Wednesday, March 18, 2009

46,000 jawatan kosong awam

KUALA LUMPUR 17 Mac – Para penganggur serta pemegang sijil Penilaian Menengah Rendah (PMR), Sijil Pelajaran Malaysia (SPM), Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM), diploma dan ijazah diseru menyertai sektor awam bagi mengisi 46,000 kekosongan jawatan bagi 2009.

Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Senator T. Murugiah berkata, antara kekosongan bagi jawatan-jawatan itu adalah dalam bidang perubatan dan kesihatan; separa perubatan, juruterbang, kejuruteraan dan kemahiran, pentadbiran dan sokongan, tadbir dan diplomatik serta keselamatan dan pertahanan awam.

Selain itu katanya, terdapat 267 lagi kekosongan dalam skim jawatan lain.

Beliau memberitahu, daripada jumlah itu, sebanyak 7.4 peratus diperuntukkan bagi kuota kaum India sementara kuota untuk kaum Cina belum ditentukan lagi.

‘‘Jawatan-jawatan ini akan diisi segera sekiranya Suruhanjaya Perkhidmatan Awam (SPA) menerima permohonan.

‘‘Kita seru kaum India dan Cina untuk turut memohon jawatan-jawatan ini selari dengan kemahuan kerajaan, esok jangan kritik kerajaan kata kita beri keutamaan pada satu kaum,” katanya pada sidang akhbar di lobi Parlimen hari ini.

Jelasnya, proses pengambilan bagi jawatan-jawatan itu akan dipercepatkan kepada dua bulan selepas temu duga, berbanding empat bulan sebelum ini.

Beliau menambah, bidang kejururawatan mencatatkan peluang pekerjaan paling tinggi dengan 4,000 kekosongan di SPA.

Katanya, skim gaji bulanan ba-

gi lulusan ijazah adalah antara RM2,538.89 sehingga 3,550.84, sementara skim gaji bagi kumpulan sokongan (pemegang PMR, SPM, STPM dan diploma) pula adalah antara RM1,419.91 sehingga RM2,356.91.

Selain itu untuk maklumat lanjut, orang ramai boleh melayari www.spa.gov.my atau menghubungi 03-88856297.


No comments: