Wednesday, March 10, 2010

Bekas Prebet Mahu Kerja Sektor Awam

SAYA mewakili bekas anggota tentera berpangkat prebet ingin meluahkan masalah untuk tatapan Perdana Menteri dan Menteri Pertahanan. Kami memohon agar dapat diberikan kelonggaran kepada bekas anggota tentera berpangkat prebet yang ingin menceburi sektor awam, khususnya dalam bidang beruniform.

Rata-rata jawatan beruniform yang ditawarkan dalam sektor awam memerlukan yang berpangkat koperal ke atas. Habis bagaimana dengan pangkat prebet? Kebanyakan bekas tentera dahulu tidak mempunyai kelulusan tinggi. Malah yang berpangkat koperal pun ada yang berkelulusan darjah enam sahaja, tetapi mereka diterima dalam sektor awam gred N17.

Kami prebet bukanlah tidak berdisiplin. Kami juga terlatih dan taat pada ketua, cuma rezeki pangkat dalam tentera tiada walaupun menghadiri pelbagai kursus.

Harap Perdana Menteri yang dikasihi dengarlah luahan bekas tentera berpangkat prebet.

Tambahan pula Perdana Menteri suatu ketika dahulu pernah menerajui Kementerian Pertahanan. Ketika itu Perdana Menteri amat disayangi oleh segenap lapisan warga tentera.

Kini Perdana Menteri sudah ada di tempat yang begitu tinggi dalam kerajaan. Alhamdulillah termakbul doa warga tentera agar Datuk Seri Najib menjadi Perdana Menteri.

Kami amat merayu kepada Perdana Menteri agar kami dapat menceburi sektor awam setelah meninggalkan angkatan tentera. Tidak semua anggota tentera yang menamatkan perkhidmatan ada pangkat.

Semoga Perdana Menteri dan Menteri Pertahanan pertimbangkan permohonan kami.

PREBET MENGANGGUR
Sungai Petani, Kedah

Utusan Malaysia Online

No comments: