Thursday, March 18, 2010

Kakitangan awam perlu laku transformasi

RAUB 17 Mac - Kakitangan awam perlu peka dengan seruan kerajaan supaya melakukan transformasi bagi meningkatkan mutu perkhidmatan awam.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Dong, Datuk Shahiruddin Ab. Moin berkata, tugas kakitangan kerajaan kini amat mencabar terutama untuk memberikan perkhidmatan kelas pertama kepada rakyat dan sektor swasta.

''Jabatan dan agensi kerajaan perlu berganding bahu untuk membela rakyat supaya mereka dapat menikmati kehidupan yang lebih selesa dan selamat.

''Kakitangan kerajaan perlu mengubah sikap dengan memberi layanan yang sama rata kepada rakyat tanpa mengira kedudukan sama ada orang kampung, peniaga, petani, warna kulit dan kaum," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas merasmikan majlis Hari Semarak Kasih 1Malaysia anjuran jabatan-jabatan Kerajaan Persekutuan Daerah Raub di sini semalam.

Shahiruddin berkata, penjawat awam tidak boleh melihat dari segi bentuk fizikal termasuk cara berpakaian sebagai ukuran untuk memberikan layanan terbaik kepada rakyat.

Menurut beliau, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak telah memulakan usaha melaksanakan transformasi besar-besaran dalam perkhidmatan awam supaya rakyat terus mendapat pembelaan.

Katanya, transformasi yang diilhamkan Perdana Menteri menjadi panduan kepada penjawat awam menggalas amanah dan tanggungjawab bagi mencapai matlamat menjadikan Malaysia sebagai negara maju.

''Rakyat sedang melihat prestasi kakitangan kerajaan dan menilai sejauhmana kita menyahut dan mampu melaksanakan transformasi yang uar-uar oleh Perdana Menteri untuk memberikan perkhidmatan yang mendahulukan rakyat.

"Bagi memberikan perkhidmatan terbaik, kita perlu menganggap rakyat sebagai ahli keluarga kita dan membuang sikap acuh tidak acuh," tegasnya.

Kakitangan kerajaan juga tambahnya, perlu menyelesaikan segera masalah rakyat sebaik mungkin dengan mengetepikan kerenah birokrasi.

Utusan Malaysia Online

No comments: