Wednesday, July 29, 2009

Masih Pembantu Tadbir selepas 33 tahun berkhidmat

SAYA rasa terpanggil untuk meluahkan perasaan saya pula apabila terbaca luahan hati Kerani Setia 1981 dalam ruangan ini pada 26 Jun 2009.

Seperti juga Kerani Setia 1981, saya juga sangat gembira dan teruja apabila Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, mengumumkan kenaikan pangkat anggota kumpulan sokongan yang telah berkhidmat 15 tahun ke atas mulai 1 Julai 2009. Saya menjangkakan peluang saya mungkin lebih cerah kerana telah berkhidmat lebih daripada 33 tahun. Malah saya berkata kepada diri saya, “Akhirnya dapat juga gaji tingkatan kanan sebelum saya bersara.”

Sayangnya harapan saya hancur dan kecewa apabila JPA memaklumkan bahawa saya tidak layak kerana lulus PTK pada tahap II sahaja walaupun telah berkhidmat lebih 33 tahun. Dengan ini apa yang Perdana Menteri kita umumkan pada 14 Mei 2009 sempena Hari Pekerja Sektor Awam lalu, tiada memberi apa-apa makna buat orang tua yang hampir bersara seperti saya kerana syarat kenaikan pangkat itu masih menggariskan beberapa syarat lama untuk dipenuhi.

Kalau Kerani Setia 1981 berusia 53 tahun saya pula hampir 55 tahun. Dengan kelulusan MCE tahun 1973 saya telah dilantik sebagai Pegawai Kerani Am di pelbagai Jabatan Persekutuan pada 1 Januari 1976. Saya telah lulus Peperiksaan Perkhidmatan Pertama (1976) dengan sekali ambil. Manakala untuk melepasi sekatan kecekapan saya telah lulus Peperiksaan Perkhidmatan Kedua (1979).

Pada tahun 70-an Pegawai Kerani Am yang telah berkhidmat lebih daripada lapan tahun dan telah lulus semua peperiksaan adalah layak dipertimbangkan untuk jawatan Pegawai Kerani Kanan (ketika itu dikenali sebagai kerani besar atau CC).

Sayangnya waktu itu perkhidmatan saya belum cukup lapan tahun. Sekarang ini pula telah lebih dari 33 tahun perkhidmatan, saya didapati tidak layak pula kerana PTK hanya lulus tahap II sahaja.

Sebagai makluman, saya telah berkhidmat di pelbagai Jabatan Persekutuan dan pernah ditugaskan sebagai Kerani Kewangan, Kerani Pendaftaran, Kerani Perangkaan, Kerani Setor, Kerani Perkhidmatan, Kerani Audit dan terkini Kerani Kaunter. Manakala aktiviti luar menjadi bendahari kelab jabatan, juga wakil pejabat dalam sukan. Di peringkat aktiviti masyarakat, menjadi setiausaha JKKK, pengerusi kawasan Rukun Tetangga (KRT), ahli lembaga masjid dan juga setiausaha surau.

Sepanjang perkhidmatan, saya belum pernah dikenakan sebarang tindakan tatatertib walaupun di peringkat paling minimum dan seingat saya kad kedatangan warna hijau sekalipun belum pernah saya perolehi. Disebabkan terlalu komited terhadap tugas, saya terlepas menduduki PTK dan hanya dapat menduduki PTK pada tahun 2007 dengan kelulusan pada tahap 11 sahaja.

Saya rasa agak tidak bernasib baik kerana kebanyakan penyelia saya, Pegawai Penilai Pertama (PPP1) adalah terdiri daripada golongan hawa yang begitu lokek untuk memberi markah prestasi (LNKP) lebih daripada 90 peratus. Disebabkan itu saya tidak berupaya untuk mendapat anjakan gaji secara melintang mahupun secara menegak. Saya pula bukan golongan yang pandai mengampu, jauh sekali untuk merayu meminta pergerakan gaji melintang atau menegak. Pada saya jika penyelia merasakan saya seharusnya dinaikkan pangkat atau menerima apa-apa anugerah cadangkanlah, bukannya saya meminta dicadangkan diri saya sendiri.

Memandangkan perkhidmatan hanya tinggal dua hingga tiga tahun lagi dan untuk memujuk hati yang kecewa, saya perbanyakkan mengucapkan syukur ke hadrat Ilahi. Sekurang-kurangnya saya masih mempunyai pekerjaan dan mempunyai rekod bersih. Kalau umur panjang saya akan bersara pada usia 58 tahun pada 2013 dengan jumlah tahun perkhidmatan selam 37 tahun tanpa apa-apa anugerah, sama ada kenaikan pangkat atau anjakan gaji melintang mahupun menegak walau satu kali pun. Mungkin juga pingat khidmat lama (PKL) saya gagal perolehi, kerana kegagalan mencalonkan diri sendiri.

Rasanya tidak ramai yang senasib dengan saya. Justeru dapatlah kiranya pihak Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) mengenal pasti mekanisme lain dalam menentukan syarat untuk mereka yang senasib dengan saya untuk turut berpeluang merasai kenaikan pangkat tersebut. Pengalaman kerja lebih dari 33 tahun, telah lulus semua peperiksaan jabatan sebelum PTK wujud, hal-hal yang di luar jangkaan dan menghampiri usia persaraan boleh dijadikan ukuran.

Sekurang-kurangnya berilah mereka peluang. Panggillah mereka untuk ditemuduga dan lihatlah kebolehan dan keupayaan yang mereka ada. Saya tidak kisah dan reda jika setelah ditemuduga, saya didapati masih tidak layak untuk apa-apa anugerah atau kenaikan pangkat. Mungkin sudah suratan takdir.

Mengharap,
Bukit Senjuang, Melaka

Utusan Online

Tuesday, July 28, 2009

Cuepacs mohon kerajaan pertimbang beri bonus

JOHOR BAHARU 28 Julai - Cuepacs akan mengemukakan permohonan kepada kerajaan untuk menimbangkan pemberian bonus kepada penjawat awam dalam pengumuman Bajet, Oktober ini.

Presidennya, Omar Osman berkata, perbincangan mengenai bonus itu akan diadakan menerusi mesyuarat tertinggi kongres itu minggu depan sebelum dikemukakan kepada kerajaan.

“Pemberian bonus ini sudah dibincangkan bersama Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA), Khamis lepas. Kita setuju kalau pemberian Elaun Sara Hidup (COLA) tidak dapat dinaikkan dalam keadaan ekonomi ketika ini, tetapi kita harap biarlah dalam musim perayaan nanti kira-kira 1.2 juta penjawat awam di negara ini dapat menikmati ’duit raya’,” katanya.

Omar berkata demikian kepada pemberita selepas majlis perasmian mesyuarat agung dwi tahunan Kesatuan Kebangsaan Pekerja-Pekerja Penguasa Tempatan (Anulae) Majlis Bandaraya Johor Baharu (MBJB), di sini hari ini.

Beliau berkata, pihaknya menerima banyak panggilan telefon dan SMS daripada penjawat awam yang ingin mendapatkan perkembangan mengenai pemberian bonus selain perkara-perkara lain yang dibangkitkan Cuepacs.

Bernama Online

Rakyat kini lebih peka dengan masalah

PORT DICKSON 28 Julai — Rakyat kini didapati lebih peka dengan masalah yang mereka hadapi dan bersedia untuk membuat aduan mengenainya kepada kerajaan, kata Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk T. Murugiah.

Beliau berkata rakyat kini lebih berani dan bersedia untuk berdepan dengan sesiapa saja termasuk pegawai tinggi kerajaan dalam menyelesaikan masalah mereka.

“Perkembangan ini mungkin kesan daripada saranan dan usaha Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak yang memperkenalkan gagasan 1Malaysia iaitu rakyat didahulukan dan pencapaian diutamakan.

“Sehubungan itu, semua kakitangan awam diminta lebih bersedia untuk memberi perkhidmatan terbaik mungkin dalam membantu menyelesaikan sebarang masalah rakyat yang dikemukakan kepada sesebuah jabatan itu,” katanya kepada pemberita di sini, malam tadi.

Terdahulu, Murugiah merasmikan seminar motivasi Pembantu Am Pejabat Gred N1/N4 anjuran Kesatuan Pembantu Am Pejabat (KPAP) Perkhidmatan Awam Semenanjung Malaysia. Turut hadir presiden KPAP M. Ramachandran.

Murugiah turut mengingatkan kakitangan awam agar memberi layanan mesra dan cekap dalam memberi perkhidmatan kepada rakyat.

Bernama Online

Merevolusi pengurusan kerajaan

Pertama-tamanya, marilah kita mengucapkan kalimah dan rasa syukur tidak terhingga ke hadrat Allah yang Maha Esa atas perkenannya jua kita dapat berhimpun dalam majlis perjumpaan yang penting ini. Sesungguhnya saya berasa sungguh sukacita kerana hasrat untuk bertemu langsung dan berucap kepada para penjawat awam dalam skala besar ini serta dipancarkan langsung kepada seluruh rakyat Malaysia dapat dilaksanakan.

Kendati itu, sebelum meneruskan ucapan ini, teringat saya kepada kata-kata hikmat oleh George Santayana seorang filusuf kawakan bahawa, orang yang gagal belajar daripada sejarah akan dihukum untuk mengulangi kekhilafan yang lalu. Justeru, sebuah bangsa yang progresif dan dinamik akan sentiasa berpedoman kepada falsafah dari mana mereka datang, di mana mereka sedang berdiri dan ke mana arah tuju mereka seterusnya.

Pepatah Inggeris berbunyi, Time and tide wait for no man. Benar sekali, sesungguhnya, masa terus berguling dan peristiwa silih berganti tanpa menunggu sesiapa pun. Menyingkap tirai sejarah, semenjak meraih kemerdekaan, Malaysia telah dihadapkan dengan pelbagai siri ujian yang telah menggoyah survival negara bangsa.

Bertitik tolak daripada kepahitan mengharungi ganasnya Bintang Tiga, keperluan monumental mengisi erti kemerdekaan bitara yang dicapai tanpa pertumpahan darah, kepincangan sosio ekonomi, keretakan hubungan kaum tanggal 13 Mei 1969, kemelesetan ekonomi 80-an dan krisis kewangan Asia hujung 90-an. Semuanya telah kita tempuhi dan semuanya telah kita redahi dengan jaya.

Ternyata walau apa pun ranjau dan rintangan yang kita tongkahi, rakyat Malaysia dengan kepimpinan yang bingkas lagi tangkas telah berjaya keluar daripada segala kemelut dan kepayahan yang dialami dengan mencipta penyelesaian demi penyelesaian menurut acuan dan kaedah tersendiri.

Seperkara yang menjadi cap kempa atau hallmark cara Malaysia ialah kita tidak pernah bimbang atau gusar untuk bersikap non konvensional, bereksperimen menggunakan kaedah baru, sekalipun berfikir di luar kotak pemikiran yang lazim. Contohnya, Malaysia adalah satu-satunya negara di dunia yang berjaya menghapuskan ancaman keganasan komunis secara komprehensif melalui kaedah kreatif memenangi pertarungan minda serta lelubuk hati massa. Berbanding dengan kuasa gergasi dunia seperti Amerika Syarikat dan Perancis yang telah gagal di Vietnam melalui kaedah kekuatan persenjataan semata-mata.

Dalam membangunkan ekonomi negara, kerajaan tidak hanya menghadkan penggunaan kaedah ekonomi pasaran bebas sahaja. Kita juga mengguna pakai kombinasi kaedah central planning dan market economy seperti rancangan pembangunan lima tahun dan pengislahan tanah oleh FELDA. Terbukti, kita tidak pernah takut, tandus atau bersifat terlalu dogmatik untuk mengguna pakai apa-apa wahana yang praktikal demi mendatangkan penyelesaian terbaik kepada Malaysia selama puluhan tahun ini.

Pasca tragedi 13 Mei pula telah menyebabkan banyak pihak meragui kemampuan perjalanan bahtera Malaysia sebagai sebuah negara bangsa apabila demokrasi terpaksa digendala. Namun kita telah berjaya mengesimakan para pengkritik dengan berjaya bangkit semula daripada debu rusuhan perkauman dalam tempoh lapan belas bulan selepas darurat diisytiharkan.

Selain itu, bagi menyelesaikan secara holistik masalah ketidakseimbangan ekonomi kita telah mengambil langkah di luar lingkungan pemikiran ekonomi lazim ketika itu dengan memperkenalkan kaedah equitable distribution of wealth melalui Dasar Ekonomi Baru.

Memang benar, banyak pihak yang was-was mengatakan bahawa ini ibarat dasar ekonomi 'Robin Hood' mengambil dari yang kaya untuk diberi kepada si miskin dan meramalkan ia akan hanya mendatangkan kesan yang negatif kepada pertumbuhan ekonomi jangka panjang. Namun terbukti sebaliknya. Selama 20 tahun dasar berkenaan berlangsung, pertumbuhan ekonomi telah berkembang dengan ampuh.

Bukan itu sahaja, melalui Dasar Ekonomi Baru kita juga telah berjaya memerangi kemiskinan dan menyusun semula masyarakat secara tuntas. Alhamdullilah, bukan sahaja kita telah mencipta kelas menengah yang besar tetapi hari ini, hasilnya, kadar kemiskinan yang pernah mencengkam lebih 50 peratus isi rumah di Malaysia telah berjaya kita turunkan di bawah paras 4 peratus.

Apabila kemelesetan ekonomi pertengahan 1980-an menimpa negara pula, akibat harga komoditi dunia yang merudum, kita tidak goyang, sebaliknya telah melancarkan dasar industrialisasi dan pembangunan prasarana secara besar-besaran. Begitulah juga apabila menghadapi krisis kewangan Asia sekitar tahun 1997 dan 1998, kita telah mencipta kaedah kawalan modal dan tambatan mata wang yang kini menjadi salah satu kes kajian di Harvard Business School.

Kesimpulannya, Malaysia adalah sebuah negara yang sentiasa berada di hadapan keluk perubahan dan pembangunan semenjak kemerdekaan dicapai lebih lima dekad yang lalu. Kita akan meneruskan inisiatif-inisiatif di hadapan keluk bagi memastikan kejayaan pembaharuan dan perubahan struktural kepada ekonomi Malaysia dalam merealisasikan satu model ekonomi baru berteraskan kreativiti, inovasi dan nilai tinggi yang akan menjamin kelangsungan kemakmuran nasional.

Pada hari pertama dilantik menjadi Perdana Menteri, saya telah menyatakan dengan jelas bahawa kepimpinan negara di bawah panji pentadbiran kini akan membawa pendekatan baru, bagi menempa sebuah zaman baru dan bakal menjelmakan pula sebuah kerajaan yang mengutamakan pencapaian berpaksikan kepentingan rakyat.

Kira-kira tiga minggu selepas itu, pada 28 April, saya telah mengutarakan Key Performance Indicator atau Petunjuk Prestasi Utama ringkasnya KPI, yang akan menjadi piawai kepada pencapaian anggota pentadbiran dan penjawat awam. KPI merupakan satu amalan penting dalam pengurusan prestasi untuk menilai dan mengukur sasaran yang ditetapkan oleh sesuatu organisasi seperi kementerian atau agensi kerajaan secara objektif.

Untuk makluman semua, KPI telah diguna pakai oleh banyak syarikat korporat dan didapati sebagai radas timbangan kerja yang sangat berkesan. Malah, mekanisma ini juga diterima pakai dengan jayanya oleh kerajaan di negara-negara maju seperti Britain, Australia dan Kanada.

Ini kerana kepimpinan tidak akan bermakna jika ia tidak berpaksikan kepada pencapaian. Hatta, kemuncak kepada penilaian rakyat berkait kepimpinan sektor awam mahupun politik adalah pencapaian. Metodologi ini juga akan membolehkan perkhidmatan awam bahkan anggota pentadbiran dinilai secara menyeluruh dari aspek kuantitatif dan kualitatif.

Makanya, pada hari ke-100 pentadbiran saya baru-baru ini, Alhamdulillah, segala syukur ke hadrat Allah, saya telah mengumumkan enam bidang keberhasilan utama nasional atau National Key Results Area, singkatannya NKRA. Ia menjadi bidang-bidang yang diberi keutamaan di peringkat kebangsaan.

Jadi, sebetulnya pentadbiran saya mengambil daya usaha memperkenalkan NKRA dan KPI adalah bagi memastikan elemen kebertanggungjawaban yang serius, wujud di kalangan anggota pentadbiran dan juga penjawat awam. Puncanya ialah, saya tidak mahu rakyat sebagai klien utama berada dalam keadaan teraba-raba dan samar, akan apakah inisiatif, rencana dan hala tuju pembangunan yang sedang digembleng oleh kerajaan. Saya mahukan segala rancangan pembangunan negara demi kesejahteraan rakyat ini dimaklum dan diketahui oleh rakyat agar mereka dapat memantau dan menilai pencapaian sasaran seperti yang ditetapkan.

Lantas, hari ini saya akan meletakkan KPI kepada enam jurusan NKRA tersebut. Untuk setiap NKRA, akan dikenal pasti pula KPI-KPI-nya dengan sasaran secara khusus agar dapat diukur. Dengan adanya KPI ini, maka segala prosedur akan diperkemas, segala sumber dan tenaga dalam organisasi akan digembleng dan segala usaha akan ditumpu untuk mencapai sasaran yang dipateri dalam satu tempoh masa munasabah yang dijanjikan.

Dengan ini saya akan memperincikan setiap satu dari enam Bidang Keberhasilan Utama Nasional yang telah saya umumkan tempoh hari.

NKRA PERTAMA: MENGURANGKAN

KADAR JENAYAH

Tentunya sesebuah negara yang menuju ambang kemajuan seperti Malaysia perlu berada dalam keadaan aman dan damai. Jauh dari segala bentuk ancaman dan jenayah. Walau bagaimanapun di mana-mana negara di dunia pencegahan jenayah secara total tidak mungkin dapat dicapai. Pastinya ada sahaja dari semasa ke semasa kejadian-kejadian yang sukar untuk dielakkan daripada ia berlaku.

Di atas segalanya, kerajaan memandang serius isu pencegahan jenayah dan meletakkan keutamaan pengurangan kadar jenayah sebagai salah satu NKRA di bawah Kementerian Dalam Negeri. Untuk itu, kerajaan telah mengenal pasti NKRA pengurangan jenayah dan dipecah bahagi kepada tiga bahagian iaitu:

Pertamanya, jenayah jalanan diberi penekanan kerana didapati ia mendatangkan trauma dan ketakutan berpanjangan kepada ahli keluarga juga anggota masyarakat. Apa yang dimaksudkan dengan jenayah jalanan termasuklah curi ragut, samun tanpa bersenjata dan samun berkawan tanpa bersenjata api. Statistik menunjukkan jenayah kategori ini bukanlah enteng-entengan kerana ia merupakan 17 peratus daripada keseluruhan indeks jenayah 2008.

Manakala hot spots kepada jenayah jenis ini telah dikenal pasti terutamanya di empat kawasan utama iaitu Kuala Lumpur, Selangor, Pulau Pinang dan Johor. Didapati, negeri-negeri ini mencatat sebanyak 72 peratus daripada jumlah keseluruhan jenayah jalanan pada tahun 2008. Oleh sebab itu kerajaan menetapkan sasaran pengurangan jenayah jalanan ini sebanyak 20 peratus pada penghujung tahun 2010.

Keduanya, yakni dalam hal menambah baik persepsi rakyat terhadap keselamatan awam pasukan-pasukan sukarela yang sedia ada terutamanya RELA akan dikemas kini dan diberi latihan secukupnya secara lebih teratur. Ini termasuklah penyeragaman uniform supaya mereka dapat dilibatkan bersama PDRM khususnya dalam usaha membanteras jenayah jalanan.

Dalam usaha ini, balai-balai yang berkaitan akan dinaik taraf serta peralatan-peralatan yang diperlukan akan turut ditambah. Selain itu, langkah-langkah pengawalan dan pencegahan akan ditingkatkan lagi dengan menambah peralatan CCTV.

Untuk menaikkan prestasi agensi penguatkuasaan pula, Kementerian Dalam Negeri akan bekerjasama dengan Jabatan Peguam Negara dan Jabatan Perdana Menteri untuk mengkaji cara-cara mempercepatkan proses perundangan terhadap kes-kes tertangguh misalnya dengan mewujudkan tribunal atau mahkamah khas bagi jenayah jalanan.

NKRA KEDUA: MEMERANGI RASUAH

Saya ingin tekankan di sini bahawa Kerajaan amat komited dalam usaha memerangi rasuah. Seperti mana yang kita semua tahu, gejala rasuah haruslah dibendung sebelum ia terus membarah. Badan antarabangsa iaitu Transparency International dalam Corruption Perception Index mereka, meletakkan Malaysia di tangga 47 pada tahun 2008 berbanding dengan kedudukan nombor 39 pada tahun 2004. Oleh itu, untuk memastikan persepsi kedudukan dan ranking Malaysia bertambah pulih pada masa hadapan, kerajaan beriltizam mengemas kini polisi, prosedur dan penguatkuasaan yang berkaitan.

Sehubungan dengan itu, kerajaan telah pun mengambil keputusan bahawa semua perolehan kerajaan haruslah menggunakan tender terbuka atau pun tender terhad kecuali dalam kes-kes tertentu.

Manakala dari segi peningkatan penguatkuasaan, kerajaan telah pun menaikkan taraf badan pencegah rasuah menjadi Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dengan bidang kuasa dan perundangan yang lebih efektif.

NKRA KETIGA: MELUASKAN AKSES

KEPADA PENDIDIKAN BERKUALITI

DAN BERKEMAMPUAN

Seperti yang kita semua maklum, ilmu pengetahuan menjadi kandel (lilin) penyuluh yang menerangi kegelitaan hidup di dunia. Malah ilmu menjadi prasyarat kepada pembikinan mana-mana tamadun yang pernah terbina dan yang menentukan kelangsungannya. Dalam konteks ini saya merupakan seorang pendokong kuat falsafah pendemokrasian pendidikan, bahawa, kita tidak mungkin dapat menjanjikan outcome yang sama namun kita komited dalam menyediakan peluang yang saksama pada garis permulaan. Jelasnya, kita akan terus mengiktiraf dan memberikan ruang kepada yang terbaik dan terbilang tanpa mengira latar keturunan mahupun taraf sosio ekonomi.

Dari itu, dalam bidang pendidikan, saya mahu memastikan anak-anak kita akan mendapat akses kepada pendidikan berkualiti dan berkemampuan. Mahu tidak mahu, generasi muda Malaysia perlu berilmu, mesti berfikiran kreatif, berinovatif, bercirikan nilai murni serta mampu bersaing di persada internasional yang penuh cabaran ini.

Lalunya, seiringan pesan orang tua-tua, melentur buluh biarlah dari rebungnya, Kerajaan akan memberi keutamaan untuk menyediakan pendidikan yang terbaik bermula daripada peringkat asas iaitu peringkat prasekolah. Untuk itu, pendidikan prasekolah akan dijadikan sebahagian daripada sistem pendidikan kebangsaan dalam aliran perdana.

Laginya, suka atau tidak, adalah amat merugikan kerana terdapat kanak-kanak yang pergi ke sekolah tetapi masih tidak menguasai kemahiran membaca atau menulis apabila meninggalkan bangku pengajian. Maka, bagi menangani kemelut ini, saya telah menetapkan supaya semua kanak-kanak normal yang bersekolah boleh menguasai kemahiran membaca, menulis dan mengira ketika melangkah ke Tahun 4 sekolah rendah sebelum penghujung 2012.

Golongan yang akses pendidikan prasekolah, kerajaan menyedari hanya 60 peratus sahaja anak-anak kita yang dapat akses pendidikan prasekolah, jadi KPI menjelang 2012 pencapaian ini sekurang-kurangnya dapat dinaikkan kepada 80 peratus.

Bersesuaian dengan konsep pencapaian diutamakan pula, kepimpinan sekolah di peringkat rendah dan menengah perlu menyedari mereka adalah peneraju tapak semaian modal insan nasional. Berkaitan itu, kerajaan ingin menawarkan new deal atau satu Bai'ah baru kepada semua pengetua dan guru besar dengan janji ganjaran berasaskan pencapaian sekolah masing-masing.

Selain itu, sebagai projek perintis, sebanyak 100 sekolah, terdiri daripada jenis harian biasa, sekolah bestari, kluster, trust school atau sekolah berpiagam dan sekolah berasrama penuh, akan dikenal pasti untuk diangkat menjadi Sekolah Berprestasi Tinggi. Dengan ini, kita akan menyediakan persekitaran pelajaran dan pembelajaran kondusif serta menggalakkan kerjasama antara sektor awam dan swasta bagi memacu pencapaian pelajar. Semua rencana ini akan dilaksanakan dalam tempoh tiga tahun sebelum penamat 2012.

NKRA KEEMPAT: MENINGKAT TARAF

HIDUP RAKYAT YANG

BERPENDAPATAN RENDAH

Dalam lapangan ini, sememangnya pentadbiran saya bertekad untuk membanteras kemiskinan tegar menjelang 31 Disember 2010 sesuai dengan matlamat RMK-9. Mengikut rekod sistem e-kasih, terdapat hampir 45,000 ketua isi rumah (KIR) miskin tegar di seluruh negara. Daripadanya, lebih 11,000 telah disahkan status dan telah mendapat bantuan Jabatan Kebajikan Masyarakat. Manakala pengesahan status lebih 14,000 KIR di Sabah dan Sarawak giat dijalankan oleh Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat dan dijangka selesai pada penghujung tahun 2010.

Sehubungan ini juga, sebagai kerajaan yang prihatin kita sentiasa mendengar rintihan serta merasai denyut nadi rakyat. Kita tidak sekali-kali memandang mudah soal kebajikan rakyat. Pokoknya, kita mahu setiap bantuan yang dijanjikan bukan sahaja sampai ke tangan rakyat tetapi tiba pada masa yang tepat. Oleh itu, sukacita saya mengumumkan bermula Januari 2010, semua bantuan kebajikan untuk rakyat akan dibayar pada tiap 1 hari bulan bagi bulan yang berkenaan.

Sememangnya, sumbangan kaum wanita kepada pembangunan tidak dinafikan. Kita juga akur kaum hawa membentuk separuh daripada penduduk Malaysia. Kerana itu, kerajaan berhasrat melatih dan melahirkan lebih ramai usahawan wanita. Sehingga Jun 2009, seramai 717 wanita yang berpotensi menjadi usahawan dalam program Sahabat Amanah Ikhtiar (AIM) telah dikenal pasti.

Justeru, kerajaan menetapkan matlamat untuk menambah lagi jumlah usahawan di kalangan wanita kepada 4,000 orang menjelang 2012 melalui program AIM.

NKRA KELIMA: MEMPERKASA

PRASARANA LUAR BANDAR

DAN PEDALAMAN

Bersesuaian dengan semangat dan konteks ajaran al-Quran, Surah Al-Hashr ayat 7 bahawa janganlah harta dan kekayaan itu beredar di kalangan orang-orang berada bahkan sepatutnya ia melimpah ke seluruh negara dan atas prinsip maslahah umum juga, tiada yang sepatutnya tercicir daripada merasai mahsul kemakmuran. Lantaran itu, pentadbiran saya akan terus giat memperkasa infra luar bandar dan pedalaman.

Menjelang tamatnya tahun 2010 dirancang sepanjang 750 kilometer jalan luar bandar akan siap dibina di Sabah dan Sarawak. Jumlah ini akan ditambah lagi kepada 1,500 kilometer atau dua kali ganda perancangan awal. Ini akan melibatkan peruntukan berjumlah RM4 bilion dan akan siap terlaksana sebelum penamat 2012.

Jalan-jalan yang akan dibina terdiri daripada tiga kategori iaitu jalan berturap (paved), jalan kerikil (gravel) dan jalan tanah yang akan memberi kemudahan perhubungan serta faedah kepada hampir dua juta penduduk luar bandar di Sabah dan Sarawak.

Di Semenanjung Malaysia pula, bagi tempoh sama, liputan rangkaian jalan luar bandar akan dipertingkatkan bagi memastikan kesemua rakyat tinggal paling jauh pun, lima kilometer dari kemudahan jalan berturap. Ini akan melibatkan peruntukan RM1 bilion dan bermakna jumlah peruntukan yang diperlukan bagi penyediaan infrastruktur asas sehingga 2012 adalah sebanyak RM5 bilion.

Pada masa ini, liputan bekalan air bersih di Sabah dan Sarawak masih belum memuaskan iaitu masing-masing di sekitar 62 peratus. Justeru, kerajaan menetapkan pada akhir RMK-9, liputan bekalan air bagi kedua-dua negeri itu dipertingkatkan kepada 70 peratus. Kerajaan serius untuk menyediakan kemudahan bekalan air bersih kepada semua rakyat dalam tempoh terdekat. Jadi, tindakan segera akan diambil untuk meningkatkan liputan sehingga 90 peratus di Sabah dan Sarawak pada penghujung 2012. Untuk itu, sejumlah RM2 bilion diperuntukkan bagi kemudahan kepada 60,000 buah rumah.

Selanjutnya, memandangkan pada masa ini liputan bekalan elektrik di Sabah dan Sarawak juga masih rendah iaitu sekitar 80 peratus berbanding 99 peratus di Semenanjung, kerajaan bermatlamat untuk meningkatkan liputan di kedua-dua negeri itu kepada 95 peratus pada akhir 2012.

Sejumlah RM3.9 bilion diperuntukkan untuk tujuan ini yang akan membawa nikmat kepada 80,000 rumah. Kerajaan juga menyasarkan bekalan elektrik 24 jam kepada 7,000 rumah Orang Asli di Semenanjung pada akhir 2012.

Sesungguhnya, kerajaan amat prihatin serta berazam untuk terus membela nasib golongan miskin dan miskin tegar.

Oleh itu, kerajaan berhasrat menyediakan kemudahan kediaman yang lebih selesa kepada golongan ini. Sehubungan itu, kerajaan akan membina dan membaik pulih sejumlah 50,000 unit rumah bagi keperluan golongan itu sehingga penghujung 2012 di seluruh Malaysia.

NKRA KEENAM: MENAMBAH BAIK

PENGANGKUTAN AWAM

DALAM JANGKA MASA SEDERHANA

Dalam era Malaysia melangkah sebagai sebuah negara maju, kerajaan berhasrat menyediakan rangkaian sistem pengangkutan awam yang komprehensif bagi memenuhi keperluan rakyat. Kerajaan sedar bahawa usaha yang serius dan bersifat jangka panjang diperlukan bagi menjayakan matlamat ini.

Mengikut statistik Kementerian Pengangkutan, hanya 16 peratus penduduk Lembah Klang menggunakan pengangkutan awam. Kerajaan menyasarkan peratusan ini ditingkatkan kepada 25 peratus pada penghujung 2012. Namun, kita semua harus menyedari, ia melibatkan pelbagai pelaburan yang besar, mapan dan berjangka panjang. Walau apa pun, buat langkah permulaan, saya mengumumkan bahawa menjelang penghujung 2012, tambahan 35 set "4-car-train" akan beroperasi untuk laluan LRT Kelana Jaya.

Demikianlah, secara terperinci hala tuju pentadbiran saya untuk tempoh sehingga 2012. Sesungguhnya saya berasa amat gembira kerana penggubalan NKRA dan KPI bagi anggota pentadbiran dan penjawat awam ini mendapat komitmen penuh daripada semua pihak bermula daripada Timbalan Perdana Menteri, para menteri, KSN, KPPA, KSP, KSU, ICU dan MAMPU.

Semua peringkat anggota pentadbiran dan penjawat awam pun berada pada helaian pemahaman yang sama. Mereka bukan setakat menyokong tetapi yang lebih utama meyakini, inilah kaedah terbaik Malaysia untuk bergerak secara progresif bagi merealisasikan masa depan yang lebih cemerlang.

Malah, saya ingin maklumkan sebagai bukti tahap kebersungguhan untuk menjayakan rencana ini, tiga bengkel khusus telah diadakan di peringkat Jemaah Menteri. Sesuatu yang belum pernah lagi dibuat.

Bengkel-bengkel tersebut tidak lain tidak bukan bagi merangka, memperinci dan mencari penyelesaian terhadap isu-isu yang berbangkit.

Sesungguhnya, kita komited melakukan proses transformasi melalui pengurusan berteraskan pencapaian dengan menggunakan kaedah penetapan NKRA dan pengukuran KPI. Ini semua dilakukan bagi memastikan pada analisa akhir, rakyatlah yang akan memperoleh faedahnya.

Justeru, saya ingin mengisytiharkan bahawa bagi setiap NKRA seorang menteri akan dilantik sebagai Lead Minister atau Menteri Pimpinan bagi menerajui NKRA yang ditetapkan. Bagi NKRA Meluaskan Akses Kepada Pendidikan Berkualiti Dan Berkemampuan, Menterinya ialah Tan Sri Muhyiddin Yassin; NKRA Mengurang Kadar Jenayah, Menterinya, Datuk Seri Hishamuddin Hussein, NKRA Memerangi Rasuah, Menterinya Datuk Seri Mohamad Nazri Aziz.

Sementara NKRA Meningkatkan Taraf Hidup Rakyat Berpendapatan Rendah, Menterinya Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil; NKRA Memperkasa Prasarana Luar Bandar Dan Pedalaman, Menterinya Datuk Seri Shafie Apdal dan NKRA Menambahbaik Pengangkutan Awam, Menterinya Datuk Seri Ong Tee Keat.

Di atas semuanya, selaku Perdana Menteri saya akan bertanggungjawab secara keseluruhan terhadap matlamat NKRA dan pencapaian KPI. Setiap minggu saya akan berjumpa dengan seorang Lead Minister bagi menilai pencapaian KPI yang ditentukan. Maknanya dalam setiap enam minggu saya akan dapat menyelesaikan satu pusingan penilaian pencapaian bagi enam lapangan NKRA seperti direncanakan.

Bagi anggota Jemaah Menteri lain yang tidak termasuk dalam NKRA, mereka dan kementerian masing-masing tidak terkecuali daripada mempunyai KPI. Setiap Menteri selain daripada enam Lead Minister tadi tetap dipertanggungjawab mencapai KPI kementerian masing-masing. Saya sendiri akan memantau prestasi kementerian-kementerian tersebut pada setiap enam bulan.

Diakui pengenalan NKRA dan KPI ini bukanlah perkara baru namun the breadth and depth of the initiative yang ditekankan oleh pentadbiran sekarang adalah sesuatu yang unprecedented dan menjadi satu tanda aras yang terkini. Selain itu, sesuai dengan pengumuman ketika merasmikan perjumpaan bersama perkhidmatan awam mengenai cross fertilization, suka saya mengumumkan bahawa 20 nama kakitangan kerajaan dan 20 kakitangan GLC telah dikenal pasti untuk ditempatkan dalamprogram ini dijadualkan bermula 1 September ini.

Saya juga ingin merakamkan penghargaan dan ucapan terima kasih kepada Khazanah Nasional kerana sumbangan dalam membangunkan NKRA dan KPI ini. Saya gembira kerana di antara anggota pentadbiran, penjawat awam dan GLC, telah wujud satu bentuk pertautan atau seamless cooperation sebagai pemangkin kejayaan Malaysia.

Akhir kalam, sebagai ketua kerajaan saya insaf bahawa yang akan menilai kepemimpinan ini akhirnya adalah rakyat. Apa yang pasti saya dan rakan-rakan telah, sedang dan akan melaksanakan tanggungjawab yang diamanahkan sehabis baik dan sedaya mampu.

Saya sedar apa yang saya gariskan hari ini adalah sesuatu yang monumental. Ia melibatkan komitmen mendalam dan tuntutan yang tinggi kepada anggota pentadbiran dan penjawat awam secara kolektif.

Nyatanya, amanah yang diberikan oleh tuan-tuan dan puan-puan di atas jemala pentadbiran ini bukanlah perkara yang mudah sebaliknya saya bertanggungjawab untuk membuat perkara yang betul walaupun ia sukar. Jelas sekali kita tidak mempunyai pilihan, sama ada kita bergerak maju ke depan dengan penuh yakin atau mengambil risiko untuk ditinggalkan dalam perlumbaan global yang sengit ini.

Kata orang dulu-dulu, kalau tidak dipecahkan ruyung manakan boleh mendapat sagunya. Marilah bersama menghitung doa ke hadrat Allah yang Maha Kuasa agar kita diberi kekuatan dan ketabahan untuk melunaskan rancangan mulia ini. 1Harapan, 1Malaysia, Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan.

Utusan Online

Penyerapan penjawat awam, GLC mulai 1 Sept.

PUTRAJAYA 27 Julai - Bermula 1 September ini, seramai 20 kakitangan kerajaan dan syarikat milik kerajaan (GLC) akan menyertai proses saling penyerapan di antara sektor awam dan swasta.

Mengumumkan perkara itu, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, ia selaras dengan cadangan beliau untuk melaksanakan modenisasi dan pembaharuan struktural dalam perkhidmatan awam.

''Saya gembira kerana di antara anggota pentadbiran, penjawat awam dan GLC telah wujud satu bentuk pertautan sebagai pemangkin kejayaan Malaysia," katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap pada Majlis Perhimpunan Perdana Menteri Bersama Pegawai Kerajaan di sini hari ini.

Semasa berucap pada Majlis Amanat Perdana Perkhidmatan Awam Ke-10 (MAPPA X) di sini April lalu, Najib mencadangkan jawatan-jawatan utama sektor awam dibuka kepada bakat-bakat daripada sektor swasta dan GLC selain perkhidmatan tadbir dan diplomatik.

Menurutnya, pembaharuan struktural perkhidmatan awam itu dicadangkan demi kepentingan rakyat.

Selain itu, Najib juga mencadangkan satu dasar pintu terbuka dengan pegawai-pegawai perkhidmatan awam yang boleh dipinjamkan ke GLC dan sebaliknya untuk saling menimba ilmu.

Dengan cara itu, pegawai perkhidmatan awam boleh didedahkan kepada keperluan sektor swasta yang merupakan peneraju utama pertumbuhan negara.

Utusan Online

Monday, July 27, 2009

BPA Terima Aduan Kelewatan Agensi Perkhidmatan Awam

KOTA BELUD, 19 Julai (Bernama) -- Kelewatan atau tiada tindakan segera untuk menyelesaikan masalah berkaitan perkhidmatan awam merupakan aduan tertinggi yang diterima oleh Biro Pengaduan Awam (BPA) di seluruh negara dalam tempoh enam bulan pertama tahun ini.

Pengarah (Aduan) biro, Aziz Ismail berkata aduan tersebut merupakan 31.5 peratus daripada keseluruhan 6,337 aduan yang diterima.

Ia diikuti dengan aduan berhubung kualiti perkhidmatan yang tidak memuaskan termasuk perkhidmatan kaunter dan layanan telefon sebanyak 18.4 peratus, tindakan tidak adil (16.5 peratus) dan kegagalan penguatkuasaan (10 peratus), katanya.

"Perkara ini turut memberi persepsi buruk rakyat terhadap perkhidmatan awam sebagai penyusah bukannya sebagai pemudah cara," katanya kepada pemberita semasa Program Kaunter Aduan Bergerak Bersepadu anjuran BPA dengan Pejabat Daerah Kota Belud, di sini Ahad.

Program itu disertai oleh 21 agensi perkhidmatan awam di bawah naungan kerajaan negeri dan persekutuan.

Aziz berkata daripada 6,337 aduan yang diterima itu, 4,281 kes atau 67.6 peratus berjaya diselesaikan.

Utusan Online

Bukan 'gula-gula' kerajaan

PELAKSANAAN urusan kenaikan pangkat Pegawai Kumpulan Sokongan yang telah berkhidmat 15 tahun ke atas dalam skim perkhidmatan dan perkhidmatan semasa tentunya menjadi hadiah paling berharga kepada lebih 200,000 kakitangan awam yang berpeluang menikmati faedah itu.

Keputusan itu sekurang-kurangnya dapat meredakan keresahan penjawat awam terutamanya gred N17 yang selalunya kurang berpeluang untuk naik pangkat.

Dalam pertemuan dengan Utusan Malaysia Jumaat lalu, Pengarah Bahagian Perkhidmatan, Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA), Datuk Dr. Azhar Yahya menjelaskan, faktor utama mendorong kerajaan memberikan kemudahan itu adalah kerana mahu meningkatkan motivasi para penjawat awam.

Ungkapan penghargaan para penjawat awam selepas pengumuman mengenainya dibuat oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak Mei lalu banyak diluahkan melalui kesatuan-kesatuan pekerja, kad ucapan dan yang paling popular menerusi e-mel.

Jika sebelum ini kakitangan kumpulan sokongan termasuk kerani terpaksa menunggu lama dan adakalanya sehingga pencen untuk naik pangkat tetapi kini dengan menunjukkan prestasi cemerlang, peluang tersebut pastinya dalam genggaman. Cuma, hendak seribu daya, tak nak seribu dalih.

''Tanpa dasar ini macam mana mereka hendak naik pangkat, mereka terpaksa menunggu kekosongan jawatan, justeru dalam keadaan tertentu kita ada kenaikan pangkat khas untuk penyandang tetapi itu berdasarkan kepada kepakaran, kemudahan, kemahiran, pengalaman dan keperluan mengisi kekosongan jawatan itu.

''Asas pertimbangan untuk JPA menilai kenaikan pangkat masih macam biasa. Kita mengambil kira prestasi, kompetensi, sikap, integriti dan disiplin. Semua aspek ini dinilai melalui penilaian prestasi tahun setiap tiga tahun.

''Dalam tempoh tiga tahun itu mereka perlu mengekalkan kompetensi dengan lulus peperiksaan Penilaian Tahap Kecekapan (PTK), bertanggungjawab dan bebas daripada sebarang tindakan rasuah atau pinjaman. Inilah kriteria yang kita guna pakai dan ia perlu diperakukan oleh ketua jabatan," kata beliau dalam pertemuan lebih sejam di JPA, Putrajaya.

Menjelaskan lebih lanjut, Dr. Azhar berkata, penjawat awam perlu faham bahawa kenaikan pangkat tersebut bukan bersifat automatik sebaliknya mereka perlu melipatgandakan usaha agar diberikan pengiktirafan hasil kerja keras itu.

Kerajaan percaya apabila dinaikkan pangkat mereka akan berasa puas berkhidmat dengan kerajaan. Kesan daripadanya akan wujud tingkah laku positif untuk meningkatkan kualiti perkhidmatan awam.

''Ini bukan 'gula-gula' daripada kerajaan sebaliknya mekanisme untuk memotivasikan diri untuk menjadi yang terbaik kerana elemen penilaian tetap dilaksanakan dalam proses kenaikan pangkat ini," katanya.

Tidak dinafikan faedah tersebut menjadi faktor utama yang bakal menyemarakkan lagi minat orang ramai termasuk bukan Melayu menyertai perkhidmatan awam kerana mereka akan terus berasa selesa selepas pencen walaupun berjawatan kerani.

Menyentuh aspek gaji pula, kata Dr. Azhar, berbanding awal tahun 1980-an, gaji kakitangan sokongan puratanya hanya sekitar RM395. Namun sekarang, dalam tempoh tiga bulan atau sekurang-kurangnya setahun bekerja mereka sudah mampu memandu kereta baru.

JPA menaungi jawatan Pegawai Tadbir Diplomatik (PTD), pegawai sistem maklumat, pegawai latihan vokasional, pegawai psikologi, kerani pegawai tadbir dan khidmat pelanggan.

Bagi menilai keberkesanan faedah tersebut, JPA kini akan membuat kajian hasil daripada dasar tersebut misalnya dari segi kepuasan bekerja, komitmen dan disiplin untuk memastikan terdapat peningkatan atau sebaliknya, yang mampu meningkatkan produktiviti.

''Kita mahu lebih baik daripada sektor swasta sekali gus menjadikan perkhidmatan awam Malaysia terbaik di dunia. Ini sejajar dengan konsep 1Malaysia: Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan," kata beliau.

Dr. Azhar menambah, harapan kerajaan kepada kakitangannya ialah supaya mereka dapat menunjukkan kesungguhan sebagai tanda terima kasih dan menghargai usaha kerajaan.

Justeru, kakitangan awam perlu mempamerkan mutu kerja yang cemerlang, kreatif dan lebih berinovasi untuk meningkatkan sistem penyampaian tanpa mengira jawatan yang disandang.

Serentak itu, berkuat kuasa 2 Julai lalu, Bahagian Pembangunan Operasi (BPO) JPA turut berusaha menambah baik kerjaya semua pegawai kumpulan sokongan agar hala tuju mereka lebih terarah.

Pengarah BPO, Datuk Farida Mohd. Ali yang turut serta dalam pertemuan dengan akhbar ini menjelaskan, jika dulu ada kerani yang tidak menikmati kenaikan gaji sehingga pencen, tetapi kini mereka bakal menikmati sekurang-kurangnya sekali peluang kenaikan pangkat.

''Semakin ramai berminat bekerja dengan kerajaan tetapi peluang terhad kerana kita perlu mengawal saiz anggota. Kita bukan boleh ambil begitu sahaja, kena lihat juga kemampuan kewangan kerajaan sebelum mengisi satu-satu jawatan.

''Tetapi dalam bidang tugas yang kritikal seperti keselamatan, kesihatan dan pendidikan, kita memang ambil ramai," katanya.

Menurut beliau, daripada 1.27 juta kakitangan awam, 80 peratus daripadanya terdiri daripada anggota tentera, polis, petugas kesihatan dan guru kerana ia merupakan keperluan yang perlu diisi dari semasa ke semasa.

Sebagai contoh, katanya, jika sekolah baru dibina, sudah tentu JPA perlu menyediakan guru dan kerani untuk memenuhi keperluannya. Begitu juga dengan klinik kesihatan, hospital dan balai polis baru.

Farida memberitahu, sektor perkhidmatan awam di Malaysia tidak boleh dibandingkan dengan negara lain termasuk Thailand kerana mereka menggunakan kaedah yang berbeza dengan Malaysia yang meletakkan semua kumpulan di bawah satu bumbung.

''Skop kita luas, bukan hanya kerani, guru, polis, tentera sahaja yang terletak di bawah tanggungan kita tetapi juga tok-tok penghulu di kampung kerana mereka juga memainkan peranan penting untuk negara," katanya.

Agak sensitif dengan pandangan umum terhadap anggota polis, beliau memohon pengertian daripada orang ramai agar tidak memandang kesalahan rasuah yang dilakukan oleh segelintir anggota polis untuk menghukum jabatan itu secara total. Sebaliknya rakyat diminta menilai pengorbanan ribuan lagi anggota keselamatan itu yang bertarung nyawa tanpa mengira masa dan tenaga.

Bagi Farida, mereka sudah bertungkus lumus bekerja sehingga ada yang terkorban ketika bertugas memandangkan bidang tugas polis amat kompleks.

Sebab itu jika ada pihak tertentu mempersoalkan jumlah kakitangan awam yang dianggap terlalu besar di Parlimen, beliau menganggap perkara itu sangat subjektif untuk dibahaskan.

Ini kerana perkhidmatan awam Malaysia berbeza dengan negara lain yang mengasingkan sistem pentadbiran antara satu negeri dengan negeri yang lain seperti di United Kingdom (UK).

''Di UK, perkhidmatan awamnya bukan macam kita yang semua negeri disatukan. UK berasingan di bawah satu pihak berkuasa tempatan dan perangkaannya juga tidak termasuk tentera. Jadi, jangan ingat kakitangan kerajaan kita di bahagian perkhidmatan awam sahaja sebaliknya ia meliputi polis, tentera dan guru yang ramai," jelasnya.

Utusan Online