Friday, June 18, 2010

Jawatan pembantu tadbir MDB belum diisi?

JABATAN Perkhidmatan Awam (JPA) banyak memberi kelulusan permohonan perjawatan kepada Majlis Daerah Bera (MDB) untuk diisi oleh pegawai dan kakitangan serta orang awam yang berkelayakan.

JPA juga memberi peluang yang besar kepada pegawai dan kakitangan dalaman MDB untuk kenaikan pangkat dan gred.

Bagaimanapun sehingga kini, jawatan paling kritikal yang masih belum diisi di MDB ialah pembantu tadbir (kesetiausahaan) gred N17 sejak lapan tahun lalu.

Apa yang mendukacitakan saya ialah mengapa kekosongan jawatan itu tidak diisi dan tidak diiklankan.

Adakah MDB hendak memberi jawatan itu kepada ahli keluarga atau waris terdekat sahaja?

Pada April tahun lalu, MDB mengadakan sesi temu duga bagi jawatan pembantu tadbir, pekerja rendah awam dan pemandu.

Senarai nama calon yang berjaya ditapis dan disenarai pendek dihantar ke Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri (SUK) Pahang untuk mendapat kelulusan dan pertimbangan selanjutnya.

Selepas lebih setahun menunggu, barulah jawapan diketahui siapa yang berjaya atau sebaliknya.

Beberapa calon yang berjaya mendapat surat panggilan untuk menjawat jawatan yang ditawarkan oleh Bahagian Perjawatan MDB.

Apa yang dipersoalkan sekarang ialah mengapa ada nama calon yang berjaya dan disenarai pendek oleh Pejabat SUK tidak dipanggil untuk bekerja sebaliknya nama calon tidak tersenarai di Pejabat SUK dipanggil bekerja oleh MDB.

Ini merupakan satu kelemahan dan diharap Yang Dipertua serta Setiausaha MDB menyiasat dan mengambil tindakan dengan segera supaya pentadbiran pihak berkuasa tempatan (PBT) itu lebih mantap lagi.

Utusan Malaysia Online

No comments: