Saturday, January 22, 2011

Usaha MPS beri imbuhan disambut baik

SEREMBAN 21 Jan. - Rata-rata masyarakat di bandar ini menyahut baik inisiatif pemberian imbuhan oleh Majlis Perbandaran Seremban (MPS) kepada orang ramai yang membantu pihak berkuasa tempatan (PBT) menurunkan iklan haram di sekitar bandar ini.

Usaha itu bukan sahaja diyakini dapat membantu pihak PBT untuk membanteras gejala berkenaan yang dilihat menjurus kepada perbuatan vandalisme, malah menggalakkan orang ramai untuk turut serta memelihara persekitaran bandar ini.

Apa tidaknya, tindakan pihak yang tidak bertanggungjawab itu menjadikan kemudahan awam sebagai sasaran untuk menampal iklan haram seperti di papan-papan tanda, dinding bangunan, jejambat, pondok telefon, tiang lampu, pokok serta kotak suis elektrik awam mencacatkan pemandangan.

Tinjauan Utusan Malaysia di sekitar bandar mendapati, selain iklan peminjam wang haram (ah long), perkhidmatan lain yang turut diiklankan sewenang-wenangnya ialah rumah sewa, membaiki bumbung atau paip, urut, pajak gadai, kelas tuisyen serta lelongan rumah.

Menurut seorang pelajar, Nadia Ashikin Abd. Wahab, 19, pemberian imbuhan itu akan menggalakkan orang ramai untuk bersama-sama membanteras gejala menampal iklan haram.

''Ia dianggap sebagai perangsang kepada umum untuk bersatu hati menjaga kebersihan bandar ini dari dicemarkan perbuatan vandalisme.

''Langkah tersebut juga diharap dapat memupuk kesedaran orang ramai tentang kebanjiran iklan yang menyakitkan mata kerana sebelum ini mungkin ramai yang tidak menghiraukannya," katanya ketika ditemui Utusan Malaysia di sini semalam.

Bagi Rohayu Shamsudin, 19, imbuhan itu sememangnya baik kerana ia akan membuatkan orang ramai lebih peka dalam usaha menangani perbuatan yang mencemarkan imej bandar ini.

''Orang ramai mungkin berebut-rebut untuk menurunkan iklan haram lebih-lebih lagi jika wang tunai dijadikan imbuhan nanti. Tetapi kalau diikutkan, tanggungjawab menjaga kebersihan ini sebenarnya merupakan tanggungjawab kita bersama," ujarnya.

Seorang lagi pelajar, M. Guuhan, 17, berpendapat, langkah itu dilihat dapat membantu kerajaan negeri merealisasikan usaha mempromosikan bandar ini kepada pelancong.

''Ini kerana kebanjiran iklan haram hanya akan mendatangkan kesan negatif kepada industri pelancongan negeri ini dan secara tidak langsung menghasilkan persepsi yang tidak baik kepada pelancong asing.

''Jika mereka melaksanakan pemberian insentif, bandar kita mungkin akan jadi lebih bersih dan bebas daripada iklan haram," katanya.

Sementara itu bagi seorang penduduk, Azmi Abd. Aziz, 52, pengumuman itu amat baik tetapi mungkin ada segelintir pihak yang khuatir jika menurunkan iklan berkenaan mereka akan diburu pihak tidak bertanggungjawab.

''Saya menyokong jika ia dilaksanakan tetapi saya juga bimbang tentang keselamatan kami," tambahnya.

Utusan Malaysia Online

No comments: