Saturday, January 8, 2011

Warga perkhidmatan awam negeri dipuji tunjuk prestasi cemerlang


SEREMBAN 7 Jan. - Daripada ketua jabatan hingga pemandu, semuanya telah menunjukkan prestasi kerja yang cemerlang, sekali gus membuktikan bekerja dalam satu pasukan telah melonjakkan kecemerlangan perkhidmatan awam di negeri ini.

Pujian itu disampaikan Menteri Besar, Datuk Seri Mohamad Hasan dalam perhimpunan awal tahun 2011 warga perkhidmatan awam di pekarangan Wisma Negeri di sini, hari ini.

Katanya, buku Sasaran Kerja Tahunan Jabatan dan Agensi Kerajaan Negeri pada tahun lalu telah mencapai purata 91.26 peratus dari sasaran yang ditetapkan.

''Peratusan ini mewakili pelaksana kerja oleh 29 jabatan dan agensi utama kerajaan negeri termasuk pejabat daerah dan pihak berkuasa tempatan," katanya di sini, hari ini.

Katanya, sasaran kerja tahunan itu merangkumi 97 aktiviti meliputi tujuh sektor utama iaitu perindustrian, infrastruktur, teknologi maklumat dan komunikasi (ICT), perumahan serta kemiskinan.

''Dengan peratus pencapaian keseluruhan ini, 78 peratus telah mencapai pelaksanaan sebanyak 100 peratus manakala 13 peratus lagi telah mencapai di atas 85 peratus," ujarnya.

Katanya, pencapaian cemerlang itu perlu diteruskan dan dipertingkatkan agar limpahan juga dapat dirasai rakyat pada tahun ini.

Pada ucapan itu, Mohamad juga memuji kejayaan beberapa agensi yang memperoleh penarafan bintang agensi kerajaan selain pencapaian dalam bidang akademik, pengurangan kadar jenayah, kelas agama petang selain dasar jaringan keselamatan sosial.

Mohamad juga memberitahu, pada tahun ini adalah diharap pusat Komuniti Jalur Lebar dapat diperluaskan selain projek kerajaan 1NS City dimantapkan serta Hot Zone dikembangkan ke kawasan utama awam.

''Pada tahun lalu, kadar penembusan Internet di negeri ini ialah 65.9 peratus berbanding sasaran nasional iaitu 50 peratus. Manakala kadar liputan telefon selular pula telah mencapai 98.26 peratus," ujarnya.

Dalam keghairahan penjawat awam melaksanakan dasar, Mohamad mahu mereka tidak mengulangi kesilapan sebagaimana yang dilaporkan dalam Laporan Audit Negara baru-baru ini.

Pada perhimpunan itu, Mohamad turut memperkenalkan Ketua Hakim Syarie, Mohd. Shukor Sabudin menggantikan Datuk Hussin Harun yang bertukar ke Jabatan Kehakiman Syariah Malaysia, Putrajaya sebagai Hakim Mahkamah Rayuan.
Utrusan Malaysia Online

No comments: