORAT
Jabatan Perkhidmatan Awam Malaysia

Utusan Online

Keputusan kes rasuah Abdul Kudus 30 Jun

KUALA LUMPUR 27 April — Mahkamah Sesyen Ampang hari ini menetapkan 30 Jun untuk keputusan kes rasuah bekas Pengarah Penguatkuasa Majlis Perbandaran Ampang Jaya (MPAJ), Kapt (B) Abdul Kudus Ahmad.

Hakim Nor Adidah Ahmad membuat keputusan itu selepas mendengar hujahan di akhir kes pembelaan kedua-dua pihak.

Kes perbicaraan yang mengambil masa hampir enam tahun, bermula 9 Ogos 2003 ini melibatkan 11 orang saksi di pihak pendakwaan dan 12 orang saksi di peringkat pembelaan yang antaranya turut memanggil bekas Timbalan Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan, Datuk M. Kayveas.

Abdul Kudus, 46, didakwa terhadap 24 pertuduhan meminta dan menerima rasuah berjumlah RM59,000 daripada pemilik restoran Sri Steven’s Corner antara Mei 2001 dan Mei 2004.

Pertuduhan itu mengikut Seksyen 10(a)(bb) Akta Pencegahan Rasuah 1997 dan Seksyen 11(a) akta yang sama. Jika sabit kesalahan, dia boleh dihukum di bawah Seksyen 16 akta itu yang memperuntukkan hukuman penjara 20 tahun dan boleh dikenakan denda maksimum lima kali ganda daripada nilai suapan

Bernama

Timbalan Menteri WP 'tangkap' doktor HKL

KUALA LUMPUR 26 April - Timbalan Menteri Wilayah Persekutuan, Datuk M. Saravanan hari ini 'menangkap' dua doktor di jabatan kecemasan Hospital Kuala Lumpur (HKL) kerana membaca akhbar dan melakukan kerja peribadi, bukannya merawat lebih 20 pesakit yang menunggu dalam kesakitan untuk mendapat rawatan.

Penemuan yang memeranjatkan Saravanan itu berlaku kira-kira 10.30 pagi ini apabila beliau pergi ke hospital berkenaan untuk melawat seorang pelajar universiti yang cedera selepas dilanggar kereta yang dipandu oleh pemandu beliau (Saravanan).

"Saya juga menunggu seketika untuk pelajar perempuan itu mendapat rawatan dan setelah menyedari tidak seorang pun pesakit dipanggil masuk oleh doktor, saya terus membuka pintu bilik rawatan. Saya terkejut apabila mendapati seorang doktor sedang membaca surat khabar dan seorang lagi buat hal sendiri dan melakukan kerja peribadi.

"Ada lebih 20 pesakit yang menunggu di luar untuk mendapat rawatan. Ini bukanlah cara seseorang doktor bekerja. Pesakit sepatutnya diutamakan. Lagipun, ini adalah unit kecemasan, yang sepatutnya pantas dalam memberikan rawatan," kata Saravanan kesal.

Saravanan berkata, beliau menegur doktor terbabit kerana kelakuan mereka dan mendesak untuk berjumpa pegawai atasan mereka, yang muncul 30 minit kemudian.

"Selepas itu, pesakit yang menunggu pun segera diberi rawatan. Tak bolehkah doktor itu melayani pesakit dulu? Ini bukan sepatutnya cara perkhidmatan di hospital kerajaan dilaksanakan," katanya.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, dalam satu daripada lawatan mengejutnya ke pusat bandar semalam berkata, beliau mahu barisan hadapan institusi kerajaan di ibu negara supaya meningkatkan perkhidmatan mereka kepada rakyat.

Saravanan berkata, sungguhpun beliau 'menangkap' doktor terbabit secara tidak sengaja, mulai sekarang beliau akan kerap melakukan lawatan mengejut ke jabatan di bawah kementeriannya bagi memastikan kakitangan di barisan hadapan melaksanakan tugas mereka untuk berkhidmat kepada masyarakat.

"Ini adalah pembuka mata. Kami, sebagai pemimpin, tidak boleh hanya menabur janji sahaja dan tidak memeriksa sama ada kerja dilaksanakan oleh kakitangan kerajaan di barisan hadapan. Kami mesti turun ke bawah (ke akar umbi) bagi memastikan penyelesaian segera ditemui untuk masalah rakyat.

"Apatah lagi dalam keadaan ini apabila orang sedang sakit dan menanggung penderitaan akibat kesakitan itu. Jika mereka tidak sakit, mereka tidak akan datang ke unit kecemasan. Ini adalah pengajaran untuk semua hospital. Tolong bekerja untuk rakyat jika anda menganggotai perkhidmatan awam," katanya.

BERNAMA

Sunday, April 26, 2009

Key Performance Indicators, The 1 Malaysia concept & the civil service


insidepix1

HOW important is the civil service to the 1 Malaysia concept? And are Key Performance Indicators the guarantee to a good and civil service?
ANIZA DAMIS speaks to the top man, Chief Secretary to the Government Tan Sri Sidek Hassan, on these issues, Integrity, the New Economic Policy, the racial composition of the civil service, and, letting “the thousand flowers bloom”.


Tan Sri Sidek Hassan at his office in Putrajaya.
Tan Sri Sidek Hassan at his office in Putrajaya.

Q: Is the civil service cooperative of the leadership’s directives?

A: Yes. How else do you think we are where we are? How did we manage to develop in terms of infrastructure, which is first world, and in terms of where we are now as a nation? Look at our neighbours: How do we fare, in relation to some of them? Even under the current economic situation, I think we are faring very well, relative to the world. How did we do it? Because the public service has responded to what the government wants us to do. We’re not perfect, and we’ll keep on harping on this issue of integrity, efficiency, customer-centric issues. But, I am unequivocal in saying that we the civil service have been very responsive to the wishes of the government and the wishes of the people.

Q: So, the fact that the current government as a political coalition is not faring very well is not a reflection on the civil service? It’s just a reflection of their own political failures?

A: I don’t know whether that’s a ‘failure’, but that’s up to the electorate.

Q: And the electorates’ decision is not based on the civil service’s performance?

A: It is, in some ways. You cannot divorce the civil service from the government, as if we are entirely oblivious to what the government is doing.

Q: So, if the electorate says, “This government is lousy; it doesn’t collect my rubbish” – is that a reflection of the political party or the civil service?

A: That is the problem of each and every one of us. It is a very close symbiotic relationship. Who collects the rubbish? It’s the local authorities. Who runs the local authorities? Not all of this is the prime minister’s job; some of them are my job. So, if the prime minister were to ask me to do something and I don’t, would you blame the PM for that? When I became the KSN, I tried to addresss major areas where we can make better improvement in terms of the public service delivery. It’s okay now, but we can do some more. The role of the local authority is quite simple in my mind. It is the SLR (sampah, longkang, rumput – rubbish, drains, grass). I’m a rakyat, too. Imagine if they don’t collect my sampah, and they don’t clean my longkang, and they don’t cut my rumput. And then, the lampu (streetlight) near my road is missing, and the jalan (road) is a mess. But is that the problem of the prime minister or menteri besar? It’s not. If it’s in Kuala Lumpur, that’s the problem of the mayor. But you cannot expect the mayor to make sure all the SLR is done. He expects his Number Two and Number Three to work. And if you are in Putrajaya, where I am, I put that to the Perbadanan Putrajaya. But, beyond the SLR, there are other things that the local authorities have got to do. For instance, if I want to build a house, I want to make sure that my plan is approved fast – not like 20 years from now. Therefore, it’s about addressing the core business. You blame the prime minister because he’s the leader. But if you start blaming the prime minister, people should also start blaming themselves. Because, in some ways, you allow that to happen. If, for example, I see my longkang not being cleaned, why didn’t I complain? I allow it to continue.

Q: So, people should complain if they are unhappy with services?

A: Yes, of course. But they cannot at the same time always say, “This is the PM’s and minister’s fault.” You can’t. Secondly, when you have generated rubbish (when in public), do you put it in your pocket until you can throw it away responsibly? Or do you throw it away carelessly? I always see people throwing it around. It’s not about the government; it’s about us.

Q: Does the civil service have a KPI, and what is it?

A: It depends on how you define “KPI”. In January, every one of us is evaluated on how we performed the previous year, through the LMPT (Laporan Penilaian Prestasi Tahunan – annual performance assessment report). They are evaluated based on their SKT (Sasaran Kerja Tahunan – annual work target). But if you talk about KPIs in the formal sense, then only the 38 people at the top of the civil service have it. I have one, all the secretary-generals have it, the director-general of the Public Service Department, the Attorney-General, the Inspector-General of Police, the Chief of the Armed Forces.

Q: Does what is expected of each individual vary between ministries?

A: Of course. It has to be unique to the person, because each person’s portfolio and responsibility is different.

Q: How do you assess them? Is it through exams?

A: The assessment for the purpose of evaluation (LMPT) is done at two levels: one is by your immediate supervising officer and his immediate supervising officer. They will judge whether you have fulfilled what you promised to do in your SKT. There will also be a judgment on, your integrity, how well you relate to others, communication skills, etc. The other form of evaluation is for the purpose of promotion. Most people would go to INTAN (Institut Tadbir Awam Negara – National Institute of Public Administration), where they are evaluated on the course they took, the papers they wrote, class participation, the facilitator’s assessment and a peer assessment.

Q: How effective or realistic are these assessments?

A: Do you want to know what’s supposed to be, and what actually is? I’ve been trying to convert many people to this ‘religion’; of being objective and being honest. The grading is done in numerics: 1 being the lousiest, and 10 being the best. Out of 100 points, if you get 90 and above, that is melintang. If you get 80-89.9, that is menegak, and that’s still very good. If you get below 79.9, that’s not very good. Supervisors should be marking their people along that line. But if you were to grade everyone at 9.5 and therefore 95 per cent throughout, then, either he or she is lucky to have so many good officials, or there’s something wrong with his or her marking. Therefore, how realistic it is depends on how these supervisors do it.

Q: Are there any ministries or departments that do this?

A: I think they do have some, but more and more now, we are telling them the value of being honest.

Q: How effective is an assessment by your boss? For instance, if you’re someone who always stands your ground for good reasons, which may inconvenience your boss, how is that person going to be assessed?

A: I’d give very good marks. He or she would be promoted. The civil service is all about merit. In the civil service, that is the ‘religion’ the current prime minister is talking about, and it is also the religion the former prime minister espoused.

Q: What is the public service’s role in promoting the 1Malaysia concept?

A: Everything. The role of the civil service is about everything that the government wants to do. It’s very critical for all of us to appreciate the importance, the pivotal role that we, the 1.2 million civil servants, have to do. Imagine if the civil service didn’t deliver? The two huge stimulus packages, or the budget, or any programme that the government has. Therefore, it’s a question of implementation; of carrying forward the policies, projects and programmes of the government. The prime minister initiated the 1Malaysia concept; but do you think the whole thing can move if the civil service doesn’t move? Impossible.

Q: The prime minister’s asked the Cabinet to come up with KPIs for themselves. You said don’t blame it on the prime minister or the minister. So, how should their KPIs look like?

A: (Refused to comment).

Q: What should be the goal of each minister and deputy minister in relation to the civil service?

A: I know the KPI for myself.

Q: What is your KPI?

A: Very simple: to improve the public service delivery. What do you think of the public delivery service? Is it that when you complain about your drain, that I do it? Is it when you complain your light is faulty, I come straight away? A good public delivery service goes far beyond that: It means that you don’t have to complain. Why should you complain that your drain has not been cleaned, or your rubbish has not been collected, or your streetlight bulb has not been changed, when it is expected that all this is supposed to work! Even so, if, occasionally, you do have reason to complain, then, the problem should be immediately rectified. We want to have such a good public delivery service that people have no reason to complain. And if they do have complaints, that it’s going to be attended to very quickly. So, I suppose my KPI is that the public service delivery is what people want; however you might define “public service delivery”. If you talk in terms of headline KPI for me, that is it.

Q: And how was your KPI performance for 2008?

A: I didn’t check the number.

Q: You’re not bothered?

A: The KPI now is a 360-degree one. They are moving around now, and asking what my bosses think of me, asking my colleagues, the secretary-generals, what they think of me and how I perform. I’m not going to ask how I fared, but if you’re talking about integrity, then, deep in my heart, I have been honestly trying to deliver on my promise. And that is the biggest KPI anyone should have.

Q: You said there’s this group of 38 very senior management people. How are they assessed, and who assesses them?

A: The KPI is assessed by their boss, their peers, and by their subordinates – it’s 360 degrees.

Q: Should senior management have external assessors instead?

A: You can. But for the ministers, they also have a lot of external assessors. Every four or five years, they have the external assessors.

Q: Yes, that is the ultimate assessment for politicians. But should the top management in the civil service have external assessment?

A: But what would be the outcome?

Q: Perhaps it would be more neutral?

A: So what. For what?

Q: For instance, if you have to work with a secretary-general, and you have to live with each other, whether you like it or not. So, you’re not going to give a bad assessment of this person, are you? Have you ever given a bad assessment of a brother senior manager?

A: How do you define “bad assessment”?

Q: Let’s say if that person’s not performing…

A: Do you think I’ve given everyone all 100 per cent?

Q: What’s the worst?

A: 46 per cent.

Q: What happened to that person?

A: I don’t know where that person is. Sometimes, people who are not performing are just taken out of their positions and put in the pool. And they stay there. What is the reason of having external assessors?

Q: To have a neutral force.

A: Who defines neutrality? Right now, if a secretary-general is being assessed, he is assessed by the director-general of the public service department and I am the counter-signee. Then, there’ll also be assessments by his peers – the other secretary-generals. Are you questioning the integrity of Sidek Hassan, the Chief Secretary of the Government? Do you doubt my integrity? You think it’s better to trust someone out there instead?

Q: How much input do subordinates have on their bosses?

A: Now, not so much. Except for the 38 top people.

Q: What is the weightage of the assessment by the managed on the manager?

A: At the moment, not much.

Q: Would you say that that input is important?

A: That’s why we are going for 360 degrees. We have done that for the 38. For the rest, hopefully it will be applied within this one year or so. Right now, we are also working on the level below the 38. the deputy secretary-generals, deputy director-generals. This is where people have to take very seriously about evaluation. I am truthful to myself and take this very seriously. I’ve always made sure the assessments I made were photocopied. Then, the person being assessed puts the mark he feels he deserves. When he comes to me with it, and I look at the original assessment, and we negotiate it. But what is actually important is the mentoring. It’s not about a once-a-year affair. It’s about continuously improving. Many people think they should wait only once a year. Some use it to take their revenge on a subordinate. But this is not the right attitude. Human resource is the most important thing. I go to INTAN and talk to new recruits, or soon-to-be promoted senior managers, telling them what my expectations are. But I also speak to the bosses and tell them what to do – the mentoring part. People always take the LMPT as the main indicator of improvement. But it shouldn’t be. That is purely after you mentor them the whole year, and try to improve them. Talk about the public service delivery. Speak about efficiency, doing it now, so that your customer is happy. If you have done that, the LMPT is only to put the mark. But it should be a continuous process. And all of us must behave like that. It’s very important.

Q: The PM, when he was talking about KPIs for his Cabinet, mentioned loyalty. What is your idea of what loyalty is, in the civil service?

A: Loyalty means, 1Malaysia, People First, Performance Now. It’s about being loyal to what I’m supposed to do. Call it loyalty, integrity, or whatever. Loyalty is doing what you’re expected to do.

Q: And what are you expected to do? Service to nation?

A: Ya.

Q: If people are really unhappy with the civil service, they shouldn’t give the prime minister the chop? They should just give civil servants the chop?

A: They should tell the prime minister, and the prime minister will give the civil servant the chop. I would give them the chop.

Q: So, if people do give the prime minister or any minister the chop, it’s actually because of the lack of leadership?

A: Of course. Like the Americans say, “The buck stops here.” So, of course the buck stops there! But you cannot be blaming the president of the United States for everything that goes wrong.

Q: What is the penalty if a civil servant doesn’t perform?

A: Depends on what was agreed. We cannot sack a person at the drop of a pin, because eventually, there’ll be no one to sack. But there has to be some sort of penalty.

Q: Are civil servants too secure in the idea that they can’t get sacked?

A: Even secretary-generals cannot be so sure of their security. The secretary-general is responsible for the good behaviour of his direct report. The deputy secretary-general is responsible for his direct report, and so on. If everybody takes care of his own area of responsibility, then, we’ll live happily ever after. It might be conceptual, but it works. I believe in punishing people. The punishing part is something that not many of us like to do. But, if you know that you are responsible for meting out punishment and you have not done it, then action should be taken on the person who is supposed to take action and did not take it. And that is something that we are doing. For instance, why is it that sometimes people ‘hang’ people? And sometimes, they hang in public; they cut these peoples’ heads off in public. Why? One reason is to get rid of the offending person. The other is to make sure there are no other intended offenders. And that, sometimes, is more important than getting rid of the offender.

ON INTEGRITY:

Q: How would you measure integrity in assessing KPIs, and in doing jobs?

A: People associate integrity most with the issue of corruption; whether one gives or takes bribes, whether one embezzles public or company funds. That’s a very important element of integrity. But, to me and the public service, integrity goes beyond that: For example, if I know that a public official is engaged in activities that degrade integrity, or we get a report from the MACC, then the response is quite immediate and very clear.

Q: In the civil service, does anyone get fired? Or are they just shunted out to the boondocks, or promoted so that they become someone else’s problem?

A: I don’t do that. And if I don’t do that, then the ‘religion’ (honesty and integrity) that I’m talking about is not doing that.

Q: You are only one person, and you are right at the top. What goes on down there with the 1.2 million civil servants is another matter.

A: I have been at the top since 3 Sept 2006. But do you think I have been behaving like this only since 3 Sept 2006? Bear in mind, I was a secretary-general before, and deputy secretary-general, and director and deputy director. Integrity is not about when you become the secretary-general or the chief secretary. Integrity is the person. We have been behaving like this (with integrity), and I am not alone. We are talking about ‘religion’. As a leader, if I have a problem with my subordinate, do I chuck that person out and ask her to work with another leader? That means I’m a failure. Why should I give my problems to someone else?

Q: How much faith do you have that a lot more people subscribe to this ‘religion’?

A: I’m looking you right in the eye, and I’m saying, I have a lot of faith. There’s no way that anyone, however superb you are, in a system of 1.2 million, can do it alone. And I would dare say that the secretary-generals are all like that.

Q: Do you think that the message of this new ‘religion’ has passed down to the smallest person in this system?

A: I would think so. If you have a system where you expect the best in the religion, you go down to your prophet, and that prophet goes down to the minor prophet. But I’m pretty sure, among the 1.2 million of us, it’s not going to be the same level of understanding (of the religion). The intensity may not be the same. It may even be very intense at the bottom, but not so intense at the top. The beauty about religion is that, religion keeps on enriching. Therefore, integrity is not about corruption. Integrity, as a civil servant, is beyond that. Our salvation as a nation depends on our understanding about integrity as something beyond just corruption. Integrity means doing your best. For example, if you are supposed to work from 7.30am-4.30pm, it’s not only about you clocking in and doing nothing. Integrity means you must do your job, and do it properly. Integrity means giving it your best shot, and doing what the country wants. For instance, the prime minister speaks about “1Malaysia. People First, Performance Now.” Integrity means working your heart out, and retaining objectivity. If you promise to deliver certain things, you must do it. If the ministry for which you are responsible has certain KPIs, then you follow them. Those are the more important elements of integrity, as I see it. We are trying to drive that in the civil service.

ON 1MALAYSIA:

Q: How would apply 1Malaysia to work?

A: 1Malaysia, I think, among others, is about all Malaysians. Let’s go to the simple one first. Between Sabah, Sarawak and the Peninsular, there should not be a gap. Between the east coast and west coast of Peninsular Malaysia, and between the rural and urban, there shouldn’t be a gap.

Q: What do you mean by ‘gap’?

A: I’m sure there are certain gaps.

Q: What kind of gaps?

A: Maybe income disparity. 1Malaysia means also with the poor, you should be colour-blind. It doesn’t matter whether a person is a poor Malay, poor Chinese, poor Bumi, or poor non-Muslim Bumi. 1Malaysia is about this country belonging to us (Malaysians).

Q: Do you believe, then, that the NEP should apply to all?

A: What do you mean by that?

Q: When it was first established, it was meant for all Malaysians. But it has evolved to only apply to Malays, or Muslim Bumiputras.

A: Is that true? The NEP is meant only for Muslim Bumiputras?

Q: That is the general perception.

A: That’s what I’m saying. It is not.

Q: So, to whom should it apply now?

A: It has always been applicable to all Bumiputras.

Q: Should it extend to all Malaysians?

A: It has been. For example, education.

Q: With, or without a quota system?

A: In terms of scholarships, we are working on it. As we move forwards, the scholarship should be based on merit. And, in terms of joining the civil service, it should also be about merit.

ON THE RACIAL COMPOSITION OF THE CIVIL SERVICE:

Q: Does this also include promotions?

A: Yes. Do you doubt that? Haven’t you seen the list of secretary-generals who were promoted recently?

Q: What is the percentage of Bumiputeras in the public service, as compared to non-Bumiputeras?

A: I can’t remember. There are a lot more Bumiputeras than non-Bumiputeras.

Q: Is this proportional to the general population?

A: It is not. But we have been telling the non-Bumis to come and join the public service. I have spoken with so many non-Bumis, and even arranged to see vernacular papers to make this known. I hope the ministers from MCA, MIC, and Sabah and Sarawak (will make this known). But we can’t help it if there are more Malays being recruited, if more Malays apply for the job.

Q: Has the numbers of non-Bumi applicants increased?

A: Yes, it has. But the reality is, there are more Indian applicants than Chinese applicants. This surprised me. Because in terms of percentage of the population, Indians only make up 7-8 per cent. There are over 30 per cent of Chinese. So, how is it that in absolute numbers, there are more Indian applicants than Chinese? Is it the fault of whoever recruits, that there are not many Chinese applicants? Intake is based on merit. If there are 10 jobs available, and there are 20 applicants, and you rank that according to merit, and there are 18 Malay applicants, and 2 non-Malay applicants – one Chinese, one Indian – and the Chinese is ranked Number 14, and the Indian Number 11, and you only have places for 10, and you say that it will be given on merit, who do you think will get the jobs? It may not be so bad, now. But when I entered the public service many years ago, the top brains of the Malays joined the civil service. Those who got General Degree (not Honours) joined the banks or multinationals. And there were many top-brain Malays who joined the civil service. The top brains of the Chinese didn’t join the civil service; they either joined multinational companies or they joined their parents’ company. And so, you have a situation where there are so many top brains of the Malays, not so many Chinese who are not the top brains. Therefore, when it comes to service promotions, who gets promoted? Is that discrimination? No, that isn’t. In fact, what might happen is that there is reverse discrimination: Because you are so wanting to promote a non-Malay, maybe you are not giving the 10 positions to the top-10 applicants. Maybe you are giving Number 11 and Number 12 to be included in that 10. Therefore, your role and my role now is to excite people to join. Because this is a very noble cause; not because of the money, but for the service that you give.

Q: Are the smartest of anyone coming in now? Are we having still the smartest of Malays?

A: I should think there would be more, because there are so many people educated now, and there are so many Malays that are not taken in.

Q: How would you entice and recruit the best brains for this country?

A: The government has asked the Public Service Commission to ensure this – to go to the universities – local and foreign universities. Ask them to come in. The public service commission has been asked to do it – the same way that Petronas has been doing – by taking on scholars. And, scholarships should be based on merit. If we can get more Chinese and Indians on a government scholarship, we kill two birds with one stone: we address the issue of fairness in terms of scholarship, and we get more non-Bumis into the civil service. So, we will get more Malays and Indians and Chinese who deserve it, based on their academic qualifications. And they must join the government service.

Q: Can they buy themselves out?

A: I suppose they could. But if they buy themselves out, then it defeats the purpose. Then you cannot be hounding us and asking, “Why aren’t you recruiting me?” In the past, (former MCA president) Datuk Seri Ong Ka Ting joined the government because he was on scholarship. So, when these people get their scholarship, they have to come and work with the government.

ON DIVISION A TEACHERS JOINING POLITICS:

Q: There is a suggestion that Division A teachers should be allowed to be involved in politics. Do you agree or disagree?

A: I think we are talking about an open society, where we allow people to speak up. So, let the thousand flowers bloom. If I were to reply to you, and give you a definitive answer, as head of the civil service, would I be allowing the flowers to bloom?

Q: It depends on whether you like flowers to bloom. What if it interferes with their work?

A: I’m not going to give a definite answer. Let them speak up! The PM wants us to listen. If, even before I listen to everyone I say, “can” or “cannot”, I don’t allow the thousand flowers to bloom. You want me to cut the flowers now? No, you shouldn’t.

Q: So, should you be allowed to be involved in politics?

A: I’m not going to answer that, because you should allow the flowers to bloom. You ask me whether they should be allowed or not. But this government is about listening. You should listen to the people’s view. But I’m not going to tell you what I think, because I’m the head of the civil service. If I say, “can”, then I’m not allowing people to discuss about it. If I say, “cannot”, again I’m not allowing them to discuss it.

Q: Have you gone down to the teachers to ask them what they think?

A: Yes. I met the union.

Q: And what was the union’s response?

A: You have to ask them.

Q: What was the union’s response to you, that you recall?

A: You have to ask them. Let the thousand flowers bloom.

NSTP Online