Tuesday, July 14, 2009

Sektor awam harus cekap

ALOR SETAR 13 Julai - Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, mutu penyampaian perkhidmatan awam harus cekap dan berkesan sejajar dengan kemudahan ruang pejabat lebih selesa yang telah dibangunkan kerajaan.

Menurut Perdana Menteri, apa yang penting bukan sahaja bangunan fizikal kelas pertama tetapi khidmat yang diberikan kepada rakyat juga perlu bertaraf kelas pertama.

Katanya, sesuatu kejayaan yang diraih tidak diukur oleh besar atau hebatnya sesebuah bangunan tetapi faktor mutu kerja dan khidmat yang disampaikan oleh para penjawat awam.

"Dalam kata lain, mutu penyampaian perkhidmatan harus ditingkatkan demi memberikan perkhidmatan yang cemerlang kepada orang ramai yang berurusan dengan pelbagai agensi ini.

"Ia sejajar dengan hasrat memberikan kepuasan kepada kesejahteraan rakyat sebagai pelanggan utama," katanya ketika berucap sempena Majlis Perasmian Kompleks Pentadbiran Kerajaan Persekutuan Bandar Mu'adzam Shah di sini hari ini.

Majlis perasmian kompleks yang dibina di atas tanah berkeluasan 16.1 hektar melibatkan kos sebanyak RM270 juta itu disempurnakan oleh Sultan Kedah, Tuanku Abdul Halim Mu'adzam Shah.

Hadir sama ialah Menteri Besar, Datuk Seri Azizan Abdul Razak, Ketua Setiausaha Negara, Tan Sri Mohd. Sidek Hassan dan beberapa menteri Kabinet.

Perdana Menteri turut menyeru para pegawai kerajaan agar mengguna dan menjaga kemudahan yang disediakan kepada mereka itu dengan penuh integriti.

Penjawat awam juga, katanya, harus menerapkan nilai dan budaya bekerjasama sebagai satu komuniti tanpa mengira perbezaan jabatan atau agensi, pangkat, bangsa serta agama dalam memelihara bangunan yang diduduki.

Dalam pada itu, Najib menegaskan, pembaharuan dalam perkhidmatan awam yang akan dilakukan bukan bersifat 'dari atas ke bawah' tetapi sebaliknya melibatkan gabung jalin semua segmen bermula dengan kepimpinan atasan.

Beliau berkata, proses modenisasi tersebut memerlukan perkhidmatan awam yang sesuai dengan pencapaian kejayaan pada alaf baru ini.

Utusan Online

No comments: