Wednesday, July 8, 2009

58 pegawai perubatan letak jawatan tahun lalu

NUSAJAYA 7 Julai - Seramai 58 pegawai perubatan dan pakar perubatan di negeri ini telah meletakkan jawatan tahun lalu sekali gus menyumbang kepada peningkatan masalah kekurangan tenaga kerja pakar yang berkhidmat di hospital kerajaan di negeri ini.

Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Wanita dan Keluarga, Kebajikan Masyarakat dan Kesihatan negeri, Dr. Robia Kosai berkata, biarpun faktor berkenaan hanyalah penyumbang kecil kepada masalah kekurangan pakar, Kementerian Kesihatan tetap memandang serius dan akan mengambil beberapa inisiatif bagi menyelesaikan masalah ini.

Katanya, antara sebab lain yang menyumbang kepada masalah kekurangan pegawai perubatan dan pakar perubatan ialah bilangan graduan perubatan dan pakar perubatan yang menamatkan pengajian daripada Institut Pengajian Tinggi Awam (IPTA) serta Institut Pengajian Tinggi Swasta (IPTS) yang terhad, sedangkan keperluan bagi jawatan itu di hospital kerajaan semakin tinggi.

''Selain itu, tempoh program latihan pegawai perubatan siswazah yang sudah dilanjutkan dari setahun kepada dua tahun juga menyebabkan kekurangan pegawai perubatan di semua hospital kerajaan.

''Jumlah pegawai perubatan dan pakar perubatan yang berhijrah ke hospital swasta dan ke universiti tempatan semakin meningkat kerana mereka ditawarkan gaji lebih tinggi daripada hospital kerajaan," katanya.

Beliau berkata demikian ketika sesi penggulungan persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN) Johor, di Kota Iskandar di sini hari ini.

Robia menambah, sebagai langkah penyelesaian masalah tersebut, kementerian telah bersetuju mengekalkan pegawai perubatan dan pakar perubatan sedia ada di negeri ini, sementara pada masa sama akan membawa masuk pegawai perubatan dan pakar perubatan dari luar ke negeri Johor.

''Pengisian jawatan sehingga Mac tahun ini adalah 42.5 peratus. Dalam pada itu kementerian juga telah memberi peluang kepada 77 orang yang layan berkhidmat sebagai pegawai perubatan dan pakar perubatan kontrak,'' katanya.

Selain itu, langkah lain yang diambil oleh kementerian ialah bekerjasama dengan Kementerian Pengajian Tinggi dan Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) bagi menambahkan kuota pengambilan mahasiswa dan mahasiswi dalam bidang perubatan, menggunakan khidmat pegawai perubatan swasta untuk bertugas di hospital secara pada masa tertentu atau 'sessional', dan melantik semula secara automatik pegawai perubatan yang sudah bersara wajib dengan rekod dan prestasi perkhidmatan yang cemerlang dan kesihatan yang baik.

''Malah, kita turut menambah baik terma dan syarat perkhidmatan pegawai perubatan dan pegawai pakar perubatan dengan mewujudkan insentif,'' katanya.

Dalam pada itu, Robia menjelaskan bahawa kesemua 11 hospital kerajaan di negeri ini menyediakan rawatan hemodialisis dengan kemudahan 134 buah mesin dan mampu merawat 600 pesakit buah pinggan yang direkodkan di sini.

Katanya, biarpun begitu jumlah mesin hemodialisis tersebut masih lagi tidak mencukupi untuk menampung jumlah pesakit buah pinggan yang semakin bertambah.

Utusan Online

No comments: