Thursday, January 6, 2011

RMK10: Tumpu pembangunan luar bandar

SEREMBAN 5 Jan. - Jangka masa dua tahun pertama Rancangan Malaysia Kesepuluh (RMK-10) akan dimanfaatkan bagi melaksanakan projek pembangunan luar bandar demi mengurangkan permasalahan yang selama ini membelenggu kehidupan penduduk di negeri ini.

Menteri Besar, Datuk Seri Mohamad Hasan berkata, pembangunan itu termasuk penyediaan pengangkutan awam yang baik, kemudahan asas serta meningkatkan ekonomi penduduk luar bandar.

''Dua tahun pertama dalam RMK-10 ini penting bagi mendahulukan projek yang tidak bermasalah di kawasan luar bandar dan ia perlu diselesaikan dalam tempoh berkenaan supaya realiti kehidupan mereka dapat disejahterakan," katanya selepas mempengerusikan mesyuarat Exco di Wisma Negeri di sini hari ini.

Mohamad menegaskan, jika projek yang diputuskan itu dapat disegerakan, maka rakyat bakal mendapat manfaat sekali gus merasai kesan daripada pembangunan yang sedang dilakukan ini.

''Bagi negeri ini, saya melihat tahun ini satu titik penting, bukan sahaja menguruskan strategi, tetapi diterjemahkan dengan gerak kerja yang lancar tanpa sebarang gangguan.

''Projek naik taraf jalan, memperbaiki jambatan, kemudahan asas dan apa sahaja yang boleh mendatangkan kebaikan kepada penduduk luar bandar, hendaklah dilaksanakan supaya tempiasnya dapat dirasakan secara bersama," kata Mohamad.

Selama ini, tambah beliau, banyak pembangunan dibuat di kawasan bandar dan melalui Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA) dan RMK-10, negara kini memberikan tumpuan utama mensejahterakan rakyat di luar bandar.

''Dalam dua tahun pertama ini juga, saya dapati peruntukan yang amat besar disalurkan kepada Jabatan Pertanian negeri dan Jabatan Perkhidmatan Veterinar negeri, diharap ia dapat memberikan impak kepada penduduk luar bandar meningkatkan ekonomi mereka.

''Penambahan projek di luar bandar ini perlu dibuat, begitu juga membekalkan haiwan ternakan seperti lembu tenusu kepada penternak desa. Semua ini juga termasuk dalam pembangunan RMK-10," katanya.

Mohamad memberitahu, bermula tahun ini juga, penyelenggaraan jalan di luar bandar tidak lagi diuruskan oleh Pegawai Daerah melalui Pejabat Tanah Daerah, sebaliknya ia diletakkan di bawah tanggungjawab Jabatan Kerja Raya (JKR).

''Selepas ini tiada lagi istilah 'Jalan DO' kerana Pejabat Tanah Daerah tidak mempunyai peruntukan yang banyak untuk menyelenggara jalan di luar bandar.

Utusan Malaysia Online

No comments: