Tuesday, July 7, 2009

Perkukuh hubungan istimewa

TRANSKRIP ucapan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak pada majlis perhimpunan bulanan Jabatan Perdana Menteri di Dataran Perdana, Bangunan Perdana Putra, pagi semalam.

Najib Tun Razak hadir di perhimpunan bulanan Jabatan Perdana Menteri, di Dataran Perdana Putrajaya, semalam. Turut kelihatan Menteri di Jabatan Perdana Menteri (dari kiri) Mejar Jeneral (B) Datuk Jamil Khir Baharom, Tan Sri Dr. Koh Tsu Koon dan Tan Sri Nor Mohamed Yakcop.


KITA selalu sebut tentang betapa pentingnya perkongsian di antara sektor awam dan sektor swasta yakni public-private partnership. Ini tidak dapat dinafikan bahawa dalam konteks ekonomi yang bersandarkan kepada market ekonomi, sudah tentu peranan private sector amat penting.

Kita selalu sebut the private sector as the engine of growth, the private sector merupakan punca utama penjanaan kekayaan untuk negara.

Pada saya, saya nak menekankan dua perkongsian sebenarnya, yang saya anggap sama penting selain daripada perkongsian public- private partnership, ada satu lagi perkongsian yang sangat penting dan sangat bermakna.

Perkongsian itu ialah perkongsian di antara anggota-anggota pentadbiran dan anggota- anggota perkhidmatan awam, yakni di antara members of the administration, ataupun administration as a whole, and the public service.

Saya ingin reemphasise, saya ingin acknowlegde semula betapa pentingnya hubungan dan perkongsian ini bukan sahaja sebagai satu statement of fact, tetapi hendaklah dihayati dan diperkukuhkan lagi kerana kalau perkongsian ini merupakan perkongsian yang amat mantap dan serasi, maka yang akan mendapat faedah ialah rakyat dan negara.

Tak mungkin agenda kerajaan ataupun agenda pentadbiran saya dapat dilaksanakan dan dapat dijayakan kalau perkongsian di antara pentadbiran dan perkhidmatan awam ini, tidak merupakan satu hubungan yang menjadi satu hubungan yang nyata sekali, yang kukuh dan amat berkesan.

Jika kita menyorot kembali, mengimbau kembali sejarah negara kita, kejayaan-kejayaan dalam kita membawa pembaharuan ataupun menyelesaikan apa jua krisis negara kita, ia tetap bersandar kepada this special relationship between the administration and the public service.

Sebab itulah dalam langkah ke hadapan, as you move forward, saya nak reemphasise betapa penting this relathionship ini diperkukuhkan lagi.

Lebih-lebih lagi, apabila dalam masa yang terdekat ini, saya akan membentangkan National Key Result Areas dan National KPI yang akan menjadi keutamaan bagi kerajaan dalam masa beberapa tahun yang akan datang ini.

Saya tidak bercadang hari ini, untuk menghuraikan apa yang akan termaktub sebagai National Key Result Areas dan National KPI, tetapi ini akan menjadi satu kaedah pembaharuan dalam cara kita mentadbir negara kita ini.

Ini merupakan satu pendekatan yang akan memberi nafas baru dalam usaha kita untuk membawa negara kita ke tahap yang lebih berjaya lagi.

Apa juga yang ingin kita jadikan sebagai, orang kata, the alternate goal for the nation, sama ada kita sebut negara maju, sama ada kita sebut high income country, sama ada kita nyatakan sebagai first world nation, ia akan bergantung kepada sejauh mana hubungan partnership ini dapat menterjemahkan agenda kerajaan dalam erti kata yang sebenarnya.

Oleh itu, marilah kita lihat kepada perkara ini sebagai satu komitmen kepada kita dan saya berharap perkongsian ini, partnership ini dan hubungan ini, tidak merupakan hubungan yang formal sahaja, di antara menteri dengan Ketua Setiausaha, atau di antara Perdana Menteri, Ketua Setiausaha Negara dan pegawai-pegawai tinggi, dan sebagainya, tetapi lebih daripada itu.

Ia mesti sampai kepada hubungan spiritual dan emotional relationship di antara kita, maknanya anggota-anggota perkhidmatan awam mempercayai bahawa agenda kerajaan ini adalah terbaik untuk negara.

You must have that the emotional and spiritual connection between yourself and the members of the government. Itulah kemuncak kepada hubungan di antara perkhidmatan awam dan pentadbiran kerajaan.

Dan ini bukanlah about just winning the next general election, tapi jangan bagi kita kalahlah, lebih daripada itu, it's about transformation, it's about transforming Malaysia.

Saya nak tekankan another key word ialah transformasi, transformation.

Transformation bukan semata-mata pembaharuan tetapi perubahan, pembaharuan boleh jadi superficial, boleh jadi luaran sahaja, boleh jadi berdikit sahaja, tetapi transformasi adalah merupakan pembaharuan bersifat holistik, comprehensive dan menyeluruh.

Dan inilah dia perjalanan kita, this is our journey dan saya berharap this journey will be a journey the civil service and the adminsitration, kita bersama-sama berganding bahu, berganding tangan dalam perjalanan ke arah destinasi yang lebih bermakna untuk negara Malaysia kita yang tercinta.

Selamat menjalankan tugas.

Bernama Online

No comments: