Saturday, July 18, 2009

Bidang kuasa kerajaan negeri, Pusat berbeza

LUNDU 17 Julai - Masih terdapat masyarakat di kawasan pedalaman Sarawak belum dapat membezakan bidang kuasa kerajaan negeri dan Pusat dalam sistem penyampaian perkhidmatan kerajaan.

Menteri Perumahan Sarawak, Datuk Seri Abang Johari Tun Openg berkata, ini kerana mereka tidak menyedari sistem pentadbiran kerajaan terdiri daripada dua komponen iaitu Persekutuan dan negeri.

Namun jelasnya, dengan pelaksanaan cogan kata 'Satu Penghormatan Untuk Berkhidmat' dan 'Satu Kerajaan di Perkhidmatan Anda', usaha penerangan dan penambahbaikan perkhidmatan kerajaan kepada rakyat akan dibuat dengan lebih terperinci.

''Kita (kerajaan) tidak mahu rakyat tidak kenal kita. Kerajaan sama ada negeri mahupun Pusat sentiasa bertanggungjawab dengan menyediakan perkhidmatan terbaik kepada pelanggan (rakyat).

''Kita tahu kehendak rakyat sentiasa meningkat dan melalui cogan kata ini, saya percaya proses kerja dapat diperbaiki dan sistem penyampaian dapat dilakukan dengan mudah," ujarnya.

Beliau berkata demikian semasa berucap pada majlis pelancaran cogan kata berkenaan bagi kawasan Kuching di Dewan Masyarakat Lundu di sini semalam.

Turut hadir Menteri Muda Alam Sekitar, Dr. Abang Abdul Rauf Abang Zen; Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Opar, Ranum Mina; ADUN Tasik Biru, Datuk Peter Nansian Ngusie dan ADUN Pantai Damai, Dr. Abdul Rahman Junaidi.

Dalam pada itu Abang Johari memberitahu, kakitangan kerajaan di negeri ini perlu peka dengan Petunjuk Prestasi Utama (KPI) bagi menilai prestasi perkhidmatan mereka kepada rakyat.

Perkhidmatan sektor awam negeri ini menurutnya, perlu berusaha mematuhi sasaran yang diamanahkan oleh kerajaan dengan mengadaptasikan penggunaan teknologi maklumat (IT) terkini selaras dengan kehendak rakyat masa kini.

''Dengan mengadaptasi IT dalam perkhidmatan awam, kecekapan dan keberkesanan sistem penyampaian dapat ditingkatkan.

''Apabila kita dapat memenuhi kehendak rakyat dengan budaya kerja cemerlang, rakyat akan menghormati kita sebagai pelaksana dasar kerajaan yang disegani," tambah beliau.

Utusan Online

No comments: