Sunday, November 23, 2008

Sepintas Lalu

Pusat Sumber Maklumat (PSM) mula beroperasi pada tahun 1983 serentak dengan penubuhan INTAN Kampus Wilayah Utara (INTURA) ini. Sehingga kini (2008) jumlah koleksi kumulatif yang terdapat di PSM ialah sebanyak 15,318 judul.

Sistem pendokumentasian yang digunakan di PSM ialah DDC (Dewey Decimal Classification) untuk nombor pengelasan, manakala untuk tajuk perkara pula semua koleksi bahan di PSM menggunakan sistem LC (Library of Congress Subject Heading)

Untuk mengakses dan mengenalpasti lokasi dan perincian bahan, para pengguna boleh menggunakan sistem ILMU yang merupakan antara sistem pengkatalogan atas talian yang terbaik setakat ini.

Pengguna boleh mengakses samada melalui OPAC35 ataupun WebOPAC jika mengakses maklumat yang terdapat di PSM melalui komputer persendirian. Sistem katalog ini boleh diakses melalui alamat http://intura_libsvr.intan.my/

PSM komited untuk sentiasa menyediakan khidmat sokongan yang berkualiti meliputi sumber maklumat terkini bagi menjana keberkesanan latihan yang dijalankan di INTURA. Ini adalah untuk menyokong usaha-usaha untuk menjadikan INTURA pusat kecemerlangan latihan dan pembangunan selaras dengan motto INTAN Selangkah Di Hadapan.

FALSAFAH
Membina insan berbudaya maju yang cintakan ilmu pengetahuan melalui pembacaan sepanjang hayat demi memupuk kecemerlangan minda supaya terhasil pencapaian baru yang dapat memajukan lagi tradisi ilmu.

MISI ORGANISASI
Memastikan semua pengguna dapat menikmati kemudahan perkhidmatan secara saksama serta berupaya mencapai dan menggunakan ilmu wawasan intelek.

OBJEKTIF
Menyokong kegiatan pembelajaran, pengajaran dan latihan yang dijalankan di INTURA
Memajukan penggunaan bahan-bahan PSM
Berusaha memenuhi keperluan maklumat pegawai, peserta kursus dan organisasi di samping menyertai proses penyebaran maklumat
Berusaha mewujudkan masyarakat INTURA yang mengamalkan budaya membaca
Mengumpul semua bahan yang berkaitan dengan pentadbiran dan kemajuan

PENGGUNA PSM INTURA
Pegawai dan kakitangan INTAN
Peserta kursus (dalam jangkamasa kursus)
Jabatan dan Agensi Kerajaan di Wilayah Utara
Penyelidik yang ingin membuat rujukan

WAKTU BEROPERASIAhad hingga Khamis : Sepanjang Waktu Bekerja (8.00pagi hingga 5 petang)
Jumaat, Sabtu dan Cuti Umum : Tutup
Malam : Diatas keperluan dan permintaan kursus
Sebarang pertanyaan hubungi: Huzairul Hezri bin Saidin @ Salma bt Abu Hassan
Tel: 604-4218321 samb.211, 258
Fax: 604-4214489

No comments: