Wednesday, March 10, 2010

CUEPACS Saran Sistem PTK Dikaji Semula

PUTRAJAYA, 10 Mac (Bernama) -- Kongres Kesatuan Pekerja-pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs) mahu peperiksaan Penilaian Tahap Kecekapan (PTK) dikaji semula termasuk daripada segi kenaikan pangkat dengan tidak hanya mengutamakan mereka yang lulus cemerlang tahap empat sahaja.

Sebaliknya, Presiden Cuepacs Omar Osman berkata penjawat awam yang lulus tahap tiga namun berpengalaman dan menunjukkan prestasi kerja yang cemerlang, juga perlu diberikan keutamaan untuk kenaikan pangkat.

Ini kerana, beliau berkata sejak PTK diperkenalkan pada 2002, kakitangan lama memang sukar untuk mencatat keputusan cemerlang dalam peperiksaan PTK berbanding kakitangan muda.

"Cuepacs menyarankan agar sistem PTK ini dikaji semula selaras dengan hasrat pentadbiran kerajaan yang mahukan penjawat awam melalui beberapa transformasi dan perubahan pada perkhidmatan mereka," katanya ketika dihubungi di sini pada Rabu.

Mengikut sistem PTK, mereka yang lulus tahap empat layak dipertimbangkan bagi kenaikan pangkat dan anjakan gaji manakala lulus tahap tiga layak dipertimbangkan bagi kenaikan pangkat.

Beliau berkata sebelum ini, ramai kakitangan lama yang berpengalaman, sukar menikmati kenaikan pangkat disebabkan lulus tahap tiga dan terpaksa bersaing dengan mereka yang lulus cemerlang tahap empat.

"Jadi, kita sarankan agar kenaikan pangkat ini bukan berdasarkan kepada keputusan peperiksaan PTK semata-mata."Faktor lain seperti pengalaman, pengetahuan, kemahiran serta dapat membantu meningkatkan prestasi atau produktiviti organisasi masing-masing juga perlu diambil kira. Kita mahu ada kesimbangan dalam perkhidmatan awam antara kakitangan lama dan muda," katanya.

Beliau berkata Cuepacs akan mengadakan kongres bulan depan bagi membincangkan cadangan penambahbaikan itu sebelum ianya diserahkan kepada Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA).

Katanya walaupun peperiksaan PTK telah melalui proses penambahbaikan sebelum ini, ia perlu dikemas kini lagi selaras dengan pentadbiran Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak, yang mahukan penjawat awam mempunyai budaya kreatif dan inovatif, bertindak pantas dalam membuat keputusan serta berpengetahuan luas dalam bidang masing-masing.

Bernama Online

No comments: