Lee Lam Thye
Ahli Lembaga Penasihat Biro Pengaduan Awam, Tan Sri Lee Lam Thye berkata, hampir setiap minggu di akhbar terdapat pandangan, komen atau aduan daripada orang ramai mengenai perkhidmatan yang disediakan oleh kementerian, jabatan kerajaan, agensi atau pihak berkuasa tempatan.

Walau bagaimanapun, beliau berkata, aduan dan cadangan tersebut tidak mendapat maklum balas yang sewajarnya daripada pihak yang berkenaan.

“Perkara tersebut tidak sepatutnya berlaku kerana imej dan kualiti perkhidmatan awam bergantung kepada perkhidmatan yang disediakan kepada orang awam, termasuk mena­ngani aduan dan kritikan mereka.

“Agensi-agensi kerajaan dan pihak berkuasa tidak boleh memandang negatif aduan awam atau merasakan bahawa perkara tersebut akan menyebabkan mereka dipersalahkan atau dikenakan tindakan,” katanya dalam satu kenyataan di sini hari ini.

Tambah Lam Thye, penjawat awam merupakan jambatan antara kerajaan dan rakyat, jika ada kelemahan atau kekurangan dalam perkhidmatan yang disediakan akan menimbulkan persepsi negatif orang ramai terhadap mereka.

Katanya, masanya telah tiba bagi pihak berkuasa supaya menerima dengan ikhlas sebarang komen dan pandangan terhadap perkhidmatan yang disalurkan kepada masyarakat.

“Jika aduan tersebut tidak benar, jelaskannya kepada orang ramai namun, sekiranya betul mereka harus menangani perkara tersebut dan sampaikan kepada pengadu bahawa ia sedang atau telah diselesaikan.

“Dengan tindakan sebegitu, rak­yat pasti akan rasa dihargai kerana suara mereka didengari oleh kerajaan,” katanya.

Lam Thye berpendapat, untuk menjadikan operasi unit yang bertanggungjawab ke atas aduan awam lebih berkesan, petunjuk prestasi utama (KPI) mereka boleh dikaitkan dengan kekerapan maklum balas terhadap aduan orang awam.

“Ini selaras dengan sistem baharu penilaian, Dasar Pe­­misah Untuk Pres­tasi Rendah yang dilaksana­kan pada 1 Januari depan,” katanya.

Utusan Malaysia Online