Wednesday, March 10, 2010

RRP Port Dickson Diurus Swasta Jamin Perkhidmatan Lebih Baik

BAHAGIAN Pengurusan Hartanah, Jabatan Perdana Menteri (BPH) ingin merujuk kepada surat bertajuk 'Rumah peranginan Persekutuan tak patut diswastakan' oleh 'Insan prihatin, Kuala Lumpur' yang disiarkan kelmarin.

BPH ingin mengucapkan ribuan terima kasih di atas pandangan yang dikongsikan oleh 'Insan prihatin' terhadap pengurusan Rumah Peranginan Persekutuan (RPP) iaitu kemudahan beristirehat disediakan kerajaan kepada penjawat awam.

Untuk makluman, sememangnya menjadi hasrat kerajaan agar kemudahan yang disediakan sentiasa mampu memenuhi keperluan istirehat penjawat awam pada harga yang amat berpatutan. RPP Port Dickson baru yang dibina dengan kemudahan seperti sebuah hotel, adalah satu inisiatif kerajaan dalam memberikan pengalaman dan suasana baru kepada penjawat awam yang menggunakan kemudahan RPP, sesuai dengan peredaran masa.

Keputusan kerajaan melantik syarikat swasta bagi menguruskan kemudahan RPP Port Dickson baru ini, yang mempunyai kapasiti sebanyak 100 unit apartmen, adalah atas dasar ingin memberi perkhidmatan berkualiti kepada penjawat awam, mengurangkan kos pengurusan dan operasi di pihak kerajaan.

Di samping itu, ia juga bagi memastikan pengurusan fasiliti dilaksanakan secara efisien oleh syarikat yang kompeten dan berpengalaman dalam bidang perhotelan. Melalui perjanjian dengan syarikat, kuota penggunaan apartmen diagihkan antara kerajaan dan syarikat mengikut waktu penggunaan tetapi kerajaan memiliki kuota yang lebih tinggi pada waktu puncak (80 peratus daripada jumlah apartmen) seperti hujung minggu, cuti umum dan cuti persekolahan.

Kadar harga bilik untuk penjawat awam adalah tertakluk kepada kuota yang diperoleh. Penjawat awam yang dapat menempah apartmen menggunakan kuota kerajaan, kadar harga dikenakan adalah di antara RM63.25 (unit apartmen studio) sehingga RM172.50 (unit apartmen VIP 3 bilik).

Jika dilihat kepada kemudahan di dalam apartmen serta kemudahan tambahan lain yang disediakan seperti kolam renang, gimnasium serta gelanggang bola tampar/sepak takraw, kadar ini masih berpatutan dan jauh lebih murah berbanding kadar harga pasaran.

Walaupun RPP Port Dickson kini diuruskan oleh pihak swasta, keistimewaan untuk penjawat awam masih lagi dikekalkan. Keputusan kerajaan untuk menswastakan pengurusan Rumah Peranginan Persekutuan yang lain pada masa hadapan hanya akan dilaksanakan jika berupaya meningkatkan kualiti perkhidmatan dan tidak membebankan penjawat awam khususnya kadar bayaran.

Sekiranya ingin mendapatkan penjelasan lebih lanjut, penulis dialu-alukan untuk menghubungi pegawai perhubungan awam kami di talian 03-88800162 atau 88800161.

BAHAGIAN PENGURUSAN HARTANAH,
Jabatan Perdana Menteri,Putrajaya

Berita Harian Online

No comments: