Tuesday, July 14, 2009

Bilangan Pegawai Awam Yang Dikenakan Tindakan Tatatertib Meningkat

KUALA LUMPUR, 14 Julai (Bernama) -- Bilangan pegawai awam yang dikenakan tindakan tatatertib pada tahun ini meningkat berbanding tahun lepas iaitu sebanyak 71 orang atau 20.1 peratus, menurut Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA).

Bagi tempoh suku pertama tahun ini antara Januari dan Mac, seramai 353 orang pegawai awam telah dikenakan tindakan tatatertib dan jumlah ini tidak termasuk Angkatan Tentera Malaysia (ATM) dan Polis DiRaja Malaysia (PDRM) berbanding tempoh yang sama tahun lepas dengan 282 orang penjawat awam, menurut kenyataan JPA di sini Selasa.

Menurut statistik klasifikasi perkhidmatan oleh kenyataan itu, pada tahun ini, Perkhidmatan Awam Persekutuan mencatatkan seramai 241 orang atau 68.3 peratus telah dikenakan tindakan tatatertib berbanding tahun lepas iaitu sebanyak 213 (75.5 peratus).

Bagi Perkhidmatan Awam Negeri empat orang atau 1.1 peratus berbanding 12 orang (4.3 peratus) pada tahun lepas, Badan Berkanun Persekutuan 69 orang (19.5 peratus) berbanding tahun lepas dengan lima orang (1.8 peratus).

Badan Berkanun Negeri pula mencatatkan seramai lapan orang atau 2.3 peratus telah dikenakan tindakan tatatertib berbanding tahun lepas dengan satu orang atau 0.3 peratus manakala Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) mencatatkan sedikit penurunan tahun ini dengan 31 orang atau 8.8 peratus berbanding tahun lepas dengan 51 orang atau 18.1 peratus.

Kenyataan itu juga turut menyatakan bahawa bagi suku pertama tahun ini, pegawai dalam kumpulan sokongan adalah yang paling ramai dikenakan tindakan tatatertib iaitu seramai 316 pegawai awam atau 89.5 peratus.

Menurut klasifikasi perkhidmatan jabatan itu, kumpulan sokongan bagi Perkhidmatan Awam Persekutuan mencatatkan seramai 222 orang berbanding kumpulan pengurusan dan profesional dengan 19 orang telah dikenakan tindakan tatatertib.

Bagi Perkhidmatan Awam Negeri empat orang daripada kumpulan sokongan, Badan Berkanun Persekutuan 52 orang dari kumpulan itu manakala 17 orang adalah dari kumpulan pengurusan dan profesional serta Badan Berkanun Negeri pula mencatatkan seramai lapan orang dari kumpulan sokongan yang telah dikenakan tindakan tatatertib dan Pihak berkuasa Tempatan (PBT) pula mencatatkan sebanyak 30 orang berbanding kumpulan pengurusan dan profesional dengan satu orang.

Kebanyakan mereka yag dikenakan tindakan tatatertib adalah kesalahan tidak hadir bertugas yang mencatatkan sebanyak 179 kes atau 50.6 peratus, pelanggaran tatakelakuan iaitu 95 kes (26.8 peratus).

"Secara keseluruhannya, sebanyak 317 kes atau 89.5 peratus kesalahan dilakukan oleh pegawai awam daripada kumpulan sokongan.

"Tujuan utama peraturan adalah untuk menjaga imej kerajaan khasnya dan perkhidmatan awam amnya. Tindakan tatatertib merupakan langkah yang perlu diikuti bagi menghukum pegawai awam yang didapati melanggar mana-mana peraturan supaya dapat memperbaiki tingkah laku dan pada masa yang sama dapat dijadikan panduan kepada orang lain," kata kenyataan itu.

Bernama Online

No comments: