Friday, December 25, 2009

Perkemaskan sistem pemantauan jabatan

KEHILANGAN dua enjin jet tempur F-5E dari inventori Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) memang menghairankan.

Kalau hendak dikira secara logiknya adalah sesuatu yang tidak masuk akal enjin jet yang hanya boleh dibawa dengan kontena boleh lesap begitu sahaja kerana prosedur kawalan yang begitu ketat dan rapi setiap pintu masuk ke pangkalan TUDM. Ia berfungsi 24 jam. Bagaimanapun oleh kerana ia masih dalam siasatan, maka tidak perlu kita membuat andaian yang bukan-bukan.

Sementara itu, amatlah diharapkan agar Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) mengambil iktibar dengan peristiwa kehilangan barang-barang berharga daripada inventori TUDM itu.

Ini kemungkinan ada di antara jabatan kerajaan juga kehilangan barang-barang yang mempunyai nilai tinggi. Mungkin banyak lagi yang turut lesap daripada inventori kerajaan lain.
Ia termasuk juga yang dimiliki oleh Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) dan agensi-agensi kerajaan lain.

Sepatutnya pemeriksaan hendaklah dibuat sekurang-kurangnya sebulan sekali atau lebih baik lagi jika dapat membuat pemantauan seminggu sekali oleh pegawai yang diberikan tanggungjawab ke atas setiap barang-barang milik kerajaan.

Janganlah mengambil masa sehingga bertahun untuk mengesannya. Itu pun jika kehilangan itu disedari oleh mereka yang bersikap amanah dan rasa bertanggungjawab untuk dibawa ke atas.
Jangan terlalu bergantung dan serah bulat-bulat kepada jabatan audit untuk memantau kerana mereka hanya melakukan setahun sekali.

Saya syorkan segala sistem yang berkaitan dengan inventori kerajaan perlu dikaji semula segala prosedur dan cara pengendalian yang lebih canggih dan lebih baik. Ini kerana bukan sahaja kerajaan akan rugi ratusan juta ringgit tetapi juga keselamatan negara boleh tergugat jika sekiranya musuh-musuh kita dapat maklumat akan setiap inci kelemahan kita melalui dokumen rahsia kerajaan.

Ini perkara serius dan perlu diambil tindakan sewajarnya dengan segera. Setiap orang yang berakal tidak akan tergamak untuk khianat kepada tanah tumpah darahnya walaupun mengambil sebatang pen mata bola hak kerajaan tanpa kebenaran kerana kita telah melanggar etika sumpah taat setia semasa menerima jawatan yang ditawarkan itu.

Utusan Online

No comments: