Wednesday, April 29, 2009

Empat anjakan paradigma

PUTRAJAYA 28 April - Datuk Seri Najib Tun Razak menggariskan empat anjakan paradigma modenisasi yang perlu dilaksanakan oleh sektor perkhidmatan awam bagi mencapai kejayaan pada alaf baru.

Dalam amanat sulungnya kepada para pegawai dan kakitangan kerajaan, Perdana Menteri berkata, pembaharuan ke arah anjakan tersebut perlu dilakukan dengan menggabung jalin semua segmen perkhidmatan awam bermula dengan pimpinan atasan.

Anjakan tersebut, kata beliau, ialah perubahan daripada ketegaran kepada keanjalan, antara lainnya menjadi pemudah cara kepada proses penciptaan kekayaan yang banyak dimainkan oleh sektor swasta.

"Dari kekayaan yang dicipta oleh pihak swasta, kerajaan mempunyai saham yang dikutip dalam bentuk cukai korporat.

"Hasil ini seterusnya digunakan bagi membangunkan negara dan membayar gaji kakitangan awam," kata beliau pada Majlis Amanat Perdana Perkhidmatan Awam Ke-10 (MAPPA X) di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya (PICC) di sini hari ini.

Menurut Perdana Menteri, sektor awam juga perlu beralih daripada budaya out put dan perbelanjaan atau kesan nyata semata-mata, kepada mementingkan keberhasilan secara holistik.

"Misalnya dalam bidang pelajaran, bukan sahaja jumlah sekolah atau makmal yang mencukupi harus diberikan penekanan tetapi perhatian yang utama harus diberikan kepada soal kejayaan menyeluruh termasuk kebajikan dan moral pelajar," katanya.

Anjakan paradigma ketiga pula, kata beliau, adalah perubahan daripada birokrasi yang menyukarkan kepada birokrasi yang memudah cara serta menyenangkan rakyat.

Ini kerana, kata Najib, kerajaan telah meningkatkan taraf perkhidmatan awam termasuk menaikkan gaji asas kakitangan awam daripada 7.5 peratus kepada 35 peratus pada 2007 selain membayar emolumen mencecah RM41 bilion pada tahun lalu.

"Persoalannya, di benak rakyat tertanya-tanya, adakah perbelanjaan itu berbaloi. Adakah rakyat menikmati nilainya, hasil daripada cukai yang telah dibayar oleh mereka?," katanya.

Seterusnya Perdana Menteri berkata, bagi anjakan paradigma keempat, sektor awam perlu beralih daripada hanya menekankan soal produktiviti kepada gabungan produktiviti, kreativiti dan inovasi.

Katanya, gabungan tiga unsur berkenaan mampu melonjakkan kecekapan dan keberkesanan sektor awam selain menghasilkan penambahbaikan secara anjakan berganda.

Oleh itu kata beliau, tanggapan bahawa setiap masalah boleh diselesaikan dengan menubuhkan jabatan atau agensi baru serta menambah kakitangan adalah satu pandangan yang sudah ketinggalan zaman.

"Semua jabatan dan agensi kerajaan harus memaksimumkan aplikasi kreativiti dan inovasi.

"Matlamat utamanya adalah untuk meningkatkan kepuasan hati pelanggan sektor awam terutamanya rakyat," katanya.

Utusan Online

No comments: