Saturday, February 5, 2011

KERAJAAN SELANGOR TIDAK FAHAM

KEKECOHAN mengenai pelantikan Setiausaha Kerajaan Negeri Selangor (SUK) yang baru berbangkit kerana pentadbiran Negeri Selangor tidak memahami kedudukan perjawatan tersebut.

Jawatan SUK Selangor ialah jawatan ketua pentadbir negeri di bawah peruntukan perjawatan Persekutuan, iaitu penyandangnya terdiri daripada pegawai Perkhidmatan Tadbir dan Diplomatik (PTD) yang dahulu dikenali sebagai MCS.

Semua jawatan SUK adalah jawatan Persekutuan kecuali bagi Johor, Kelantan, Kedah, Terengganu, Sabah dan Sarawak yang mempunyai Perkhidmatan Tadbir Negeri (PTN) sendiri yang terletak di bawah tanggungjawab Suruhanjaya Perkhidmatan Awam Negeri (SPAN) masing-masing.

Selangor tidak mempunyai PTN walaupun ada SPAN yang hanya bertanggungjawab terhadap perkhidmatan awam sokongan lantikan kerajaan negeri seperti perkhidmatan perkeranian dan yang setaraf dengannya.

Oleh itu, semua jawatan peringkat profesional dan pengurusan (iaitu jawatan Bahagian 1 perkhidmatan awam) bagi semua jabatan dalam pentadbiran Negeri Selangor dianggotai oleh pegawai Persekutuan.

Selain jawatan SUK, Pegawai Kewangan Negeri, Timbalan dan Penolong-penolong mereka, Pegawai Daerah dan Penolong-penolong Pegawai Daerah adalah terdiri daripada pegawai-pegawai Perkhidmatan Tadbir Persekutuan.

Maka tindakan pentadbiran Negeri Selangor melantik jawatankuasa yang terdiri daripada orang-orang politik untuk memilih calon SUK itu telah menyalahi kehendak peruntukan Perlembagaan.

DATUK WAN MANSOR ABDULLAH
Bekas SUK Selangor


Utusan Malaysia Online

No comments: