Friday, April 3, 2009

Mutu perkhidmatan awam sentiasa diutamakan

"PERKHIDMATAN awam itu Abdullah. Abdullah itulah perkhidmatan awam."

Analogi yang masih terngiang-ngiang di telinga penulis itu diluahkan dari mulut sekumpulan pekerja sektor awam yang ditemui pada Mei tahun lepas.

Pada majlis Perhimpunan Hari Pekerja Sektor Awam 2008 di Putrajaya itu, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi tanpa berselindung memberitahu, beliau tidak akan membuat keputusan yang tidak realistik semata-mata untuk menjadi popular di kalangan penjawat awam negara ini.

Tatkala menyandang jawatan Perdana Menteri, beliau tampil dengan konsep ''Saya tidak minta tuan-tuan bekerja untuk saya tapi mahu tuan-tuan bekerja bersama-sama saya kerana bangsa, agama dan negara."

Realitinya, sistem penyampaian yang lambat dan melengah-lengah keputusan juga banyak dibangkitkan oleh Perdana Menteri sendiri. Sebelum ini, terdapat rungutan daripada rakyat yang melihat perkhidmatan kerajaan penuh dengan birokrasi, lembap, tidak cekap dan tidak profesional.

Dakwaan mutu perkhidmatan yang menyusahkan orang ramai masih didengar di sesetengah kaunter perkhidmatan jabatan kerajaan. Lumrah tabiat manusia dalam perkhidmatan awam, ada yang mesra pelanggan, rajin, dedikasi tetapi tidak kurang juga yang pemalas, curi tulang, salah guna kuasa dan tidak amanah.

Bertitik tolak dari inilah, dalam tempoh 10 bulan sahaja sejak menyandang jawatan Perdana Menteri kelima negara pada 31 Oktober 2003, pelbagai pendekatan baru telah Abdullah lakukan supaya perkhidmatan awam lebih cekap dan mesra rakyat. Abdullah percaya melalui sistem perkhidmatan terbaik yang diberikan semua kakitangan kerajaan, ia tentunya akan dipancarkan balik dalam bentuk sokongan rakyat kepada dasar-dasar kerajaan.

Elak masa terbuang

''Rakyat akan menyumpah-nyumpah kerana berasa rugi masa terbuang terutama melibatkan urusan perniagaan. Dengan yang demikian, setiap kakitangan awam perlu bertanggungjawab serta menghayati budaya kerja cekap dan berkualiti secara berpasukan sesuai dengan tuntutan masa yang perlu sentiasa cepat," kata Abdullah.

Sememangnya imej kerenah birokrasi dan rasuah dalam perkhidmatan awam diperangi habis-habisan di bawah kepimpinan Abdullah khususnya menerusi pelancaran Pelan Integriti Nasional (PIN).

''Sasaran utama yang dikenal pasti ialah mengurangkan gejala rasuah, penyelewengan dan salah guna kuasa secara berkesan, meningkatkan kecekapan dalam sistem penyampaian perkhidmatan awam dan mengatasi kerenah birokrasi," katanya.

Kepada kakitangan awam, Abdullah mengajak mereka 'berfikir di luar kotak' untuk melicinkan perjalanan jentera kerajaan supaya berkesan dan berjaya. Konsep 'berfikir di luar kotak' merujuk kepada kreativiti seseorang dalam mencari penyelesaian masalah dengan mewujudkan cara baru yang tidak konvensional tetapi lebih berkesan.

Lebih penting daripada perwatakan dan pembawaan yang positif itu, Abdullah mengemukakan arahan-arahan baru yuang mencerminkan orientasi yang dikehendakinya dalam memantapkan perkhidmatan awam.

Bagi Pak Lah, beliau mahu menghapuskan mentaliti 'kemudahan kelas pertama, perkhidmatan kelas ketiga' di kalangan penjawat perkhidmatan awam agar mampu memberikan perkhidmatan terbaik kepada masyarakat.

Sehubungan itu, selain daripada meningkatkan kemudahan-kemudahan di agensi-agensi perkhidmatan awam seperti kemudahan teknologi maklumat yang mempercepatkan sebarang proses, peningkatan insani iaitu anggota khidmat awam juga tidak ketinggalan diberi perhatian.

Unsur-unsur yang boleh memberi ruang kepada anggota awam untuk mengamalkan rasuah juga diperkecilkan seboleh mungkin seperti meningkatkan pendapatan hakiki penjawat awam itu sendiri.

Utusan Online

No comments: