Sunday, March 28, 2010

Pelarasan gaji ATM ke PM

TELUK KEMANG 27 Mac - Kementerian Pertahanan akan mengemukakan rayuan kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Abdul Razak dalam waktu terdekat untuk menimbangkan kenaikan dan pelarasan gaji anggota tentera.

Menterinya, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi berkata, usaha itu akan dilakukan selepas kerajaan mengumumkan kenaikan dan pelarasan gaji bagi anggota Polis Diraja Malaysia (PDRM) baru-baru ini.

''Kita mengucapkan tahniah dan syabas kepada PDRM yang memperoleh pelarasan gaji yang baru.

''Ini memudahkan Angkatan Tentera Malaysia (ATM) memohon kenaikan yang sama dalam waktu terdekat ini," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Ekspo Kerjaya, Pendidikan dan Inovasi di Bandar Tentera Darat, Port Dickson di sini hari ini.

Hadir sama Panglima Tentera Darat, Tan Sri Muhammad Ismail Jamaluddin serta pegawai kanan tentera dari tiga cabang ketenteraan - darat, laut dan udara.
Ahmad Zahid berkata, pelarasan gaji baru PDRM itu akan menjadi penanda aras kepada ATM untuk melihat pelarasan gaji bagi anggota lain- lain pangkat dan pegawainya.

Ditanya sama ada beliau akan mengemukakan kertas cadangan dalam mesyuarat Kabinet, Zahid memberitahu, cadangan kenaikan dan pelarasan gaji anggota tentera telah lama dikemukakan kepada Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA).

''Ketika Najib menjadi Menteri Pertahanan dahulu pun, beliau telah menghantar kertas cadangan kenaikan itu kepada JPA.

''Bila waktu yang sesuai, kita akan kemukakan semula kertas cadangan berkenaan dan tentulah bila ekonomi negara sudah pulih dan Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) meningkat, kita boleh memperolehnya.

''Biarlah lambat sedikit dan kita akan mendapatkan tunggakannya. Apa yang penting asas kenaikan itu tetap ada," kata beliau.

Mengulas nahas pesawat Pilatus PC-7 MK11 Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) di kawasan hutan simpan, Universiti Utara Malaysia (UUM), Sintok kelmarin, beliau berkata, ketika ini pasukan penyiasat masih berada di lokasi kejadian dan bangkai pesawat akan dibawa ke bengkel untuk siasatan daripada aspek teknikal.

Ditanya kemungkinan penyelenggaraan pesawat tersebut tidak dibuat dengan sempurna, beliau menafikan dakwaan itu.

Beliau juga menolak kemungkinan pesawat itu akan dihentikan khidmatnya ekoran kejadian tersebut.

Utusan Malaysia Online

No comments: