Friday, December 25, 2009

Siswazah pilih sektor awam

MELAKA 24 Dis. - Para siswazah dan lepasan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) di negeri ini memilih untuk menyertai perkhidmatan awam kerana jaminan masa depan.

Ini terbukti apabila sebanyak 5,000 dari kumpulan itu telah memohon kepada Suruhanjaya Perkhidmatan Awam (SPA) pada Karnival Kerjaya SPA di Pusat Dagangan Antarabangsa Melaka yang berakhir semalam.

Rata-rata mereka yang ditemui menyifatkan bekerja dalam perkhidmatan awam lebih menjamin masa depan selain terpikat dengan kenaikan gaji, elaun dan kebajikan penjawat awam.
Seorang lepasan SPM, Abdul Rahim Abdullah, 17, berkata, dia memilih untuk mencuba nasib di jabatan kerajaan kerana banyak kebaikan yang bakal diterimanya.

''Saya sekadar mencuba nasib dan saya tahu terlalu ramai memohon untuk bekerja di sektor awam," katanya ketika ditemui pada hari terakhir pada Karnival Kerjaya (SPA) di MITC di sini semalam.

Bagi Ahmad Kharani Md. Khali, 20, bekerja di sektor kerajaan dapat menjamin pelbagai kebaikan kepada dirinya.

''Sejak dahulu lagi, saya berharap dapat bekerja di sektor kerajaan dan bagi saya banyak faedah yang disediakan termasuklah pencen.

''Pada masa ini, apa yang lebih penting adalah mencari pekerjaan yang mempunyai masa depan,'' katanya.

Bagi Wan Noor Azura Wan Fauzi, 23, dia telah lama ingin bekerja dengan kerajaan kerana ia lebih menjamin masa depan dengan gaji dan pelbagai elaun yang ditawarkan.

''Dengan peluang yang diberikan melalui karnival sebegini, saya telah memohon dan amat berharap untuk diterima bekerja.

''Saya tahu ramai yang memohon, saya hanya berserah pada nasib," katanya lagi.

Nurul Akmar Zainal Abidin, 23, berkata, pelbagai kemudahan yang disediakan sebagai penjawat awam mendorongnya memohon jawatan di SPA.

''Pada masa ini kakitangan kerajaan memperoleh gaji, elaun dan beberapa kemudahan lain yang saya lihat sudah cukup menjamin masa depan berbanding bekerja dengan syarikat swasta.

''Dalam kegawatan ekonomi global tidak banyak tawaran pekerjaan di syarikat swasta maka saya mencuba nasib untuk memohon bekerja dalam perkhidmatan awam," katanya.

Mohd. Faiz Roslan, 22, yang kini berniaga secara kecil-kecilan turut mengambil peluang memohon pekerjaan di sektor kerajaan.

''Bekerja di sektor kerajaan banyak membantu di masa hadapan dan di hari tua nanti dari segi gaji, elaun, kebajikan dan beberapa kemudahan lain," katanya.

Utusan Online

No comments: