Sunday, January 9, 2011

'Bukan saya sengaja diam diri'

SHAH ALAM 8 Jan. - Bekas Setiausaha Kerajaan Negeri (SUK), Datuk Ramli Mahmud sekali lagi menegaskan bahawa beliau tidak terlibat mengaturkan pelantikan Datuk Mohammed Khusrin Munawi sebagai penggantinya.

Malah beliau menolak dakwaan kerajaan negeri bahawa pihaknya sengaja mendiamkan diri dan tidak memaklumkan keputusan Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah memperkenankan pelantikan SUK baru itu.

''Semalam saya sudah cakap bahawa saya tidak berhak untuk mengumumkan tentang keputusan pelantikan Mohammed Khusrin.

''Bayangkan kalau saya mengumumkan perkara itu dalam mesyuarat Exco dan kemudian timbul keadaan seperti sekarang, maka ramai akan 'menjerit' dan saya akan dipersalahkan," katanya kepada Mingguan Malaysia di sini hari ini.

Beliau diminta mengulas kenyataan Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim hari ini menafikan bahawa bekas SUK dan Ketua Setiausaha Negara (KSN), Tan Sri Mohd. Sidek Hassan memaklumkan kepadanya mengenai pelantikan Mohammed Khusrin sebagai SUK yang baru.

Setiausaha Politik kepada Menteri Besar, Faekah Husin dipetik sebagai berkata, sebaliknya KSN telah menyerahkan senarai nama calon SUK kepada Sultan Selangor melalui Ramli tanpa memaklumkannya kepada Abdul Khalid.

Katanya, Menteri Besar menegaskan bahawa beliau telah dibelakangkan dalam semua urusan penyerahan nama ke istana sebelum 17 Disember 2010 dan cara ini ternyata tidak menepati prosedur serta membelakangkan Menteri Besar selain mengetepikan amalan telus dan profesional.

Dalam satu kronologi versi kerajaan negeri, Ramli didakwa tidak memaklumkan kepada Menteri Besar tentang pelantikan Mohammed Khusrin dalam mesyuarat Ecxo dan Majlis Tindakan Ekonomi Selangor (MTES) antara 8 Disember sehingga 16 Disember lalu.

Semalam, Ramli dalam kenyataannya berkata, beliau hanya menyenaraikan lapan nama yang layak dipertimbangkan untuk mengisi jawatan SUK berdasarkan kekananan individu dan mempersembahkan nama-nama tersebut kepada Sultan Selangor dan Menteri Besar.

Ramli berkata, hanya Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) dan Menteri Besar mempunyai kuasa untuk membuat sebarang pengumuman dan bukannya beliau.

''Kalau dengan JPA saya mungkin boleh dikenakan tindakan Akta Rahsia Rasmi (OSA) sekiranya membuat pengumuman tentang pelantikan itu, berbeza dengan Menteri Besar beliau mempunyai kekebalan.

''Saya menganggap Menteri Besar sudah mengetahui tentang keputusan Sultan Selangor memperkenankan pelantikan Mohammed Khusrin memandangkan Abdul Khalid setiap minggu menghadap baginda.

''Kerana sebelum itu, beberapa kali saya bertanya kepada Exco Datuk Dr. Hassan Ali tentang senarai nama itu tetapi katanya pemilihan itu belum selesai," katanya.

Beliau berharap perkara tersebut tidak dipanjangkan malah bersedia bersemuka dengan Abdul Khalid dalam mesyuarat Ahli Dewan Diraja Selangor bagi menjelaskan keadaan sebenar.

Utusan Malaysia Online

No comments: