Monday, April 26, 2010

Jawapan JPA 'kelulusan tinggi tetapi gaji setaraf SPM'

Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) merujuk kepada surat Juruteknik Malang dalam akhbar Utusan Malaysia bertajuk Berkelulusan tinggi tetapi gaji setaraf SPM bertarikh 9 April 2010 dan Juruteknik berkelulusan tinggi, gaji setaraf lulusan SPM bertarikh 21 April 2010.

Penetapan gred gaji sesuatu jawatan adalah berdasarkan kadar upah untuk kerja dan kelayakan minimum yang diperlukan dalam melaksanakan skop fungsi tugas yang ditetapkan.

Dalam hal ini, skim perkhidmatan Juruteknik (J17) menetapkan kelayakan masuk ke jawatan tersebut ialah sijil dalam bidang berkaitan yang diiktiraf oleh kerajaan daripada politeknik tempatan atau yang setaraf dengannya. Gaji permulaan yang ditetapkan adalah di P1T9 - RM1,254.50.

Pegawai yang tidak menepati syarat lantikan seperti dinyatakan di atas akan ditawarkan gaji permulaan P1T1 sebanyak RM843.06. Syarat-syarat ini telah dijelaskan di dalam laman web Suruhanjaya Perkhidmatan Awam (SPA) iaitu www.spa.gov.my dan perlu dirujuk oleh calon sebelum memohon jawatan tersebut.

UNIT KOMUNIKASI KORPORAT
JPA Malaysia


Utusan Malaysia Online

No comments: