Saturday, June 19, 2010

CUEPACS minta kerajaan negeri tangguh arahan tukar penjawat awam

KUANTAN 19 Jun - Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS) meminta kerajaan negeri supaya menangguhkan arahan pertukaran pegawai dan anggota perkhidmatan awam di negeri-negeri.

Presidennya, Omar Osman berkata, sistem pertukaran pegawai dan staf sokongan pihak berkuasa tempatan serta beberapa jabatan dan agensi di bawah kerajaan negeri perlu dikaji semula kerana pertukaran dibuat dalam keadaan tergesa-gesa.

"Sepatutnya sistem pertukaran perlu sistematik dan bukannya dalam keadaan tergesa-gesa supaya mereka yang terbabit tidak menghadapi kesukaran," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Persidangan Perwakilan Tritahunan CUEPACS Pahang di sini hari ini.

Beliau berkata, antara perkara utama yang perlu dinilai sebelum mengeluarkan arahan pertukaran ialah lokasi perpindahan, tempoh masa diperuntukkan selepas mendapat surat pertukaran serta bidang tugas seharusnya bersesuaian dengan gred jawatan petugas terbabit.

"Apa yang berlaku adalah sebaliknya iaitu pertukaran dilakukan dengan tergesa-gesa iaitu dua hari selepas mendapat surat dan tugas yang diamanahkan tidak setaraf dengan gred jawatan seperti pegawai Gred 52 menjalankan tugas pegawai Gred 48 dan pegawai Gred 41 jalankan tugas pegawai Gred 48 dan sebagainya," katanya.

Bernama Online

No comments: