Sunday, December 6, 2009

Jangan pandang sepi aduan awam

KOTA KINABALU 5 Dis. – Semua jabatan kerajaan di negeri ini diminta memberi perhatian serius terhadap aduan dan rungutan orang ramai kerana ia mampu mewujudkan pentadbiran yang kemas dan cekap.

Timbalan Ketua Menteri, Datuk Yahya Hussin berkata, rungutan tersebut walaupun negatif, tidak harus dipandang sepi kerana ia membolehkan pembetulan dilakukan bagi mengelak masalah berpanjangan.

“Kebanyakan teguran orang ramai ialah mengenai kerenah birokrasi. Dari beberapa sudut, saya bersetuju dengan teguran itu kerana masalah yang dibangkitkan memang berlaku walaupun terdapat Piagam Pelanggan yang terpampang di dinding pejabat masing.

‘‘Oleh itu, kita perlu bertindak membetulkan keadaan bagi memastikan rungutan itu tidak berlarutan,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap pada majlis makan malam tahunan Kementerian Pertanian dan Industri Makanan negeri di sini malam tadi.

Turut hadir Pembantu Menteri Pertanian dan Industri Makanan negeri, Datuk Bobbey Suan dan Datuk Musbah Jamli serta Setiausaha Tetap Kementerian Pertanian dan Industri Makanan negeri, Datuk Ujang Sulani.

Menurut Yahya, teguran-teguran itu amat berharga untuk meningkatkan lagi kecemerlangan perkhidmatan awam dalam memberikan yang terbaik kepada pelanggan.

Justeru, katanya, semua jabatan kerajaan harus memperkemaskan jentera pentadbiran masing-masing bagi memastikan perkhidmatan yang diberi mampu memberi kepuasan kepada pelanggan.

Beliau menambah, langkah itu penting kerana sistem pentadbiran yang kemas dan cekap merupakan faktor kritikal dalam menjayakan Rancangan Malaysia Kesepuluh (RMK-10) dan merealisasikan Wawasan 2020.

Utusan Online

No comments: