Wednesday, October 2, 2013

387 WARGA JPA DITEMPATKAN SEMULA DI PELBAGAI JABATAN DALAM TRANSFORMASI JPA

KUALA LUMPUR, 2 Okt (Bernama) -- Transformasi dilaksanakan Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) sejak tiga bulan kebelakangan ini berjaya mengurangkan penggantungan terhadap 387 petugas di jabatan itu, kata Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam Tan Sri Mohamad Zabidi Zainal. 

Mewakili kira-kira 15 peratus daripada lebih 3,000 jumlah keseluruhan jawatan di JPA, beliau berkata 387 warga JPA pelbagai gred yang terlibat dalam proses transformasi fasa pertama itu kini ditempatkan semula di pelbagai jabatan yang lebih memerlukan.
 

"Penukaran ini tidak bermakna mereka tidak diperlukan di JPA. Mereka lebih diperlukan di agensi-agensi dan jabatan tertentu.
 

"Ini merupakan kejayaan yang tidak pernah dicapai JPA. Pegawai yang ditempatkan di pelbagai jabatan akan menjadi duta transformasi JPA di jabatan-jabatan yang lain," katanya ketika ditemui pemberita selepas merasmikan Bengkel Kepimpinan Pengurus Peringkat Pertengahan di Institut Tadbiran Awam Negara (INTAN) di sini Rabu.
 

Mohamad Zabidi berkata transformasi perkhidmatan awam yang diterajui JPA berasaskan lima teras strategik iaitu mendaya-upayakan penjawat awam dari segi modal insan, mengurangkan birokrasi dan mengutamakan perkhidmatan yang dikehendaki rakyat berhubung sesuatu agensi.
 

Dua lagi teras ialah mewujudkan kerjasama erat dalam kalangan rakyat dengan pegawai kerajaan, sektor swasta dan pertubuhan bukan kerajaan serta berpegang kepada prinsip sayangi negara umpama pepatah 'di mana bumi dipijak di situ langit dijunjung', katanya.
 

Mengenai bengkel sehari itu, beliau berkata ia selaras dengan saranan Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin supaya penjawat awam mesti berani mencari penyelesaian yang strategik dan kreatif dalam mendepani cabaran melaksanakan tugas dan tanggungjawab kepada negara.
 
Bengkel itu dikendalikan Profesor Dave Ulrich dari University of Michigan Business School yang merupakan pakar dalam bidang kepimpinan dan pembangunan organisasi.
 

Sementara itu, Ulrich berkata beliau kagum dengan rangka kerja transformasi perkhidmatan awam diterajui JPA.
 

"Dunia sedang mengalami perubahan dari segi sosial, politik dan ekonomi. Dan untuk sektor awam dan swasta untuk berjaya, mereka perlu melakukan transformasi," katanya.
 

BERNAMA ONLINE

No comments: