Wednesday, January 19, 2011

Tingkatkan kepercayaan rakyat

DUA minggu lalu, saya membawa cucu saya yang berumur satu setengah tahun ke KLCC. Asraf namanya. Di sana, cucu saya tunjukkan satu permainan. Saya kata, “Tok tak ada duit”. Dia kemudiannya tunjukkan jarinya ke poket saya, di mana dia tahu wallet saya tersimpan.

Saya keluarkan pula wallet itu, nak buktikan yang saya tidak berduit. Dia tunjukkan pula poket berzip di dalam wallet saya. Saya terpaksa membuka zip itu. Bila dia melihat wang kertas di dalam, tersenyum lebar cucu saya.

Sekarang ini, bukan orang dewasa sahaja tidak lagi puas dengan jawapan semudah Yes atau No, malah kanak-kanak berumur setahun setengah pun sudah mahu penjelasan yang lanjut, membantah jika jawapan yang diterima tidak menepati apa yang diinginkan. Saya terpaksa akur, the days of grandfather knows best are over.

Terdapat dua tujuan utama kerajaan melaksanakan sistem ePerolehan. Tujuan pertamanya adalah praktikal – untuk meningkatkan tahap kecekapan (efficiency) Kementerian Kewangan dalam mengendalikan proses perolehan Kerajaan. Peningkatan ini adalah perlu memandangkan jumlah tender-tender yang di keluarkan setiap tahun adalah besar.

Tujuan utama kedua adalah lebih strategik. Dengan adanya sistem ePerolehan, ketelusan dalam proses pembelian barangan dan perkhidmatan kerajaan diperkukuhkan.

Ini secara langsung menjalin dan menebalkan keyakinan rakyat dalam pengamalan tata etika sektor awam secara keseluruhannya.

Suasana hubungan antara kerajaan dengan yang ditadbir telah berubah, perubahan itu akan terus berubah.

Jika dahulunya kerajaan boleh tidak mengambil endah, kurang mengambil kira suara badan-badan bukan kerajaan (NGOs), sekarang telah terbukti terdapat badan-badan ini yang memiliki pengetahuan dan maklumat yang lebih mendalam dan terperinci dalam hal ehwal bidang kemahiran mereka.

Dahulu, kerajaan boleh menolak sesuatu rayuan ataupun permohonan tanpa memberi apa-apa sebab. Dahulu, kita boleh bertahan di bawah naungan Akta Rahsia Rasmi (OSA), sekarang adalah lebih sukar.

Kita telah pun membentangkan The Whistleblower Act. Saya tidak akan hairan jika pada suatu masa depan terdapat pula Freedom of Information Act.

Trend ini adalah sesuatu yang pastinya akan berlaku, di setiap negara yang penduduknya berpelajaran dan berpengetahuan tinggi. Jika kita berhasrat untuk menjadi sebuah negara berpendapatan tinggi, trend ini adalah satu-satunya fenomena yang kita harus bersedia menghadapinya.

Saya akui juga dengan penyebaran maklumat dan pengetahuan yang meluas pada zaman ini, buruk-baiknya, persepsi adalah realiti. Jika sesuatu disebut dan dibicarakan dengan cukup kerap perkara tersebut ke dalam minda masyarakat, ia akan di anggap sebagai betul dan sahih.

Dengan mempamerkan keputusan pemenang tender-tender dengan sebut-harganya sekali dilaman portal ePerolehan, kita boleh melenyapkan tanggapan dan persepsi bahawa berlaku penyalahgunaan kuasa dalam proses pemberian tender-tender kerajaan.

Dalam cara kita bekerja, etika tingkah laku kita seharusnya berada di tahap yang tertinggi sekali. Sesungguhnya, tanggungjawab kita bukan terhad kepada mendukung integriti organisasi majikan kita sahaja. Pada hemat saya, lebih penting daripada itu, kita berpegang teguh memelihara integriti diri kita sendiri.

Dalam hal ini, pihak sektor awam perlu meningkatkan kepercayaan orang ramai, rakyat Malaysia secara keseluruhannya, dalam setiap tindakan dan keputusan yang diambil oleh kerajaan.

Perkhidmatan awam negara adalah “the Goverment’s machinery”. Jentera kerajaan yang seharusnya menyampaikan perkhidmatan dengan telus dan tepat.

Setiap individu yang berurusan dengan mana-mana kementerian dan agensi kerajaan seharusnya mempunyai keyakinan bahawa proses ataupun prosedur yang ditetapkan akan dituruti dengan tatacara yang telah ditentukan – by the book.

Sebagai seorang pelanggan, seseorang yang berurusan dengan kita berhak untuk dilayani dengan adil dan saksama. Dengan cara ini, rakyat akan memperolehi kepercayaan dalam tata cara kita bekerja.

Sejak kebelakangan ini juga kita telah melihat peningkatan dalam kegiatan sosial atau civic activism di kalangan rakyat Malaysia.

Saya masih ingat pada suatu masa di United Kingdom di mana cadangan bagi membina terminal tambahan untuk Lapangan Terbang Heathrow tergendala bertahun-tahun lamanya dek kerana bantahan-bantahan yang dikemukakan oleh badan-badan bukan kerajaan termasuklah persatuan-persatuan penduduk setempat. Buruk-baiknya aktivisme sosial ini, saya fikir, terpulanglah di sebelah mana seseorang itu berpihak.

Namun begitu, secara jangka panjang, kesedaran semangat tanggungjawab sosial ataupun sivik yang diperlukan untuk menjana aktivisme sosial ini adalah suatu perkembangan positif untuk masyarakat kita.

Aktivisme sosial ini boleh merupakan satu mekanisme check and balance dalam hal ehwal pengurusan negara, mahupun sebagai rakan runding kita, terutamanya dalam perkara-perkara yang berkaitan dengan hal ehwal tempatan seperti pendidikan, alam sekitar, kesihatan dan keselamatan awam. Kehendak orang ramai untuk ketelusan dan persekitaran terbuka akan meningkat.

Saya mengucapkan syabas kepada Unit ePerolehan di atas langkah-langkah yang telah diambil, mempromosikan ketelusan di Kementerian Kewangan selama sepuluh tahun ini. Adalah jelas Unit ePerolehan ini berada di barisan hadapan dalam memperalatkan teknologi untuk manfaat kerajaan dan rakyat bersama.


ARTIKEL ini dipetik daripada ucapan Menteri Kewangan Kedua Datuk Seri Ahmad Husni Hanadzlah sempena Malam Apresiasi 10 tahun ePerolehan, Kementerian Kewangan baru-baru ini.

Utusan Malaysia Online

No comments: