Thursday, March 11, 2010

Sistem "Pool" : JPA Terima Baik Teguran PM

PUTRAJAYA 10 Mac – Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) menerima baik ingatan Datuk Seri Najib Tun Razak supaya satu kajian komprehensif dibuat terhadap penggunaan sistem ‘pool’ yang wujud sebagai alat tindakan pentadbiran bersifat menghukum.

Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam, Tan Sri Ismail Adam berkata, arahan Perdana Menteri terhadap sistem ‘pool’ atau penempatan pegawai tertentu di Jawatan Kumpulan menunjukkan beliau prihatin terhadap kebajikan penjawat awam.

Ia, kata beliau, dapat mengelak persepsi negatif masyarakat terhadap mereka yang terlibat.

“Penempatan pegawai-pegawai di Jawatan Kumpulan bertujuan menampung jawatan atau sebagai sandaran bagi menjaga faedah persaraan pegawai semasa tempoh pegawai ditempatkan secara pinjaman atau pertukaran sementara ke agensi lain atau pegawai melanjutkan pelajaran atau pegawai diberi kelulusan cuti tanpa gaji.“Bagaimanapun, atas sebab kepentingan perkhidmatan, Jawatan Kumpulan juga turut digunakan untuk menampung pegawai-pegawai bagi kategori tertentu,” kata beliau dalam satu kenyataan kepada Utusan Malaysia hari ini.

Kenyataan itu dikeluarkan bagi merujuk amanat Perdana Menteri pada Majlis Perdana Perkhidmatan Awam ke- 11 (MAPPA XI) semalam di sini berkaitan kedudukan pegawai yang ditempatkan dalam sistem ‘pool’ atau Jawatan Kumpulan.

Ismail berkata, Jawatan Kumpulan turut digunakan untuk menampung pegawai-pegawai bagi kategori berikut iaitu:

  • Kategori I: Pegawai yang mempunyai masalah kesihatan
  • Kategori II: Pegawai yang sedang menghadapi tatatertib/prosiding mahkamah
  • Kategori III: Pegawai yang menghadapi masalah prestasi dan kesesuaian penempatan dan masih ditempatkan di Jawatan Kumpulan
  • Kategori IV: Pegawai ditempatkan di Kementerian dan jabatan atas sebab-sebab seperti menjalankan tugas atau projek khas mengikut keperluan dan kepakaran tertentu yang tiada mempunyai kekosongan jawatan hakiki termasuk mereka yang di dalam proses mendapatkan penempatan yang sesuai.

Menurut beliau, sebahagian besar daripada pegawai yang ditempatkan di Jawatan Kumpulan atas kategori III iaitu atas sebab-sebab prestasi dan kesesuaian merupakan langkah ‘preventive’ yang diambil demi menjaga kualiti perkhidmatan dan nama baik pentadbiran kerajaan.

“Mereka kemudian ditempatkan bagi menjalankan tugas-tugas khas di bawah kategori IV,” katanya.

Kata Ismail, bagi JPA yang mengendalikan pegawai guna sama, langkah susulan terhadap pegawai-pegawai yang ditempatkan ke Jawatan Kumpulan terutama atas sebab-sebab prestasi dan kesesuaian penempatan juga dibuat.

Jelasnya, antaranya ialah mengaturkan perjumpaan dengan ketua perkhidmatan, memberikan khidmat nasihat, rujukan kaunseling, penempatan semula di jawatan-jawatan yang lebih bersesuaian serta menawarkan tawaran persaraan.

Utusan Malaysia Online

No comments: