Tuesday, July 28, 2009

Penyerapan penjawat awam, GLC mulai 1 Sept.

PUTRAJAYA 27 Julai - Bermula 1 September ini, seramai 20 kakitangan kerajaan dan syarikat milik kerajaan (GLC) akan menyertai proses saling penyerapan di antara sektor awam dan swasta.

Mengumumkan perkara itu, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, ia selaras dengan cadangan beliau untuk melaksanakan modenisasi dan pembaharuan struktural dalam perkhidmatan awam.

''Saya gembira kerana di antara anggota pentadbiran, penjawat awam dan GLC telah wujud satu bentuk pertautan sebagai pemangkin kejayaan Malaysia," katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap pada Majlis Perhimpunan Perdana Menteri Bersama Pegawai Kerajaan di sini hari ini.

Semasa berucap pada Majlis Amanat Perdana Perkhidmatan Awam Ke-10 (MAPPA X) di sini April lalu, Najib mencadangkan jawatan-jawatan utama sektor awam dibuka kepada bakat-bakat daripada sektor swasta dan GLC selain perkhidmatan tadbir dan diplomatik.

Menurutnya, pembaharuan struktural perkhidmatan awam itu dicadangkan demi kepentingan rakyat.

Selain itu, Najib juga mencadangkan satu dasar pintu terbuka dengan pegawai-pegawai perkhidmatan awam yang boleh dipinjamkan ke GLC dan sebaliknya untuk saling menimba ilmu.

Dengan cara itu, pegawai perkhidmatan awam boleh didedahkan kepada keperluan sektor swasta yang merupakan peneraju utama pertumbuhan negara.

Utusan Online

No comments: