Wednesday, October 7, 2009

BISIK-BISIK AWANG SELAMAT

DARI semasa ke semasa aduan diterima oleh Biro Pengaduan Awam terhadap perkhidmatan awam. Media massa turut menjadi saluran orang ramai mengadu mengenai perkhidmatan yang mereka peroleh.
Aduan-aduan yang diterima itu turut memberi sekurang-kurangnya gambaran betapa pergantungan orang awam terhadap perkhidmatan awam; dan betapa kakitangan kerajaan tidak boleh berpuas hati dengan apa yang mereka tawarkan.
Mereka tidak boleh selesa dengan tahap pencapaian perkhidmatan mereka sekarang walaupun ia sudah dilihat sempurna. Itulah juga yang mahu dilihat oleh Ketua Setiausaha Negara, Tan Sri Mohd. Sidek Hassan.
Mereka sebaliknya perlu lebih komited ke arah menawarkan perkhidmatan yang lebih baik, bermutu, cekap dan pantas. Kreativiti adalah mustahak dalam usaha memperbaiki tahap perkhidmatan.
Akhirnya, penjawat awam perlu menjadikan sasaran aduan sifar daripada orang ramai yang sebenarnya para pelanggan mereka. Benar, para pelanggan bagi perkhidmatan awam adalah terlalu besar dan sifatnya kompleks tetapi itulah antara cabaran utama penjawat awam.
Justeru, kakitangan awam memerlukan kemahiran untuk berkomunikasi dengan pelanggan mereka.

Awang – Tempat mengadu.

Utusan Online

No comments: