Hal ini jelas apabila memban­dingkan harga rawatan dan ubat antara sektor awam dan swasta melalui perkhidmatan sama yang jauh lebih murah iaitu serendah RM1 untuk rawatan biasa.

Bagi rawatan lanjut dan pembedahan, harganya tidak semahal hospital swasta malah kepakaran yang ada di hospital awam adalah bertaraf antarabangsa.

Seorang pekerja swasta yang hanya dikenali sebagai Shamsuddin, 37, berkata, dia terkejut ketika melunaskan bayaran bil hospital isterinya yang disahkan mengan­dung luar rahim pada tahun lalu cuma RM19.

Menceritakan pengalaman iste­rinya, Shamsuddin tidak menyangka kos wad, rawatan, pembedahan membuang tiub dan ubat tidak sampai RM20 padahal jika diban­dingkan dengan hospital swasta tentu kosnya mencecah RM13,000.

“Pada mulanya isteri saya me­ngadu sakit perut, saya bawa dia ke klinik dan doktor beritahu mungkin senggugut biasa sahaja tetapi saya tidak sedap hati lalu pergi ke sebuah hospital sakit puan.

“Isteri saya kemudian dikesan mengalami ‘ectopic pregnancy’ atau hamil luar rahim. Doktor beri saya dua pilihan sama ada ke hospital kerajaan atau swasta, tetapi mencadangkan ke hospital awam saja,” katanya.

Tambah Shamsuddin, khuatir dengan keadaan isterinya yang be­risiko maut sekiranya tiub falopio pecah, dia terus ke sebuah hospital awam dan menyediakan wang kira-kira RM1,000 sebagai persediaan selepas membayar wang deposit sebanyak RM30.

“Isteri saya dimasukkan ke dalam wad selama tiga hari dan menjalani pembedahan. Selepas dibenarkan keluar, pihak hospital mahu memulangkan kembali baki wang deposit saya tapi saya dermakan kerana kos rawatan isteri saya amat murah dan di luar jangkaan.

“Saya amat bersyukur isteri saya sudah kembali sihat dan berpuas hati dengan perkhidmatan yang diberikan oleh hospital kerajaan,” ujarnya.

Utusan Malaysia Online