Seperti yang beliau jelaskan, jumlah 1.6 juta penjawat awam Malaysia nampak ramai kerana empat cabang perkhidmatan lain dimasukkan sekali dalam pengiraan iaitu tentera, polis, pendidikan dan kesihatan.
Negara-negara maju pula tidak mengambil kira tentera, polis, guru dan kesihatan sebagai kakitangan awam malah Azih mendakwa jumlah sebenar kakitangan awam di Malaysia cuma sekitar 500,000 orang jika ditolak empat cabang tersebut.
Sedangkan, kita masih tidak cukup anggota polis dan guru, masih cuba memenuhkan keperluan kakitangan perubatan dan tidak boleh mengurangkan bilangan anggota tentera, adakah 500,000 penjawat awam itu perlu dicantas untuk mengurangkan kos?
Mudah bagi orang yang sudah bersara dan hidup dengan pencen bersamaan setahun gaji pekerja bawahan untuk membuat cadangan mengurangkan kakitangan kerajaan tetapi fikirkan sama nasib mereka yang masih bekerja.
Mungkin ada agenda politik menjelang pilihan raya umum tidak lama lagi atau cuma pandangan peribadi tetapi cadangan ini terlalu umum dan tidak sepatutnya dibuat secara terbuka.
Sepatutnya dicadangkan penapisan lebih ketat supaya kakitangan awam bukan terdiri daripada kaki ponteng yang suka melepak di kedai kopi sepanjang hari, tingkatkan pemeriksaan mengejut dan buat penilaian berkala.
Elakkan juga mencipta jawatan-jawatan baharu yang bertindih tugas dan tanggungjawab, umpama seorang buat kerja dan seorang lagi gaji buta.
Cegah kronisme sama ada melibatkan ahli keluarga mahupun mengikut bangsa dan agama tertentu dalam satu-satu jabatan di samping menukar lokasi tugas pegawai penguatkuasaan yang mudah terdedah kepada umpan rasuah khususnya di sempadan negara.
Ini bukan kali pertama dan pastinya bukan kali terakhir cadangan tersebut dikemukakan malah ada parti politik sudah nyatakan rancangan untuk cantas bilangan kakitangan awam, termasuk dalam empat cabang tadi sekiranya mereka menang pilihan raya.
Ada orang mainkan isu kakitangan awam kerana hasad dengki majoritinya orang Melayu tetapi mereka lupa kaum lain juga ramai bekerja mahupun ‘cari makan’ dengan kerajaan dan pasti terjejas sama jika ada berlaku perubahan drastik.
Ingatlah isu pekerja ini melibatkan hidup orang, bukan benda boleh dibuat bahan berpolitik atau mainan orang berfikiran sempit.
KERANI MISKIN
Putrajaya