Friday, January 7, 2011

MPAG antara 10 PBT perintis laksana sistem OSC


MELAKA 6 Jan. - Majlis Perbandaran Alor Gajah (MPAG) menjadi majlis perbandaran pertama di negeri ini melaksanakan Perkhidmatan Pusat Sehenti (OSC) yang dilancarkan serentak bersama sembilan majlis perbandaran lain oleh Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan, Datuk Chor Chee Heung kelmarin.

Sistem OSC diwujudkan bagi memudahkan permohonan pembangunan tanah, kebenaran merancang, pelan bangunan dan pelan kejuruteraan oleh orang awam & syarikat.


Pengerusi Jawatankuasa Kerajaan Tempatan dan Alam Sekitar, Datuk Latiff Tamby Chik berkata, MPAG dipilih antara 10 PBT perentis bagi melaksanakan sistem tersebut sebelum ia diperluaskan kepada PBT lain.

Menurutnya, penggunaan sistem OSC online dilihat mampu memantapkan keberkesanan pemantauan dan ketelusan sistem perancangan di peringkat PBT.

"Sistem ini ternyata berkesan kerana pelbagai hal berkaitan urusan perniagaan dapat diselesaikan dengan mudah dan cepat," katanya.

Beliau berkata demikian pada majlis pelancaran OSC online di 10 PBT oleh Chee Heung secara sidang video dari Putrajaya kelmarin yang turut dihadiri Yang Dipertua MPAG, Kamarudin Md. Shah.

OSC online beroperasi 24 jam dan merupakan platform terdiri daripada lapan sub modul iaitu meliputi e-permohonan, e-perkhidmatan, e-rujukan, e-panduan, e-pertanyaan, e-bayaran, e-aduan dan e-kad laporan.

Menurut Latiff, orang ramai yang berminat untuk mengetahui latar belakang dan operasi OSC, boleh mendapatkannya dengan melayari laman web www.kpkt.gov.my.

Melalui perlaksanaan usaha itu, kata beliau, mampu membantu usaha kerajaan negeri menarik lebih ramai tumpuan pelabur luar menanam modal di negeri ini pada masa depan berdasarkan keupayaan kualiti pentadbiran PBT.

"Ini kerana, urusan berkaitan kelulusan permohonan lesen atau bangunan dapat diselesaikan dalam tempoh yang singkat tanpa perlu orang awam menunggu lama dan ia pasti menggembirakan golongan ini," ujarnya.

Sementara itu, Kamarudin berkata, pihaknya telah mengambil inisiatif awal menubuhkan Bahagian OSC sejak lima tahun lalu dengan pengendalian pegawai Jabatan Teknikal Dalaman MPAG.

Katanya, unit itu berperanan menyelaras, mengawal dan memantau proses permohonan meliputi pelan bangunan, pelan kerja tanah, pelan jalan dan parit, pelan lampu awam dan sijil kelayakan pendudukan oleh pemaju atau perunding.

"MPAG mengambil inisiatif mewujudkan unit OSC lebih awal iaitu setahun daripada arahan kementerian yang mahu PBT melaksanakan unit ini bagi meningkatkan sistem penyampaian perkhidmatan awam," katanya.
Utusan Malaysia Online

No comments: