Tuesday, April 27, 2010

SPRM beri tumpuan terhadap pemberi rasuah

PUTRAJAYA 26 April - Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) akan mempergiatkan usaha memerangi jenayah rasuah dengan memberi tumpuan kepada pihak pemberi, kata Timbalan Ketua Pesuruhjaya (Operasi) SPRM, Datuk Mohd. Shukri Abdull.

Beliau berkata, ini kerana SPRM berpendapat tanpa pihak pemberi, maka jenayah rasuah tidak akan berlaku terutamanya yang membabitkan agensi-agensi penguatkuasaan.

"Orang ramai selalu berkata kenapa SPRM seolah-olah hanya tumpukan tangkapan kepada penerima rasuah sahaja tetapi sekarang ini kita akan perangi habisan-habisan pemberi rasuah pula.

"Usaha tersebut akan dilaksanakan dengan kerjasama ketua-ketua jabatan dan agensi kerajaan menerusi Kempen Bersama Lakukan Perubahan, Perangi Rasuah," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita dalam satu taklimat dengan pihak media di sini, baru-baru ini.

Mohd Shukri memberitahu, kempen itu antara lain bertujuan meningkatkan intergriti penjawat awam, meningkatkan sistem penyampaian perkhidmatan awam dan memperbaiki imej agensi penguaktkuasaan.

Dalam masa yang sama, beliau menambah, ia juga bertujuan untuk mewujudkan sikap "menolak rasuah" dan melaporkan setiap cubaan sogokan kepada SPRM.

"Kita mahu masyarakat menjadi tunjang sokongan padu kepada SPRM dalam tanggungjawab bersama membanteras rasuah.

"Ia juga diharapkan dapat menjadi titik perubahan kepada orang ramai untuk tegas mengatakan 'TIDAK' kepada rasuah," katanya lagi.

Mengenai statistik tangkapan dan pertuduhan oleh SPRM di bawah Seksyen 17 (B) Akta SPRM 2009 dalam tempoh tiga bulan pertama tahun ini, Mohd. Shukri berkata, 142 tangkapan telah dibuat dengan 51 pertuduhan.

"Daripada jumlah tangkapan itu, 76 membabitkan penjawat awam, 12 pihak swasta dan 54 orang awam,'' katanya.

Utusan Malaysia Online

No comments: