Thursday, March 11, 2010

JPA Tidak Cadang Mansuh Sistem "Pool"

KUALA LUMPUR: Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) tidak bercadang memansuhkan sistem ‘pool’, sebaliknya kajian komprehensif terhadapnya akan menumpukan kepada usaha memperbaiki kaedah kaunseling penjawat awam bermasalah.

Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam, Tan Sri Ismail Adam, juga menjelaskan tidak semua penjawat awam yang dimasukkan ke dalam ‘pool’ dihukum kerana berhadapan masalah dalam perkhidmatan.

“Sistem ini masih relevan kerana ada penjawat awam yang perlu ‘direhatkan’ sementara kerana masalah kesihatan, gangguan mental, tempoh peralihan menunggu untuk dipindahkan ke tempat kerja baru, selain tindakan tatatertib atau dihadapkan ke mahkamah.

“Jika mereka ini dibenarkan menjalankan tugas seperti biasa, dikhuatiri sukar memberi tumpuan sepenuhnya, sekali gus memberi kesan terhadap sistem penyampaian perkhidmatan awam.“Sebab itu tumpuan diberikan kepada aspek kaunseling kerana menerusinya punca masalah dapat dikesan, selain meredakan tekanan yang dihadapi penjawat awam terbabit,” katanya kepada Berita Harian, semalam.

Beliau diminta mengulas kenyataan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, kelmarin, mengarahkan sistem ‘pool’ yang dianggap sebagai alat tindakan pentadbiran bersifat menghukum bagi penjawat awam dikaji semula secara komprehensif.

Najib mahu JPA memberi perhatian kepada pendidikan berterusan, peningkatan kemahiran, perancangan penggantian dan kemajuan kerjaya penjawat awam ketika dalam ‘pool’.

Ismail berkata, ketika ini di JPA saja ada kira-kira 40 penjawat awam dengan pelbagai masalah diberikan jawatan tanpa portfolio dalam sistem ‘pool’ itu.

Berita Harian Online

No comments: