Thursday, January 27, 2011

BISIK-BISIK AWANG SELAMAT

TAHNIAH kepada Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) yang mensyaratkan borang aduan diedarkan kepada penumpang bas ekspres sejak awal bulan lepas bagi membolehkan tahap pemanduan bas yang dinaiki dinilai.

Sekurang-kurangnya setiap pemandu bas eskpres sedar bahawa setiap penumpang yang dibawanya mempunyai hak untuk membuat aduan mengenai caranya memandu sepanjang perjalanan.

Awang percaya ia akan membantu mengurangkan pelanggaran peraturan lalu lintas oleh pemandu pengangkutan awam, walaupun mungkin ia berlaku kerana ‘tekanan di pihak penumpang’ atau lebih mudah kerana terpaksa.

Awang juga tertarik dengan langkah penyamaran pegawai JPJ menaiki bas eskpres sebagai penumpang bagi sepanjang Ops Sikap ke-23 sempena Tahun Baru Cina iaitu sehingga 10 Februari ini.

Maknanya, pegawai yang menyamar itu akan mengesan setiap kesalahan pemandu kenderaan awam yang terlibat seperti memandu melebihi had laju. Apabila tiba ke destinasi, tindakan sewajarnya boleh diambil terus ke atas pemandu terbabit.

Awang yakin, ia antara kaedah untuk mendisiplinkan para pemandu terutama yang terlibat dengan perkhidmatan pengangkutan awam.

Sudah tentu, kita juga mengharapkan para pemandu kenderaan persendirian juga menjadi semakin baik dalam usaha menjadikan jalan raya kita selamat untuk semua.

Setiap daripada kita sudah pasti tidak inginkan ada ahli keluarga yang disayangi menjadi korban di jalan raya.

Awang – Marilah berubah.

Utusan Malaysia Online

No comments: