Monday, November 2, 2009

Penubuhan jawatankuasa siasat penyelewengan

IPOH 1 Nov. - Penubuhan jawatankuasa petugas untuk menyiasat unsur penyelewengan dan rasuah bukan bertujuan menghukum sesiapa, kata Menteri Besar, Datuk Seri Dr. Zambry Abd. Kadir.

Beliau berkata, penubuhan jawatankuasa itu merupakan usaha kerajaan untuk memastikan sistem penyampaian berkesan pada masa depan.

Menurutnya, kerajaan negeri mengalu-alukan penubuhan jawatankuasa itu kerana ia merupakan penanda aras kepada mana-mana jabatan kerajaan supaya tidak berlakunya ketirisan.

"Jangan pula ada pihak-pihak yang memanipulasikan Laporan Audit Negara kerana laporan itu harus dilihat secara positif dalam usaha untuk mengemas kini sistem penyampaian.

"Saya tidak anggap Laporan Audit Negara itu tidak baik kepada kerajaan, tetapi untuk membaiki sistem penyampaian kita yang berkesan," katanya kepada pemberita selepas majlis penyerahan Sijil Perakuan Layak Menduduki (CF) kepada 73 pembeli rumah di Taman Klebang Putra dekat sini semalam.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas keputusan Kabinet semalam supaya satu jawatankuasa petugas ditubuhkan untuk menyiasat unsur penyelewengan dan rasuah yang didedahkan dalam Laporan Audit Negara 2008.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, jawatankuasa itu dipengerusikan oleh Ketua Setiausaha Negara, Tan Sri Mohd. Sidek Hassan.

Ia dianggotai Ketua Setiausaha Perbendaharaan, Ketua Pengarah Jabatan Perkhidmatan awam (JPA), Ketua Audit Negara, Peguam Negeri dan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

Pada masa yang sama, Zambry berkata, rakyat boleh mengemukakan aduan kepada pihaknya dalam usaha meningkatkan sistem penyampaian di negeri ini.

"Saya telah mengarahkan setiap rungutan rakyat di negeri ini dapat dijawab dalam tempoh 14 hari," katanya.

Utusan Online

No comments: