Saturday, December 12, 2009

Kakitangan MTPN perlu diserap ke Jabatan Pelancongan

KOTA BHARU 11 Dis. - Pengerusi Majlis Tindakan Pelancongan Negeri (MTPN) Kelantan, Datuk Abdul Aziz Derashid berharap kakitangannya yang berkhidmat di majlis tersebut diserapkan ke Jabatan Pelancongan Negeri (JPN) secara automatik apabila ia dibubarkan hujung Disember ini.

Beliau berkata, pengalaman dan kepakaran anak buahnya dalam memajukan sektor pelancongan negeri tidak wajar diketepikan dalam mengisi tempat di JPN nanti.

Sehubungan itu, katanya, beliau sedang berusaha melalui Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) untuk menyerapkan kesemua kakitangan terbabit secara tetap dan berpencen ke dalam jabatan baru tersebut terutama bagi mereka yang memiliki kelayakan akademik.

"MTPN Kelantan dan juga di negeri-negeri lain secara rasminya akan dibubarkan pada 31 Disember ini. Bermula 1 Januari ini, JPN akan ditubuhkan di setiap negeri dengan pegawai-pegawai dari atas ke bawah akan diisi oleh kakitangan kerajaan.

"Saya minta mereka diserap ke JPN ataupun Kementerian Pelancongan kerana mereka ini sebenarnya cukup faham tentang industri pelancongan, mereka sudah lama terlibat sejak MTPN beroperasi di negeri ini tujuh tahun lepas," katanya.

Beliau memberitahu pemberita selepas merasmikan Majlis Bicara Eksekutif Budaya 2009 anjuran Jabatan Kebudayaan dan Kesenian Negara (JKKN) negeri Kelantan di Dewan Kuliah Taman Budaya di sini semalam.

MTPN Kelantan dibarisi seramai 10 tenaga penggerak.

Oktober lalu, Menteri Pelancongan, Datuk Seri Dr. Ng Yen Yen mengumumkan pembubaran semua MTPN di seluruh negeri pada 31 Disember ini dan digantikan dengan JPN mulai tahun hadapan.

Beliau dilaporkan berkata, tindakan pembubaran itu dilakukan kerana MTPN didapati kurang berkesan dalam mencapai matlamat penubuhannya.

Melalui JPN yang akan ditubuhkan pada 1 Januari 2010, pihak kementerian berharap boleh berurusan secara langsung untuk membangunkan industri pelancongan di peringkat negeri.

MTPN yang diwujudkan di seluruh negara sejak 2002 mempunyai lebih 150 kakitangan keseluruhannya yang berkhidmat secara kontrak.

Utusan Online

No comments: