Saturday, December 19, 2009

NKRA bukti kesungguhan kerajaan

PETALING JAYA 18 Dis. – Segala maklumat mengenai Bidang Keberhasilan Utama Nasional (NKRA) tidak mungkin didedahkan kepada umum jika kerajaan tiada keinginan politik dan kesungguhan untuk mencapai matlamatnya.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri (JPM), Tan Sri Dr. Koh Tsu Koon berkata, kerajaan yang diterajui Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak memang bersungguh-sungguh ingin mencapai matlamat tersebut.

“Kalau kerajaan tidak mempunyai keinginan politik, semua maklumat dalam enam bidang NKRA seperti jenayah dan rasuah tidak akan didedahkan kepada orang ramai.

“Apabila maklumat-maklumat ini diberi secara terbuka bermakna kerajaan bersedia melaksanakan bersama-sama dengan rakyat,” katanya.

Beliau bercakap pada sidang akhbar hari terakhir Hari Terbuka Program Transformasi Kerajaan (GTP) di Pusat Konvensyen Sunway Pyramid di sini hari ini.

Hadir sama Menteri di JPM yang juga Ketua Pegawai Eksekutif Unit Pengurusan Prestasi dan Pelaksanaan (Pemandu), Datuk Seri Idris Jala serta semua Ketua Makmal NKRA.

Soalan itu diajukan berikutan maklum balas daripada Penasihat DAP, Lim Kit Siang mengenai NKRA.

Kit Siang mempersoalkan sama ada kerajaan berkeinginan politik untuk melaksanakan setiap maklumat yang didedahkan pada hari terbuka GTP terutama berkaitan rasuah dan jenayah.

Ditanya mengapa menteri-menteri utama yang bertanggungjawab dalam enam bidang NKRA tidak hadir, Tsu Koon menjelaskan, hari terbuka GTP ini bukan mengenai menteri tetapi pegawai dan kakitangan awam yang bertanggungjawab melaksanakan GTP.

“Menteri-menteri telah memberi komitmen dalam NKRA dan hari ini bukan untuk mereka tetapi mengenai pegawai dan kakitangan perkhidmatan awam serta rakyat,” katanya.

Mengenai ketidakhadiran Ahli-ahli Parlimen Barisan Nasional (BN) dalam program ini, beliau memberitahu mereka telah diberi taklimat mengenai NKRA dan GTP.

Menjawab rungutan pengunjung mengenai makmal-makmal NKRA mengutamakan bahasa Inggeris, Tsu Koon memberitahu, Bahasa Kebangsaan tidak diketepikan sebaliknya hari terbuka itu dilaksanakan dalam dua bahasa iaitu bahasa Inggeris dan bahasa Malaysia.

Bagaimanapun, beliau bersetuju memperbaiki kekurangan hari terbuka GTP ini terutama soal bahasa bagi membolehkan komunikasi dua hala terutama penduduk luar bandar untuk mendapatkan maklumat.

Utusan Online

No comments: