Wednesday, December 30, 2009

LPKP cadang wujud sistem profil pemandu

KUALA LUMPUR 30 Dis. — Lembaga Pelesenan Kenderaan Perdagangan (LPKP) sedang meneliti untuk mewujudkan satu sistem profil pemandu bas ekspres, yang menyenaraikan nama semua pemandu sama ada mempunyai rekod bersih atau disenaraihitamkan dalam usaha membendung kemalangan maut melibatkan pengangkutan awam itu.

Pengerusinya, Datuk Halimah Mohd Sadique berkata, sistem data itu membolehkan pengusaha-pengusaha syarikat bas ekspres mengenal pasti tahap kecekapan dan pemanduan mana-mana pemandu yang memohon untuk berkhidmat di syarikat mereka sebelum membuat keputusan menggaji pemandu itu atau tidak.

"LPKP sedang meneliti untuk mengadakan ”driver”s profiling system” (sistem profil pemandu) sebagai satu Petunjuk Prestasi Utama (KPI) dan usaha kita untuk mengelakkan tragedi bas ekspres yang boleh meragut banyak nyawa.

"Bagaimanapun, perkara ini memerlukan perincian untuk mengelakkan pertindihan tugas dengan Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) yang selama ini bertanggungjawab ke atas pemandu.

Selepas penubuhan Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) tahun depan, lesen Kenderaan Perkhidmatan Awam (PSV) dan Lesen Memandu Kenderaan Barang (GDL) diletakkan di bawah badan itu,” katanya ketika dihubungi

BERNAMA Online

No comments: