Thursday, December 17, 2009

UM perlu jelaskan pelantikan dua kakitangan

KUALA LUMPUR 16 Dis. - Naib Canselor Universiti Malaya (UM), Profesor Datuk Dr. Gauth Jasmon perlu menjelaskan isu pelantikan dua kakitangan atasan universiti itu yang tidak memenuhi syarat Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA).

Ahli Parlimen Pas dari Padang Terap, Mohd. Nasir Zakaria mendakwa menerima beberapa aduan bahawa Profesor dan Dekan Fakulti Sains Komputer dan Teknologi Maklumat UM, Dr. David Ngo Chek Leng tidak mempunyai kelayakan minimum iaitu kepujian Bahasa Malaysia di peringkat Sijil Pelajaran Malaysia (SPM).

Beliau berkata, selain itu, pelantikan Pengarah Pusat Teknologi Maklumat (PTM) UM, Dr. David Asirvatham pula dilakukan tanpa melalui proses temuduga.

"Dr. Ngo dikatakan tidak mampu bertutur dalam bahasa Malaysia dengan baik sehingga beberapa mesyuarat fakulti terpaksa ditangguhkan kerana itu.

"Ia tidak sepatutnya berlaku kerana amalan biasa dalam mesyuarat agensi kerajaan dan institusi pengajian tinggi awam (IPTA) menggunakan bahasa Malaysia.

"Selain itu, bagaimana Dr. Asirvatham boleh menjawat jawatan Pengarah PTM sedangkan mengikut rekod universiti, beliau tidak melalui proses temuduga sama ada oleh universiti mahupun JPA," katanya pada sidang akhbar di lobi Parlimen di sini hari ini.

Hadir sama, Ahli Parlimen Pasir Puteh, Muhammad Hussain dan Pengerusi Biro Kepimpinan, Kerohanian dan Pembangunan Insan Akademi Pengajian Islam UM, Mohd. Aizat Mohd. Saleh.
Mohd. Nasir seterusnya mempersoalkan adakah Dr. Gauth mengamalkan kronisme dengan melantik Dr. Ngo dan Dr. Asirvatham kerana kedua-duanya bekas kakitangan Universiti Multimedia (MMU).

"Saya juga meragui tawaran gaji Dr. Asirvatham iaitu RM18,000 sebulan, satu angka di luar kebiasaan tangga gaji kakitangan universiti dan JPA sendiri," ujarnya.

Utusan Online

No comments: