Friday, March 20, 2009

Kakitangan kerajaan perlu disiplin

KUALA LUMPUR 19 Mac - Kakitangan kerajaan perlu mengutamakan disiplin dan amanah ketika menjalankan tanggungjawab yang diberikan majikan.

Mufti Selangor, Datuk Seri Mohd. Tamyes Abd. Wahid berkata, mereka juga wajib mengikut waktu bekerja yang ditetapkan majikan dan memberi fokus pada tugasan.

Katanya, disiplin amat penting dalam kehidupan seseorang dan kerana itu setiap ajaran agama mementingkan nilai tersebut.

"Dalam Islam pun, disiplin diutamakan termasuk ketika bersembahyang iaitu jemaah perlu mengikut langkah yang dilakukan imam.

"Amanah juga perlu dititikberatkan kerana apabila sesuatu perkara menjadi tanggungjawab, ia perlu dijalankan dengan ikhlas," katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas surat pembaca dalam ruangan Forum Utusan Malaysia hari ini mengenai segelintir kakitangan kerajaan yang keluar makan dan minum tidak mengikut waktu rehat ditetapkan.

Surat itu turut menyebut, ada antara kakitangan itu lebih banyak menghabiskan masa bekerja seharian dengan berniaga, berbual kosong dan kerap keluar atas urusan peribadi.

Mohd. Tamyes berkata, kakitangan kerajaan tidak boleh menyalahgunakan waktu bekerja iaitu dari 8 pagi hingga 5 petang seperti diwajibkan kerajaan.

No comments: