Tuesday, December 29, 2009

Temuduga proses pilih calon terbaik sertai perkhidmatan awam

SURUHANJAYA Perkhidmatan Awam Malaysia (SPA) ingin merujuk kepada tulisan Rakyat Berkualiti dari Alor Setar, Kedah dalam ruangan forum Utusan Malaysia bertarikh 24 Disember 2009 yang bertajuk Kesal panel temuduga SPA tidak matang.

Temuduga adalah merupakan proses penting untuk mengenal pasti calon yang terbaik dan benar-benar layak sebelum dilantik ke dalam perkhidmatan awam. Temuduga bertujuan menilai kemahiran dan pengetahuan calon dalam perkara-perkara berkaitan dengan jawatan yang dipohon.

Di samping itu, temuduga juga bertujuan untuk menilai sahsiah dan kompetensi calon.
Kompetensi ini meliputi sahsiah calon seperti aspek disiplin, komitmen, integriti dan lain-lain lagi yang ditentukan mengikut keperluan jawatan.

Soalan-soalan yang dikemukakan adalah untuk mendapatkan gambaran tentang kompetensi calon, termasuk penilaian dari segi emosi calon untuk memastikan mereka ini adalah sesuai untuk memasuki perkhidmatan awam.

Setiap soalan mempunyai tujuan tertentu dan penilaian dibuat ke atas jawapan yang diterima dan dibandingkan dengan calon-calon yang lain.

Berhubung dengan cadangan supaya panel temuduga SPA dilantik daripada kalangan suruhanjaya bebas, adalah dimaklumkan bahawa SPA itu sendiri adalah badan bebas yang dipertanggungjawabkan untuk melantik pegawai-pegawai dalam perkhidmatan awam di bawah bidang kuasanya.

Ahli suruhanjaya adalah dilantik oleh Yang di-Pertuan Agong di bawah Perkara 139(4), Perlembagaan Persekutuan dan merupakan bekas pegawai kanan dalam perkhidmatan awam yang mempunyai kematangan, kepakaran, pengetahuan dan pengalaman yang luas dalam perkhidmatan awam.

RADZIAH MOHD. SHARIF
Pegawai Perhubungan Awam
b.p. Setiausaha
Suruhanjaya Perkhidmatan Awam Malaysia


Utusan Online

No comments: