Wednesday, December 9, 2009

Jangan kerja kerana duit – Taib

KUCHING 8 Dis. – Kakitangan perkhidmatan awam diingatkan supaya tidak menjadikan wang sebagai dorongan kerja dan kebahagiaan tetapi menjadikan tugas menyelesaikan masalah rakyat sebagai satu amanah dan kepuasan.

Ketua Menteri Sarawak, Tan Sri Abdul Taib Mahmud yang memberi nasihat itu berkata, wang ringgit sebenarnya seperti dadah yang boleh menyebabkan ketagihan yang melampau dan merosakkan diri sendiri.

Sambil menasihatkan kakitangan awam mempertahankan integriti, beliau memberi contoh kepuasan dalam kerjayanya sebagai Ketua Menteri ialah apabila berjaya menyelesaikan masalah rakyat.

‘‘Wang ringgit ini macam dadah, timbul ketagihan. Kita tidak pernah puas, makin banyak lagi yang kita mahukan.

‘‘Apa yang saya rasa dalam bekerja apabila dapat mengatasi masalah rakyat. Saya akan rasa puas hati dan ia menyerap dalam hati,” kata beliau.

Beliau berkata demikian dalam ucapan Perasmian Penutupan Konvensyen Jawatankuasa Keutuhan Pengurusan (JKP) 2009 di sini hari ini.

Turut hadir, Timbalan Ketua Menteri, Tan Sri Alfred Jabu Numpang, Timbalan Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), Datuk Abu Kassim Mohamed dan Setiausaha Kerajaan Negeri Sarawak, Datuk Mohamad Morshidi Abdul Ghani.

JKP kali ini bertemakan Tadbir Urus Baik Penentu Pembangunan Mampan yang membabitkan lebih 300 peserta dari jabatan dan agensi-agensi kerajaan yang berlangsung selama dua hari bermula 7 Disember.

Abdul Taib berkata, mereka yang bahagia dengan tugas dan tanggungjawab akan menikmati istilah sebenar erti sebuah kehidupan yang bukan berdasarkan kepada faktor kebendaan semata-mata.

Faktor kebendaan tegas beliau, akan menjadikan kakitangan awam terdedah kepada rasuah dan menyebabkan kehilangan kepercayaan daripada rakyat yang menyokong kerajaan.
‘‘Semenjak kita merdeka, rakyat menaruh harapan yang tinggi terhadap jabatan kerajaan yang mampu menyelesaikan masalah mereka sehingga menukar corak pentadbiran jabatan kerajaan,” jelas beliau.

Tambahnya, kakitangan perkhidmatan awam kini menanggung amanah yang besar daripada rakyat dengan bidang tugas yang semakin besar dan masalah yang semakin rumit.

Bagaimanapun katanya, semakin besar jentera pentadbiran, maka akan bertambah sukar untuk saling lengkap melengkapi dan menyebabkan kemungkinan timbul kerenah birokrasi.

Sehubungan itu, katanya, kerajaan mengadakan latihan setiap tahun untuk kakitangan perkhidmatan awam supaya mereka dapat menyuarakan masalah dan membantu mencari penyelesaiannya.

Utusan Online

No comments: