Monday, November 10, 2014

JPA4U@INTURA : Lestari Alam (Go Green) [9 November 2014]

Program JPA4U@INTURA ini bertepatan dengan teras keempat kerangka transformasi JPA iaitu jalinan kerjasama dan penglibatan untuk melahirkan perkhidmatan awam yang berprestasi tinggi dan berjiwa rakyat selain daripada memberi peluang kepada rakyat untuk mendampingi agensi-agensi awam dengan lebih dekat. Antara objektif lain program ialah memberi kesedaran tentang kepentingan menghargai alam sekitar dengan mewujudkan persekitaran yang lebih ‘mesra alam’ melalui aktiviti mengitar semula bahan terpakai.

Program ini juga dapat memberi pendedahan dan meningkatkan kefahaman inter-generasi kepada penjawat awam, golongan belia dan pihak luar khususnya mengenai peranan dan fungsi organisasi kerajaan dalam menangani cabaran semasa. Selain itu, program ini dapat menyediakan ruang untuk masyarakat berinteraksi dengan agensi kerajaan dan menjadikan INTAN sebagai tempat jaringan kerjasama agensi kerajaan, non-government organisation (NGO) dan masyarakat setempat serta secara tidak langsung dapat menyediakan platform kepada agensi yang berkaitan untuk mempromosikan produk dan perkhidmatan kepada masyarakat dengan lebih berkesan.

Bersempena penganjuran Program JPA4U@INTURA ini juga, pelbagai aktiviti telah dilaksana bagi memeriahkan program tersebut. Antara aktiviti yang dijalankan seperti pameran, demonstrasi dan jualan produk yang melibatkan pelbagai agensi awam, badan berkanun dan swasta.
Program JPA4U@INTURA ini telah dilaksanakan pada 9 November 2014 bermula pada jam 8.00 pagi dan berakhir pada jam 5.00 petang. Program ini mendapat sambutan yang amat menggalakkan. Seramai 1300 orang telah hadir memeriahkan program ini yang terdiri daripada penjawat awam, Pelatih Kolej Kejururawatan Sungai Petani, belia, pelajar Kolej Komuniti, pelajar sekolah menengah dan sekolah rendah, kakitangan swasta, NGO dan orang awam.
Program JPA4U@INTURA melibatkan tiga aktiviti yang dijalankan serentak di tiga lokasi sekitar kampus. Aktiviti utama berlangsung di Dataran INTURA yang bermula dari jam 9.00 pagi hingga 5.00 petang.

Acara utama di Dataran INTURA ialah Perasmian JPA4U@INTURA pada jam 2.45 petang oleh YBhg. Tan Sri Mohamad Zabidi Zainal, Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam.

Antara intipati ucapan Tan Sri KPPA dalam program tersebut ialah penjawat awam seharusnya memastikan sistem penyampaian perkhidmatan awam sentiasa relevan, bertaraf antarabangsa dan selari dengan peredaran zaman. Selain itu, beliau juga menekankan bahawa pemimpin yang ideal sentiasa berubah untuk kebaikan dan berusaha untuk mencorak pembangunan negara dengan baik supaya rakyat dapat merasai kemanisan di bawah kepimpinannya. Akhir sekali beliau berharap penjawat awam dapat memahami dan mengaplikasikan kesinambungan kecemerlangan kepimpinan berpandukan lima teras strategik Kerangka Kerja Transformasi Perkhidmatan Awam yang telah diperkenalkan.

YBhg. Tan Sri KPPA juga turut melapangkan masa untuk menyempurnakan majlis pelancaran JPA4U@INTURA yang bertemakan ‘Lestari Alam” atau Go Green. Program ini dihadiri oleh pegawai dari organisasi awam dan swasta di wilayah utara, pelajar Institut Pengajian Tinggi (IPT), belia, sekolah, serta masyarakat sekitar.
Di sekitar Dataran INTURA, pelbagai program dan aktiviti dijalankan antaranya Demonstrasi Menangkap Ular oleh Jabatan Pertahanan Awam(JPAM), Ceramah Penyalahgunaan Dadah oleh Agensi Anti Dadah Kebangsaan (AADK), Ceramah Percukaian oleh Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN), Ceramah Tatarias Wajah, Pertandingan Memasang Khemah dan Pertandingan Mewarna. Kesemua aktiviti ini melibatkan penglibatan pelbagai peringkat umur.

Sejurus tamatnya Perasmian JPA4U@INTURA, program diteruskan dengan Program Istimewa Bersama Angkasawan Negara, Datuk Dr. Sheikh Muszaphar Shukor. Dalam sesi ini beliau berkongsi pengalaman sebagai seorang angkasawan. Antaranya beliau menceritakan detik-detik pengalaman beliau pada 10 Oktober 2007 lalu, apabila kapal angkasa Soyuz TMA-11 yang ditumpangi oleh tiga orang penumpang Komander Peggy A. Whitson dari Amerika Syarikat, Jurutera Penerbangan Yuri Malenchenko dari Russia dan Datuk Dr. Sheikh Muszaphar Shukor sendiri telah melonjak meninggalkan bumi dari Baikonur Cosmodrome di Kazakhstan.


Kesimpulannya keseluruhan program yang dirancang telah berjalan dengan lancar dan jayanya. Semua pihak yang terlibat memberikan kerjasama serta komitmen yang baik dalam menjayakan program ini. Dengan bantuan dan perkongsian sumber serta kesepakatan yang diberikan dapat meningkatkan kerjasama strategik di antara agensi kerajaan, pihak swasta dan badan bukan kerajaan (NGO) untuk meningkatkan sistem penyampaian perkhidmatan awam. Selain itu, sikap keterbukaan dan mudah didekati dapat dipupuk dalam kalangan penjawat awam agar rakyat berasa selesa untuk berhubung dan berinteraksi dengan agensi kerajaan. Akhir sekali program JPA4U@INTURA ini dapat meningkatkan legitimasi kerajaan dengan cara menambah lebih ramai kepimpinan komuniti di peringkat tempatan yang antara lain berperanan menyedarkan rakyat mengenai aktiviti yang dijalankan oleh agensi kerajaan.

YBhg. Dato’ Redza Rafiq sedang menyampaikan ceramah bertajuk
Kepelbagaian Generasi Realiti dan Cabaran
di Wacana Transformasi Kepimpinan Muda

Demontrasi menangkap ular oleh JPAM di Dataran INTURA Sempena Program JPA4U@INTURA

Beberapa peserta sedang mencuba kebolehan memasang khemah dalam Pertandingan ‘Teamwork’ di Booth Pameran INTURA sempena Program JPA4U@INTURA

Beberapa pelajar sekolah sedang dibantu oleh Pegawai INTURA dalam aktiviti Kreativiti dan Penyelesaian Masalah

Ustaz Mohammad Syaari Abd Rahman sedang meyampaikan ceramah bertajuk
Memperkasa Perhubungan Inter-Generasi : Merapatkan Jurang Perbezaan
di Wacana Transformasi Kepimpinan Muda

Orang awam memenuhi ruang Pameran informasi dan jualan barangan Angkasawan Negara di Bilik Abdullah Munshi

Peserta sedang mencuba menggunakan peralatan Simulasi penerbangan untuk merasai pengalaman memandu pesawat secara simulasi

Perkongsian pengalaman bersama Angkasawan Negara Datuk Dr. Sheikh Muszaphar Shukor sempena Program JPA4U@INTURA

Demontrasi ketrampilan diri disampaikan oleh Puan Siti Fairus sempena Program JPA4U@INTURA

Demontrasi muzik menggunakan peralatan kitar semula yang dimainkan oleh kumpulan Stargazer

Tetamu Kehormat yang hadir semasa Majlis Perasmian JPA4U@INTURA ialah Tan Sri KPPA, Pengarah INTAN Malaysia dan Dato’ G. Subramaniam dari Kementerian Kewangan Malaysia

YBhg. Pengarah INTAN menyampaikan ucapan aluan sempena Majlis Perasmian JPA4U@INTURA

Tetamu yang hadir sempena Majlis Perasmian JPA4U@INTURA di Dataran INTURA

YBhg. Tan Sri KPPA menyampaikan ucapan perasmian sempena Majlis Perasmian JPA4U@INTURA

Pelajar Tadika Perpaduan INTURA memberikan replika bumi kepada YBhg. Tan Sri KPPA sebagai simbolik untuk “selamatkan bumi” sempena pelancaran Go Green

Gimik Pelancaran JPA4U@INTURA oleh YBhg. Tan Sri KPPA yang bertemakan Go Green

YBhg. Tan Sri KPPA memasukkan barangan yang boleh dikitar semula ke dalam tong kitar semula

YBhg. Tan Sri KPPA menyumbangkan hasil jualan barangan kitar semula ke Tabung Go Green INTURA

YBhg. Tan Sri KPPA melawat ke Booth Pameran dan Gerai Jualan yang dikendalikan oleh Lembaga kemajuan Pertanian Muda (MADA)

YBhg. Tan Sri KPPA melihat peralatan yang digunakan untuk aktiviti teambuilding di Booth Pameran INTURA

YBhg. Tan Sri KPPA menandatangai Buku Tetamu INTURA sempena Program JPA4U@INTURA

Pengarah INTAN menyampaikan Album kepada YBhg. Tan Sri KPPA sebagai cenderamata sempena Program JPA4U@INTURA

Berkongsi pandangan tentang foto memori aktiviti YBhg. Tan Sri KPPA di INTURA

Anggota Bomba bersalaman dengan YBhg. Tan Sri KPPA ketika Tan Sri melawat ke Booth Pameran Bomba

YBhg. Tan Sri KPPA melawat Bas Bergerak Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (FAMA) yang dipenuhi produk pertanian

YBhg. Tan Sri KPPA melawat Bas Pameran Penjara


No comments: