Saturday, January 31, 2009

BISIK-BISIK AWANG SELAMAT

SEJAK Labu Peram diperkenalkan lebih 25 tahun dahulu, tiada satu pun skim cepat kaya yang berakhir dengan kejayaan para pelaburnya.

Kebanyakan pelabur bukan sahaja gagal mencapai impian cepat kaya seperti yang diharapkan malah hilang modal yang dilaburkan dalam skim-skim sedemikian rupa, yang sebenarnya tidak sah di sisi undang-

undang.

Namun, keinginan memperoleh untung berganda dalam masa singkat terus menjadi impian sesetengah masyarakat kita. Ia semacam jaminan hayat kepada skim cepat kaya walau atas apa nama sekalipun digunapakai.

Lantas kesengsaraan pelabur yang rakus tidak pernah menjadi pengajaran kepada kebanyakan anggota masyarakat kita walaupun media massa dari semasa ke semasa mendedahkan perkara tersebut.

Anggota perkhidmatan awam pun tidak terkecuali daripada terbabit sama dan ia membuktikan memiliki pendidikan sahaja belum memadai untuk membanteras masalah terbabit.

Adalah mendukacitakan apabila orang ramai tidak memanfaatkan skim-skim pelaburan yang sah yang ada dalam pasaran. Walaupun ia tidak menjanjikan keuntungan sepantas kilat, ia secara dasarnya tidak pernah mengecewakan.

Awang – Ada tabung buluh.

Utusan Malaysia

No comments: