Tuesday, February 18, 2014

JPA4U : Road Safety Seminar [17 Februari 2014]

Program JPA4U : Road Safety Seminar  telah diadakan pada 17 Februari 2014 bertempat di Dewan Jubli Perak, INTAN Wilayah Utara. Seminar ini merupakan kolaborasi antara INTAN Wilayah Utara, Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) Negeri Kedah, Jabatan Keselamatan Jalan Raya (JKJR) Negeri Kedah dan Pejabat Pelajaran Deaerah (PPD) Kuala/Yan. 

Seramai 105 orang pelajar daripada 27 buah sekolah sekitar Kuala Muda/Yan telah menghadiri seminar ini. Seminar ini turut dihadiri oleh 27 orang guru daerah Kuala Muda/Yan dan petugas dari keempat-empat agensi yang menyertai kolaborasi ini.

Tujuan utama seminar ini adalah untuk memberi pendedahan kepada pelajar tentang persekitaran dan budaya kerja dalam perkhidmatan awam. Selain daripada itu, para pelajar turut didedahkan dengan peraturan keselamatan jalanraya. Ini adalah bertujuan untuk memupuk generasi muda yang menjadikan amalan berhemah di jalanraya sebagai satu budaya.

Antara pengisian seminar ini adalah ceramah yang disampaikan oleh wakil dari agensi yang terlibat dan pameran.


Diharapkan kolaborasi sebegini dapat diteruskan dari masa ke semasa selaras dengan Strategi Lautan Biru Kebangsaan (NBOS) yang ditekankan oleh kerajaan.











No comments: